Nu de populariteit van AI-chatbots onder studenten toeneemt, maken docenten en wetenschappers zich zorgen over de impact van kunstmatige intelligentie op het onderwijs. ChatGPT werd in november vorig jaar gelanceerd en stelt de gebruiker in staat om direct tekst te genereren door wat informatie in te typen en het systeem met specifieke commando’s in de gewenste richting te sturen. “Het is makkelijk zelf te leren en er staan heel wat video’s op YouTube over hoe je de tool moet gebruiken”, legt Hubert (18) uit, die net begonnen is aan zijn bacheloropleiding aan de EUR. Hij kwam voor het eerst in aanraking met ChatGPT toen hij op zoek was naar nieuwe ideeën om motiverende videocontent te maken voor zijn Instagram- en YouTube-account.

hubert chatgpt sara cardoso
Hubert denkt niet dat je iets nieuws leert met ChatGPT. Beeld door: Sara Cardoso

Hoewel zijn eerste ervaring positief was, zegt de student Communicatie en Media het platform tegenwoordig niet meer te gebruiken: “Waarom zou ik het gebruiken als ik een student ben die iets nieuws probeert te leren?” Zoals Hubert het ziet is het maken van fouten een van de belangrijkste onderdelen van het leerproces. Dit ‘nuttige’ aspect van denken sla je volgens hem over als je AI gebruikt voor een studieopdracht. Ook Lina (21), masterstudent Commercial Law, gebruikt AI niet vaak: alleen als ‘inspiratiebron‘ voor onderwerpen voor opdrachten, waar ze wel voorzichtig mee omgaat om plagiaat te voorkomen.

Lina chatgpt own photo
Ook Lina ziet niet veel meerwaarde van ChatGPT in het onderwijs. Beeld door: Eigen foto

Beide studenten zijn van mening dat universiteiten generatieve AI alleen sporadisch zouden moeten gebruiken, als een zoekhulpmiddel voor informatie en om ideeën op te doen, maar niet om academische teksten te genereren. “Voor onderwijsdoeleinden denk ik dat ChatGPT problematisch is”, zegt Lina, “omdat het niet het academische doel dient. Je moet namelijk leren hoe je je eigen onderzoek moet doen en zelf moet schrijven.”

Chiara (24), die de premaster Media, Cultuur en Maatschappij doet, vindt dat de AI-chatbot daarentegen een ‘goed hulpmiddel’ is dat ‘kennis voor iedereen kan democratiseren’. Voor de studente, die ChatGPT begon te gebruiken tijdens een stage, kan de hoeveelheid data binnen één platform ‘helpen bij het overbruggen van sommige educatieve en zelfs sociale kloven’ als het gaat om toegang tot informatie.

Chiara chatgpt sara cardoso
Chiara denkt dat chatbots kennis kunnen democratiseren. Beeld door: Sara Cardoso

Chiara waarschuwt wel voor de gevaren van het niet controleren van wat AI aan je terugkoppelt, omdat platforms zoals ChatGPT ‘hun beperkingen hebben’ en verkeerde informatie kunnen geven. De studente is ook van mening dat er ‘andere ethische kwesties’ bestaan waar rekening mee moet worden gehouden, zoals de herkomst en bescherming van gegevens die worden gebruikt om het algoritme te trainen.

Maar moet ChatGPT worden toegestaan op universiteiten? Chiara is van mening dat het nuttig kan zijn als het gebruik ervan ‘op de juiste manier’ aan studenten wordt geleerd. “Ik denk dat het verbieden schadelijker is dan het reguleren, want natuurlijk gaan studenten het gebruiken, maar dan op de verkeerde manier”, voegt ze eraan toe.