Beste lezer,
Wees gewaarschuwd. Met dit stuk wil ik een mening verkondigen welke breed gedragen wordt in de samenleving, maar welke voor u allicht schokkend kan zijn. Als u niet tegen afwijkende meningen bestand bent die niet de politiek-correcte (linkse) orde vertegenwoordigen, stopt u dan vooral met lezen, of behoed uzelf er in ieder geval voor uw altijd zonnige en optimistische gemoedstoestand te laten bederven.
Niels Hunck (1991) studeert aan de EUR en de TU Delft, was voorzitter van de Haagse Jongerenorganisatie voor Vrijheid en Democratie en is opgegroeid in het Haagse Laakkwartier.
Ik wil het namelijk hebben over een stuk dat hier op EM gepubliceerd werd. LHBT-belangenvereniging Eramus Pride wil ‘genderneutrale’ toiletten. Ik moest het nog eens lezen om het te geloven. In zowat het meest egalitaire, tolerante land van de wereld wordt een strijdeis uit de VS geïmporteerd, uit een van de meer conservatieve staten nog wel. Ik viel nog net niet van mijn fiets.
Dus Erasmus Pride, genderneutrale toiletten, “naar de wc zonder veroordeeld te worden”… really? Is er echt niets beters te verzinnen om voor op te komen? Zeker in een stad als Rotterdam, waar in sommige buurten het niet evident is om LHBT te zijn, laat staan het uit te dragen? Prima hoor, zo’n genderneutrale sticker, ik ben er niet op tegen. Eerlijk gezegd kan het me vrij weinig schelen.
Klaagziek volk
Waar echter ik wél tegen ben, is een politiek van cultureel nihilisme opgedrongen te krijgen, waar als je maar hard genoeg iets roeptoetert, datgene dan ook maar moet veranderen in naam der zogeheten vooruitgang.
De oproep van Erasmus Pride vertolkt daarmee een veel breder maatschappelijk fenomeen, welke vooral plaatsvindt op universiteiten, redacties van kranten en bepaalde talkshows op de publieke omroep, en in bepaalde wijken van de grotere steden. Dit fenomeen bestaat uit een geïmporteerd frame dat alles door de lens van social justice en equality beziet. Ieder progressief nieuwtje uit de Amerikaanse cultuurstrijd wordt naar Nederland vertaald, van Black Lives Matter tot nu dus genderneutrale toiletten. Dit wordt veelal gepredikt door het type volk dat ook straatnamen wil dekoloniseren, defensie om wil vormen tot het ministerie van de-escalatie en wederopbouw, en nog altijd herstelbetalingen eist voor het Nederlandse slavernijverleden.
Zwarte Piet, een relatief oude en oer-Hollandse traditie, is reeds verworden tot roetveegpiet en zelfs koekenpiet. En dat is prima. Opvattingen evolueren en het is goed om zaken te veranderen waar nodig. We glijden echter zo langzamerhand af richting een dictatuur van de minderheid, waar ieder wissewasje van een kniesoor (of, zoals advocaat en Forum voor Democratie-kamerlid Theo Hiddema zou zeggen: klaagziek volk dat nooit tevreden is) opgepakt moet worden, inclusief de gebruikelijke kosten en bureaucratie.
Politieke correctheid
Begrijp me niet verkeerd. Ik reken mij trots met een zeer diverse groep vrienden, waarvan een heel aantal niet direct in een hokje te plaatsen is. Ik heb het grootste respect voor ieder individu, hetero of homo, blank of gekleurd, atheïst of gelovig. Ik ben lid van verdienste van de Haagse Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie, wiens huidige voorzitter kortgeleden een van de leidende krachten was achter de Haagse mars tegen geweld tegen homo’s vanwege het geweld in Arnhem. En daar ben ik trots op!
Uiteraard ben ik niet tegen empathie voor minderheidsgroepen en uiteraard is gelijkheid voor de wet een van de grootste verworvenheden van onze liberale westerse samenleving. Period. Maar waar ik wel tegen ben, is dat onze samenleving langzaam maar zeker in de naam der politieke correctheid een richting opgestuurd wordt waar de meerderheid van de mensen niet op zit te wachten.
Debatdiskwalificatie
En ja, om dit argument voor te zijn: ik ben een autochtone blanke, jonge man die hier aan de EUR studeert. Hola, roepen deze social justice warriors dan in koor: omdat jij ‘geprivilegieerd’ (een Sunny Bergman-isme) bent, kan jij je niet inleven in deze mensen en kan jij hier geen goed geargumenteerde mening over te hebben, laat staan ventileren. Ik zeg dan op mijn beurt: ben ik door mijn ‘witte’ achtergrond dus niet in staat een min of meer logische redenering op te bouwen? Is dat niet gewoon vooringenomenheid?
Ik heb de waarheid niet in pacht, maar deze social justice warriors evenmin. Beiden bieden we slechts een perspectief op de realiteit welke wij gadeslaan. Met andere woorden is deze diskwalificatie van deelname aan het debat (vanwege een ‘geprivilegieerde’ en ‘witte’ afkomst) niets meer dan een product van identiteitspolitiek: het reduceren van mensen tot hun geslacht, etniciteit, seksualiteit, et cetera, in plaats van ze gewoon als gelijkwaardig individu te zien.
