Het besluit om de tweede camera te gaan gebruiken viel net voor de kerstvakantie, vertelt Stella Verbrugge, hoofd studentenadministratie. Na maanden overleggen, gaven berichten over een nieuwe vorm van frauderen bij proctoringtentamens de doorslag. “Er zijn geen berichten over fraude binnengekomen”, legt Verbrugge uit. Wel hoorde de universiteit over een mogelijkheid om het proctoringprogramma te omzeilen en een spiekbriefje op het scherm te laten zien. De eerste camera, de webcam, laat alleen de student die het tentamen maakt zien. De tweede camera moet ook het scherm tonen en zou zo die nieuwe spiekoptie tegengaan.
Geen haast
Verbrugge en haar collega’s werken sinds vorige week aan het opzetten van het systeem met de tweede camera. Zo wordt er gewerkt aan een handleiding voor studenten en aan een online informatiepagina. Voor de kerst was het eerste tentamen met de tweede camera, maar het kan voor veel studenten nog wel enkele weken duren. Het heeft absoluut geen haast, zegt Verbrugge. “In het begin van de pandemie hebben we veel gehaast, en dat heeft tot het mooie resultaat geleid dat het onderwijs kon doorgaan. Nu willen we kritisch kijken wanneer het bij opleidingen uitkomt. We willen dit op de juiste manier implementeren.”
De onderwijsdecanen waren verdeeld, vertelde onderwijsdecaan Jason Pridmore eerder deze week tijdens de faculteitsraadsvergadering van de Erasmus School of History, Culture and Communication. De een was fanatiek voorstander, de ander juist fel tegen. Zelf is hij niet zo uitgesproken. Als studenten graag willen spieken, vinden ze wel een manier, zei hij tijdens de online vergadering.
Reacties van studenten
Via Instagram laten studenten weten hoe ze denken over deze tweede camera. Veel studenten hebben nog niet gehoord dat ze hiermee moeten werken en reageren geschrokken. Ze zeggen zich zorgen te maken over extra stress, over hun privacy (“Wat als de proctor een viezerik is?” “Ik vind het idee van mijn slaapkamer filmen voor een vreemde helemaal niet fijn.”) en over of de software deze tweede camera wel aankan. “Te gek. Nu kan ik 20 minuten verliezen in plaats van 15 door technisch falen”, schreef een andere student met gevoel voor sarcasme.
Toch zijn niet alle studenten negatief over de komst van een tweede camera bij proctoringtentamens. Er reageert ook een student wiens tentamen eerder werd afgekeurd door technische problemen. Ze hoopt dat die extra camera kan voorkomen dat tentamens ongeldig verklaard worden.
Lastige keuze
De kritiek en de zorgen van studenten zijn bekend, zegt Verbrugge. In september werd al gesproken over een mogelijke tweede camera. “Maar wat is het alternatief?”, vraagt zij zich af. “Er zijn ook veel studenten die juist geen fysieke tentamens durven te maken. Daarnaast willen we ook niet dat studenten met coronaklachten toch naar de campus komen. We willen beide kanten bedienen, en zien ook dat studenten vaak op het laatste moment besluiten om het tentamen juist wel of juist niet op de campus te maken. Die aanvragen komen tot laat op de avond binnen.” Er zijn verschillende pilots geweest met de tweede camera, en die verliepen volgens Verbrugge goed.
In plaats van steeds maar weer naar online proctoring te ‘grijpen’, zou er n.m.m. ook meer gekeken moeten worden naar alternatieve (en privacyvriendelijkere) toetsvormen (mondelinge tentamens, openboektentamens etc.). Hoewel dit wellicht niet voor alle tentamens mogelijk is, moet dit toch zeker voor een deel van de tentamens mogelijk zijn? En als er hiervoor te weinig capaciteit is (bijv. bij het nakijken), dan moet hier toch wel extra geld voor vrijgemaakt kunnen worden (bijv. om meer TA’s aan te nemen)?
Als ik dankzij de tweede camera wel naar de wc mag tijdens het tentamen is dat voor mij heel prettig. Drie uur zonder pitstop is voor mij een serieus probleem. Ik had al geregeld dat mijn echtgenote een eventueel wc-bezoek in combinatie met een beeld van de klok op het examenscherm zou gaan filmen.
Alles bij elkaar is het natuurlijk redelijk dramatisch en hoop ik dat et met sneltesten o.i.d. snel mogelijk zal worden om gewoon weer on-campus te tentamineren.
Elke verandering tot nu toe ten opzichte van schriftelijke tentamens was stressverhogend: antwoorden na de eerste keer invullen niet meer aan kunnen passen, pauzes in tentamens waarbij in deel 1 tijd overblijft en in deel 2 (open vragen, het panische typegedeelte) tijd te kort schiet, proctoring met één camera en nu dan proctoring met twee camera’s.
In Wageningen biedt de universiteit studenten wel de keus tussen online thuistentamens en schriftelijke tentamens op de campus.
De Erasmus Universiteit Rotterdam had al veel eerder in moeten zetten op capaciteitsverhoging voor de schriftelijke tentamens: meer tentamenruimtes inzetten, inloopschema’s, spatschermen (niet van die plexiglasplaatjes, maar spatschermen die vanaf het plafond tot aan de vloer doorlopen).
In plaats daarvan blijft de universiteit inzetten op een onprofessionele en stressvolle manier van tentamineren. De universiteit heeft meer dan negen maanden de tijd gehad om het onderwijs te professionaliseren, maar blijft gewoon op zijn gat zitten.
Ik ben het helemaal met je eens. De universiteit heeft niets gedaan voor de student en heeft stil gezeten in professionalisering.
Reageren niet meer mogelijk.