University College opent wel genderneutrale toiletten

Hoewel de universiteit afhoudend reageert op een pleidooi voor genderneutrale toiletten op Woudestein, opent het Erasmus University College ze donderdagavond.

Bordje bij een genderneutraal toilet op de Radboud Universiteit Nijmegen Beeld: University College opent wel genderneutrale toiletten

Het Erasmus University College (EUC) opent donderdag genderneutrale toiletten. Op de begane grond van het pand aan de Nieuwemarkt maken de symbolen voor mannen en vrouwen plaats voor een genderneutraal symbool en worden de urinoirs dichtgemaakt.

LHBT-netwerk Erasmus Pride pleitte onlangs voor genderneutrale toiletten op campus Woudestein. De universiteit zag dat niet zitten, omdat er maar weinig behoefte aan zou zijn, zo liet een woordvoerder aan EM weten. Bij het EUC denken ze daar anders over. Daar worden donderdagavond de toiletten voor mannen en vrouwen op de begane grond omgetoverd tot genderneutrale toiletten.

'Iedereen welkom'

Het bordje dat het EUC gebruikt bij de genderneutrale toiletten.

“Het idee komt van onze studenten en lag er al een tijdje”, vertelt Iris Bos, die zich bij het EUC ontfermt over diversiteitsprojecten. “De opening komt toevallig net na het pleidooi van Erasmus Pride.”

De toiletten zijn niet specifiek bedoeld voor transgenders, maar voor iedereen. Met de opening wil het EUC een signaal van acceptatie en inclusiviteit afgeven: “Er zijn mensen die niet per se binnen het label man of vrouw willen passen. Aan die minderheid willen we laten zien dat ze een plek krijgen”, aldus Bos. “Daarom komen de toiletten op de begane grond en niet bijvoorbeeld in de kelder. Zo is het meteen zichtbaar dat iedereen welkom is bij het EUC.”

Urinoirs

Of het EUC studenten heeft die vanwege hun genderidentiteit gebruik willen maken van de genderneutrale toiletten weet Bos niet. Dat is niet onderzocht. “Eerlijk gezegd maakt dat ook niet uit. We verwachten dat de toiletten als normale toiletten gebruikt zullen worden. Daardoor zal iemand die onzeker is om er expliciet voor uit te komen dat ook niet meer hoeven.”

Waar Erasmus Pride voorstelde om alleen de symbolen bij toiletten te vervangen, gaat het EUC een stapje verder. “We gaan geen muren doorbreken”, zegt Bos. “Maar de urinoirs op de begane grond worden dichtgemaakt, zodat ze niet meer gebruikt kunnen worden.”

De opening vindt donderdag rond 19.00 uur plaats, tijdens de verkiezingen voor het bestuur van studievereniging EUCSA.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.

  • Geef een reactie
  • Reacties

      • Communisme is meer dan een economisch stelsel. Het is een onderverdeling van de wereld op basis van ‘onderdrukker’ en ‘onderdrukte’, in het klassieke Marxisme op basis van economische klasse.

        Sinds de jaren zestig met de opkomst van ‘Nieuw Links’ en het bankroet van de economische theorie zijn extreem-linksen zich echter gaan richten op het beschouwen van sociale groepen als onderdrukker/onderdrukte. Een blanke man is een onderdrukker, terwijl een zwakzinnige, zwarte transgender vrouw in een rolstoel een ‘onderdrukte’ is. Deze mensen worden ook wel Social Justice Warriors genoemd.

        In hun ogen is racism en haat alleen maar slecht als het gericht is tegen zogenaamd ‘onderdrukte’ mensen. Aan de andere kant moeten zij op hun wenken bediend worden, ongeacht hoe absurd hun eisen zijn, zoals in dit geval.

        Het is schandalig hoe achteloos deze organisatie omgaat met gemeenschapsgeld. Weg met deze ‘genderneutrale’ toiletten en laat deze Iris Bos (chef ‘diversiteit’) eens een echte baan vinden.

        • Dat klopt inderdaad, in zekere zin, maar gaat wel wat kort door de bocht. Zowel het moderne feminisme (waarmee ik dus niet de kernboodschap ‘mannen en vrouwen zijn gelijk’ bedoel, maar de ideologie die hierboven als ‘Social Justice Warrior’ wordt aangeduid) als het communisme beschouwen de wereld door een ideologische (en dichotomatische) lens.

          Waar communisme draait om het bezit van de productiemiddelen en de bourgeoisie (zij die de productiemiddelen zoals fabrieken bezaten) en het proletariaat (de arbeiders, verantwoordelijk voor de daadwerkelijke productie maar niet in het bezit hiervan), draait deze ludieke tak van feminisme inderdaad om de ‘oppression Olympics’, waarmee de wereld poogt te worden opgedeeld in onderdrukkers en onderdrukten.

          Dit is simpel wanneer het om ras gaat; wit onderdrukt zwart. Maar is een witte transgender vrouw meer onderdrukt dan een zwarte cisgender gehandicapte man? En hoe zit dat dan in samenlevingen waar tegen blanke mensen juist gediscrimineerd wordt? En hoe definiëren wij hier een ‘samenleving’; is een gesegregeerde Marokkaanse wijk binnen de Nederlandse samenleving ook een samenleving op zich? En hoe verklaren wij het fenomeen dat biseksuelen soms als ‘minder’ worden gezien door homoseksuelen? Om over de kant noch wal rakende poging tot het herdefiniëren van racisme als ‘discriminatie + macht’ maar niet te beginnen.

