In de workshop zitten maandag acht deelnemers aan een vierkante tafel in de hal van de Community for Learning and Innovation. Deze workshop wortdt door ErasmusX georganiseerd. In de eerste sessie praten de deelnemers over de mogelijke potenties en gevaren van ChatGPT.

“Ik denk dat de chatbot kennis kan democratiseren. Je kan de bot alles vragen. Het is een laagdrempelige manier om kennis te vergaren”, zegt docent Ana Uribe Sandoval. Tegelijk maken de deelnemers zich zorgen dat studenten niet meer in staat zijn om kritisch na te denken als ze de bot gebruiken. “Veel studenten vragen of ze ChatGPT mogen gebruiken voor opdrachten, en ik moet echt de tijd nemen om uit te leggen waarom dat niet de bedoeling is”, vertelt docent Aris Emmanouloudis. “Ik wil dat ze kritisch denken ontwikkelen, ik wil hun mening en analyse lezen in hun werkstukken en niet die voorgekauwde ideeën van ChatGPT.”

ChatGPT_universiteit_illustratie Noa Zonderland

Lees meer

Universiteit biedt binnenkort ChatGPT aan in eigen veilige cloudomgeving

De Erasmus Universiteit gaat ChatGPT voor studenten en medewerkers beschikbaar stellen in…

Niet alleen docenten

Niet alle deelnemers zijn docent. Marleen Vaughan-Waalwijk bijvoorbeeld werkt als Learning and Innovation officer bij de Erasmus School of History, Culture and Communication. Ze houdt zich bezig met het toepassen van generatieve kunstmatige intelligentie in het onderwijs op haar faculteit. “Ik heb gemengde gevoelens over AI. Het kan heel nuttig zijn, je kan ermee effectiever werken of het als sparring partner gebruiken tijdens een brainstorm”, zegt ze. “Maar we moeten heel kritisch blijven over wat AI wel en niet kan. De zorgen van docenten hier zijn terecht. ChatGPT kan bijvoorbeeld in de weg zitten in het ontwikkelen van kritisch denken. Het kan luiheid veroorzaken, dat studenten zelf niet meer nadenken en het antwoord van ChatGPT klakkeloos overnemen, wat zou resulteren in een lagere onderwijskwaliteit.”

Hubert Szpako_Chiara Milani_Lina Mingers nov2023_Sara Cardoso

Lees meer

‘Problematisch’ of juist ‘een hulpmiddel dat kennis democratiseert’: wat studenten van ChatGPT vinden

AI-platforms, met name grote taalmodellen of large language models zoals ChatGPT, zijn…

Goede prompt invoeren

Het tweede gedeelte van de workshop is een praktijkoefening. Deelnemers krijgen tips hoe ze een goede prompt invoeren in ChatGPT. Geef de bot zo veel mogelijk context, is de truc. Hoe minder specifiek je bent, hoe algemener het antwoord je gaat krijgen.

‘Stel, je bent een ervaren onderwijsadviseur op een universiteit’, typt docent Jay Lee in ChatGPT. ‘Hoe kan ik ChatGPT gebruiken in mijn college zonder dat studenten vaardigheden verliezen om zelf kritisch na te denken’. Binnen twee seconden krijgt Lee tien manieren waarmee hij ChatGPT kan inzetten voor zijn doel. De bot suggereert bijvoorbeeld om ChatGPT te gebruiken als hulpmiddel tijdens het schrijven van een werkstuk of reflectie. “Interessante ideeën, maar helaas niets nieuws”, concludeert Lee.

Lees meer

In deze minor moeten studenten een essay schrijven met ChatGPT

Studenten van de minor Artificial Intelligence and Societal Impact moeten aan de slag met…

Waardevolle discussie

Wat Lee vooral waardevol vindt aan de workshop is de discussie die hij voert met collega’s. “We praten over de voor- en nadelen die AI in het onderwijs zou kunnen brengen. Het is inspirerend om te horen wat collega’s ervan vinden. AI zal een nieuwe manier van lesgeven met zich meebrengen, dus dit soort gesprekken zijn nuttig om samen na te denken over hoe we hiermee moeten omgaan.”