Vliegregels opstellen tijdens een wereldwijde pandemie voelt een beetje gek, zegt ook Nieuwland. Zij kwam anderhalf jaar geleden met het idee om binnen de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) een reisbeleid op te stellen. “Ik zag bij andere universiteiten de discussie over vliegen, en hoorde dat ook wel bij congressen. En ook bij de EUR speelde dit al, zowel vanuit het centrale bestuur als bij de faculteiten RSM en ISS. Toch werd nergens een besluit genomen.” Nieuwland vond het te lang duren en stelde als lid van faculteitsraad voor om zelf aan de slag te gaan. Een reisbeleid kan veel schelen in CO2-uitstoot, en het is ook aan de ESHCC om verantwoordelijkheid te nemen, vindt Nieuwland.
Duurzamere toekomst
Kijkend naar de afgelopen drie jaar kwam 27,9 procent van de koolstofvoetafdruk van de EUR door zakelijke reizen. Wat volgens de berekeningen van Nieuwland neerkomt op gemiddeld 3991 ton aan koolstofdioxide per jaar. De ESHCC was verantwoordelijk voor gemiddeld 195 ton per jaar. “Door de koolstofvoetafdruk van onze faculteit te verkleinen, kunnen we laten zien dat we koploper zijn in het bijdragen aan een duurzamere toekomst die aansluit bij de strategie van de EUR voor 2020-2024”, staat in het beleidsstuk van de faculteit.
Met de hulp van twee studenten uit de faculteitsraad ging Nieuwland aan de slag. Samen brachten ze de reizen die medewerkers gedeclareerd hadden in kaart. Ook werden de reizen van derden in kaart gebracht, van mensen die op uitnodiging van de faculteit naar bijvoorbeeld een congres kwamen. “We keken naar de vragen: wat is de uitstoot van deze reis en wat zou de uitstoot zijn als ze met een ander vervoermiddel kwamen?”, vertelt Nieuwland.
Duurder treinkaartje of goedkoop vliegen?
Een treinkaartje hoeft niet duurder te zijn dan een vliegticket, zegt Nieuwland. “Als je naar de website van NS Internationaal gaat, schrik je wel van de prijzen. Ook zijn de overstappen niet altijd duidelijk.” Als het even kan, reist Nieuwland met de trein. Zo is ze eens voor met de trein naar Valencia gereisd. Het was voor een enkele reis drie tientjes duurder dan een vliegticket, en ze deed er zestien uur over. Op haar eigen blog schrijft ze daar ook over. “Soms moet je wel net weten waar je moet kijken om het betaalbaar te houden.” Zoek even goed RailEurope of Interrail, is het advies van Nieuwland.
De verantwoordelijkheid voor de afweging voor de kosten binnen de ESHCC ligt bij de drie afdelingshoofden. Zij moeten de knoop doorhakken voor de mogelijk hogere treinkosten. Op basis van de reizen in 2017, 2018 en 2019 heeft Nieuwland ook op papier gezet hoeveel hoger de treinkosten kunnen zijn. Ze vergeleek de kosten van de vliegtickets met treintickets in december 2020. Het vliegtuig inruilen voor de trein zou de faculteit jaarlijks bijna 1000 euro extra kosten.
Ook gaat de faculteit vliegreizen van langer dan 700 km compenseren. De gemiddelde milieuschade per ton C02 is volgens de site carbonkiller.org 20 euro. Dat zou naar verwachting jaarlijks uitdraaien op een rekening van 3370 euro.
Klinkt natuurlijk als wisselgeld die 1000 / 3370 euro (is het ook), en dat is 6 ton co2 ook. Wat echt geld gaat kosten is dat staf hierdoor langer onderweg is / langer niet volledig productief is.
Ik denk dat ’tot maximaal 6 uur met de trein’ bijvoorbeeld een betere eis is dan eisen dat tot 700km met de trein moet. Niet alle windrichtingen zijn even goed per hogensnelheidstrein verbonden.
Ik stem voor, vliegtuigen zijn de grootste vervuilerd
Goed initiatief dat navolging verdient!
Zoom en Teams kunnen ook een goed alternatief zijn. We zij het al gewend.Waarom zou je overal lijfelijk aanwezig moeten zijn?
Dus als je de trein neemt en daardoor niet op een dag op en af kan, dan betaalt EHSCC de extra kosten voor hotel, en voor het regelen van de extra kinderopvang?
Reageren niet meer mogelijk.