          Dus ja, je hebt zeker een punt. Ik ben pertinent tegen het benaderen van de wereld door zo een ideologische lens, of dat nu communisme of feminisme of wat dan ook is. Dat zorgt voor een zwarte en een witte wereld, zonder enige grijstinten noch nuance – en er is juist zo veel nuance, zoals de overwinning van Trump aantoonde (want al die witte mannen zonder banen in de plattelandse gebieden, die voelen dat de samenleving hen heeft achtergelaten, kunnen niet als ‘onderdrukkers’ worden geclassificeerd, om maar een voorbeeld te noemen).

          Maar het gaat hier meer om het ‘autoritair’ denken dan om communisme of feminisme; dat zijn slechts vormen daarvan. De naam die Bob Altemeyer hier aan geeft is, mijns inziens, vrij slecht – right-wing authoritarianism – maar desalniettemin, dat is het fenomeen waar het hier schijnbaar over gaat: http://theauthoritarians.org/Downloads/TheAuthoritarians.pdf

          Echter, naar mijn mening is dit – de introductie van unisex toiletten – niet een vorm hiervan, daar het nieuwsartikel expliciet benoemt dat iedereen welkom is; het is het tegenovergestelde van het onderverdelen van de wereld in hokjes (man, vrouw, arm, rijk, wit, zwart…).

  • Ik denk dat het vrijspel is om “verkeerde” vlekken in deze ruimtes te krijgen. Er zal een specifieke studie ontstaan, vooral met deze zwoele weersomstandigheden.

  • 1. It’s not like Transgenders are so confused about which toilet to use that they constantly piss in their pants or don’t use the toilets at all.

    Unfortunately, Erasmus Magazine, once again, does not even try to create a balanced discussion and coverage of this highly controversial topic.

    2. This problem is not about transgenders using the toilets, but about people from the other sex using the toilets of the other.
    If it would be only about the rights of transgenders, then why not just make a sign “transgenders welcome” (or a similar wording if that’s too offensive) in front of every male and female toilet sign. This would solve the problem without any negative side effects besides the costs for the signs. There is need to go completely crazy with this issue and let men use the restrooms of women and vice versa. We know from other countries where gender-neutral toilets are implemented that this is precisely what happens. It may make 0.3% (national average) of the student body feel more secure and comfortable in using the toilets on campus, but it makes the other 99.7% feel less so.
    EM, most likely, will phrase concerns like this as “transphobia” or whatever made-up phobia they can come up with, but the sentiment EM spreads on this issue does in no way reflect the majority of the student body (except maybe in Arts&Culture and Sociology).

    3. Why not have an open discussion/debate at the university about this? At a university that values free speech and in a country that recognizes and cherishes the value of debating like no other, this would be a great opportunity for students, staff and administrators alike to show their commitment to these common values.
    If holding a debate is not possible, or, as I suspect, no one really cares about it and wouldn’t attend a debate on this topic, then at least make it a democratic decision among the whole student body with multiple solutions to choose from.

    Lastly: Don’t we have bigger problems to tackle at EUR?

    Thanks

  • Hebben ze geld teveel? Overduidelijk wel. Tijd om het budget eens flink te krimpen – kijken of ze dan genoeg geld hebben voor zulke onzinnige hobby’s.

  • Absurd dat aan dit soort futiliteiten geld en tijd wordt besteedt dat veel beter aan onderwijs en onderzoek besteed zou kunnen worden. Een verspilling van schaarse middelen en dat alleen maar om politiek correct te kunnen zijn. Mevrouw Bos weet zelfs niet eens hoeveel mensen hier behoefte aan hebben… En door het dicht maken van de urinoirs ontstaat er natuurlijk een tekort aan toiletten dus 99.9% van de studenten gaat er op achteruit.

  • Hello Why,

    You mention ‘If it would be only about the rights or trans people, then why not just make a sign “trans people welcome” (or a similar wording if that’s too offensive) in front of every male and female toilet sign.”

    I believe that is the point of having gender neutral toilets.

    • You believe wrongly. Transgenderism is claiming that your gender is different than the one you were born with. So you are born a man, but you say you are a woman. If you make an effort and are not a ‘transtrender’, then you can use the woman’s bathroom without anyone even noticing. You do not need ‘genderneutral’ toilets, and you do not need to remove the ‘uniroirs’.

      No, this political correctness is crazy. This is supposed to be a place for learning, not a locus for radical social engineering that will not be accepted anywhere else. If someone does not feel comfortable, that is his problem.

    • I should make it more clear what I meant:
      If this is really about caring about trans people, then we can ADD a sign, while not replacing the current ones, that trans people are welcome to whatever toilet (male or female restroom) they want to use. I believe there is no problem with that at all, as our trans students are already using whatever toilet they want to use, as far as I suspect.
      However, I am strongly against people of the other biological sex using each others toilets, e.g. Non-Trans men using the toilets of women and the other way round. This can be achieved if we do not make toilets gender-neutral, but “merely” transgender-tolerant, meaning transgenders can go to whatever toilet they want, but not members of the opposite sex. Hopefully this is more clear now.
      Toilet signs would look like this then:
      “Women” sign becomes “Women + (Male-to-female) Transgenders” sign
      “Men” sign becomes “Men + (Female-to-male) Transgenders” sign

      I also agree with “Norwegian” that there seems to be a certain agenda behind this bathroom issue.

      I stand by my proposal of making this a EUR-wide decision among the students if this really is a pressing issue. I doubt, however, that this is worth the money and time (personnel costs, counting the votes, offering countless hours of counseling for the losing side).

      Correction: Obviously, I meant “rights OF trans people” not “rights or trans people” in my first comment above. Silly me.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Toegestane HTML code

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>