Liesbeth-Noordegraaf-Eelens-onderwijspioniers-geertje-van-achterberg-3

Als de universiteit studenten wil opleiden die complexe maatschappelijke problemen – het klimaat, ongelijkheid, robotisering – het hoofd kunnen bieden, moet er iets helemaal anders, zegt onderwijspionier Liesbeth Noordegraaf-Eelens.

Liesbeth-Noordegraaf-Eelens-onderwijspioniers-geertje-van-achterberg

Lees meer

‘Wij zijn er niet om studenten slimmer te maken, maar kritischer’

Als de universiteit studenten wil opleiden die complexe maatschappelijke problemen –…

De manier waarop universiteiten hun onderwijs inrichten is niet meer van deze tijd, zegt Farshida Zafar. Inspiratie haalt ze uit onverwachte hoek: de gamewereld. “Je kunt studenten veel beter zelf hun route laten bepalen.”

Farshida-Zafar-onderwijspioniers-Geertje-van-Achterberg-2

Lees meer

‘Het is tijd voor nieuwe spelregels in het onderwijs’

De manier waarop universiteiten hun onderwijs inrichten is niet meer van deze tijd, zegt…

Als een universiteit geen stelling inneemt, wie dan wel? Ginie Servant pleit voor een herwaardering van engagement op de campus. Om te beginnen wil ze het academisch onderwijs ‘dekoloniseren’.

Onderwijspionier-Ginie-Servant-3-Geertje-van-Achterberg

Lees meer

Waarom deze docent de universiteit wil dekoloniseren

Als een universiteit geen stelling inneemt, wie dan wel? Ginie Servant pleit voor een…

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Een simpele belofte aan het begin van het eerste jaar waardoor de resultaten de lucht in schieten. Maar met het I WILL goal-settingprogramma laat onderwijspionier Michaéla Schippers zien dat het kan.

Onderwijspionier-Michaela-Schippers-Geertje-van-Achterberg

Lees meer

Dankzij de I WILL-campagne word jij een betere student (en gelukkiger)

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Een simpele belofte aan het begin van het eerste jaar…

Het kan toch niet zo zijn dat nota bene een universiteit zich niet baseert op wetenschappelijk onderzoek? Dus wel, constateert psycholoog Guus Smeets. Hij pleit voor meer ‘evidence based practice’ in het onderwijs. “We kunnen studenten veel efficiënter laten leren.”

Guus-Smeets-3-onderwijspionier-Geertje-van-Achterberg

Lees meer

‘Universiteit is het aan stand verplicht om eigen onderwijs te onderzoeken’

Deel 5 in de serie Onderwijspioniers: hoogleraar Psychologie Guus Smeets. "Het is raar…

Alle geneeskundestudenten een gelijke kans bieden in het onderwijs, zodat er een diverse artsenpopulatie ontstaat. Dat is de kruistocht die Karen Stegers-Jager al tien jaar voert binnen en buiten het Erasmus MC, de laatste jaren met groeiend succes.

Onderwijspionier-Karen-Stegers-Jager-Geertje-van-Achterberg

Lees meer

De dubbele strijd voor gelijke kansen in het geneeskundeonderwijs

Deel 6 in de serie Onderwijspioniers, over docenten aan de EUR die écht wat (willen)…