AI en studenten
ChatGPT wordt door een grote meerderheid van de studenten gebruikt tijdens hun studie. Maar volledige essays genereren en inleveren, dat gaat ze over het algemeen veel te ver. “ChatGPT is niet goed genoeg, en het zou ook stom zijn want ik moet het zelf leren.”
In de reeks colleges AI and societal impact verkennen studenten de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op verschillende aspecten van het leven. Deze keer leren ze over uitbuiting op de digitale arbeidsmarkt.
AI-platforms, met name grote taalmodellen of large language models zoals ChatGPT, zijn aan de orde van de dag op universiteiten en scholen over de hele wereld. Bijna een jaar na de lancering delen EUR-studenten hoe zij tegen ChatGPT aankijken.
Risico's van AI
In een workshop over ChatGPT discussieerden docenten over de impact van kunstmatige intelligentie (AI) in hun collegezalen. “AI zal een nieuwe manier van lesgeven met zich meebrengen, dus dit soort gesprekken zijn nuttig om samen na te denken over hoe we hiermee moeten omgaan.”
Aan kunstmatige intelligentie kleven allerlei risico’s, zoals discriminatie. Daarom pleit promovendus Joris Krijger, die onderzoek doet naar de ethische aspecten van AI, voor een bredere blik, vertelt hij in EM TV. “Ik denk dat het gevaarlijk is.”
Een eigen AI-omgeving
De Erasmus Universiteit gaat ChatGPT voor studenten en medewerkers beschikbaar stellen in een afgeschermde cloudomgeving. Begin volgend jaar kunnen de eerste gebruikers de chatbot al inschakelen.
EM experimenteert met AI
Kan generatieve kunstmatige intelligentie het werk van journalist en illustrator overnemen? EM experimenteert met ChatGPT en Midjourney. Dit artikel is volledig geschreven door ChatGPT 3.5, op basis van een automatisch gegenereerd transcript van een interview met programmadirecteur Vanessa Abel over ErasmusX.
Hoewel dit artikel geen grote feitelijke onjuistheden bevat, zijn er wel veel kanttekeningen bij te plaatsen. De manier waarop EM dit experiment heeft aangepakt en de reflectie erop is hier te vinden.
EM liet ChatGPT een journalistiek artikel maken van een interview met programmadirecteur Vanessa Abel van ErasmusX. Het resulteert in een wel correcte, maar oppervlakkige en contextloze samenvatting. De journalistieke relevantie is nog ver te zoeken in het werk van kunstmatige intelligentie.