Mocht u mij als racist, misogynist, fascist, suprematist of weet ik het wat bestempelen: I don’t give a damn. Waar het mij om gaat, is dat wij als universiteit en als samenleving niet verworden tot een ruimte waar iedere mug een olifant kan worden zolang het maar in naam van gelijkheid, modernisme en verandering gebeurt. Dit heeft ons nu zover gebracht dat zelfs urinoirs niet meer mogen op bijvoorbeeld het Erasmus University College. Ik ga daarom via dit artikel graag in debat over maatregelen zoals de genderneutrale toiletten. Want, zoals een oude wijsheid het stelt: onderzoek alles, behoud het goede.
Ik begrijp het punt (ben het er alleen helemaal niet mee eens)
Ik zie dit stuk als een schoolvoorbeeld van de mythe van de nederlandse tolerantie, heel hard roepen dat je respect voor iedereen hebt en deze nieuwe ontwikkelingen respecteert, en ondertussen kijhard op de rem trappen en deze ontwikkelingen delegitimizeren.
Ik lees in dit stuk een compleet gebrek aan achterliggend begrip voor de beweegreden van de zgn “SJW” (vreselijk woord) beweging, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar als je een discussie wil voeren moet je wel de achterliggende theorie kennen.
Het argument dat je sommige dingen als “witte man” niet kan begrijpen is absoluut valide, betekent niet dat je geen argumenten kan formuleren, maar dat betekent wel dat je een ander perspectief heb, luister dan ook naar mensen met andere perspectieven, stel vragen en geloof de ervaringen van mensen en ga open de dialoog aan, en verdiep je in de theorie achter intersectionaliteit.
Ik ga je geen racist/sexist/transfobic noemen, ik noem je hooguit ongeïnformeerd en lichtelijk onwetend over bepaalde onderwerpen en de beweegreden daarachter, dat is geen zonde, dat wordt het pas als dat willful is, als je je weigert te informeren of naar anderen te luisteren.
Daarnaast krijg ik kromme tenen van de ophemeling van de JOVD, mijn ervaring met jovd’ers is waarschijnlijk heel anders dan die van mij, ik ben een paar jaar geleden aangevallen door een doorgesnoven jovd’er die al “kankerhomo” roepend met een metalen staaf naar mijn hoofd zwaaide (ik won, hij had een gebroken neus en ribben)
Gezien die ervaring geloof ik geen cent van de mooie woorden van de jovd.
Ik zou je willen vragen om als sociaal expiriment een keer iemand aan te spreken op racistische/sexistiesche/homofobe opmerkingen/grappen tijdens een rechtse ballen zuipavond, ervaar zelf de backlash van het aankaarten van dit soort issues, in mijn ervaring weet je dan gelijk hoeveel de mooie woorden die in het openbaar gesproken worden waard zijn
De belangrijkste reden waarom ‘social justice’-denken zo verankerd is geraakt in het hoger onderwijs is omdat er veel geld in rondgaat. Bijna elke universiteit heeft wel een diversiteits-coördinator, or organiseert trainingen voor personeel om beter om te gaan met de eisen en wensen en het ethos van verschillende culturele groepen. Het is een wereldwijde miljardenindustrie, diversiteit.
Er is ook een culturele/politieke/sociale vraag naar dit soort dingen, als is het maar door een kleine activistische minderheid binnen het bestuur. De mensen bij wie de vraag bestaat, hebben geld te besteden, hoe ze dan ook aan dat geld zijn gekomen (meestal langs een omweg van de overheid). En de diversiteitsindustrie kan voor de juiste prijs allerlei maatregelen, trainingen en coaches bieden om aan die vraag te beantwoorden. Het is dus, met een vleugje ironie, niet het socialisme maar een gecorrumpeerde versie van de vrije markt die deze steeds vreemdere producten aan ons vermarkt.
Wat een volkomen kansloos artikel. Er staat geen. enkel. inhoudelijk argument in. Het is niets meer dan ‘dit moeten we toch niet willen met z’n allen’ in een vermoeiende hoeveelheid woorden. Grappig dat de schrijver de progressieve beweging bestempeld als pretentieus en het ervan beschuldigd niet te willen luisteren naar mensen die het met ze oneens zijn, en dan zelf ex-act hetzelfde doet. Deze tekst is dus niet bedoeld om wat voor debat te veroorzaken of meningen te veranderen; het is fijn en veilig preken voor eigen parochie door lekker te trappen op al dat linkse tuig met een andere mening die ‘niet normaal’ is, zonder ook maar een seconde op die mening in te gaan. Het bewust verkiezen van relschoppen boven een inhoudelijke discussie getuigt van intellectuele armoede. Jammer, aangezien de vraag of bepaalde stromingen binnen de progressieve ‘movement’ wellicht ietwat out of sync zijn met de rest van de bevolking, best een interessante is.
Beste Niels,
Erasmus University College heeft een van zijn toiletblokken genderneutraal gemaakt. Er zijn er nog zes. Dat zijn traditionele dames- en herentoiletten (met urinoirs). Op deze manier legt niemand aan wie dan ook maar iets op. Een groep wordt zo bediend zonder dat iemand anders tekort gedaan wordt.
EUC is een gemeenschap waar we het belangrijk vinden dat iedereen zich thuis voelt. Jij bent ‘ook niet tegen empathie voor minderheidsgroepen’ en je ‘rekent (j)e trots met een zeer diverse groep vrienden, waarvan een heel aantal niet direct in een hokje te plaatsen is’ .
Dan past deze aanpassing toch volledig in wat ook jij voorstaat? Welk debat wil je precies aangaan?
Ik vrees dat je het punt van het artikel gemist hebt.
Reageren niet meer mogelijk.