Waarom richten studenten een eigen bedrijf op? En hoe zetten ze hun bedrijfsideeën om in realiteit? In deze serie vertellen studentondernemers over het prille begin van hun start-ups. In deze aflevering: met haar webshop en blog Queer Clothes streeft Nicole van de Vorst ernaar mensen te helpen de juiste kleding te vinden en een LGBTQ + -platform te bouwen.

Puber

Nicole van de Vorst, tweedejaars IBCoM, geneerde zich soms een beetje als ze naar de herenafdeling ging om kleding te vinden. Nicole, lid van de LGBTQ+-gemeenschap, vertelde dat ze ‘een beetje een tomboy’ is. “Ik draag vooral graag mannenkleren. Soms vroegen mensen me of ik voor iemand anders inkopen aan het doen was en dan zei ik nee.” Er gebeurde nooit wat extreems, maar sommige mensen keken haar wel verontrust aan wanneer Nicole zei dat ze kleren voor zichzelf aan het kopen was. Een tijdje bestelde ze haar kleding gewoon online om ongemakkelijke taferelen te vermijden, maar uiteindelijk besloot ze geen aandacht meer te schenken aan de oordelende blikken die ze soms toegeworpen kreeg en begon ze weer in fysieke winkels te shoppen.

“Toen ik nog een puber was, voelde ik me meer bekeken”, zegt Nicole. “Tegenwoordig heb ik niet meer zo sterk het gevoel dat ik beoordeeld word.” Inmiddels is er in de wereld een verschuiving richting acceptatie gaande, waardoor bij Nicole de vraag rees hoe te voldoen aan behoeften die eerder onbekend waren. Net als zijzelf willen andere mensen in de LGBTQ+-gemeenschap waarschijnlijk kleding dragen in stijlen waar ze vanouds geen toegang toe hebben. Terwijl ze hierover nadacht, werd de kiem gelegd van Nicoles webshop.

Nicole van der Vorst van Queer Clothes
Beeld door: Sanne van der Most

Van tekenen naar kleding ontwerpen

In de zomer van 2018 begon Nicole voor het eerst na te denken over een project waarin ze haar ontwerptalenten in de praktijk kon brengen. “Ik had nog nooit kleding ontworpen. Ik tekende vroeger altijd figuren uit televisieseries die ik leuk vond. Ik maakte ook zelf stripverhalen – er werd niets van uitgegeven, het was gewoon voor de lol.”

Jarell Habets van Shypple

Read more

‘Ik moet er wel mee kunnen winnen, dat is de uitdaging’

Stel je voor dat je als bedrijf producten koopt in China, en die naar Rotterdam wil…

Ze besloot haar verlangen om iets artistieks te doen te combineren met een commercieel idee waarmee ze mensen in de LGBTQ+-gemeenschap kon helpen, met als resultaat Queer Clothes. Op dit moment is Nicole’s winkel voornamelijk voorzien van unisex-kleding voor iedereen die zich wil kleden met een androgyne stijl. In de toekomst, de onlinewinkel is bedoeld om mensen te helpen die kleding willen dragen die van oudsher mannelijk of vrouwelijk is, maar die niet het lichaam hebben waardoor de kleding ook past.

Dit is het eerste project waar Nicole echt enthousiast over is en ze put haar motivatie om aan de webshop te blijven werken vooral uit het plezier dat ze heeft in de ontwikkeling van Queer Clothes. “Als ik op de universiteit studeer en aan projecten werk, ben ik meestal niet zo opgewonden. Tijdens een college krijg ik soms ideeën voor de webshop en kan ik bijna niet wachten om ermee aan de slag te gaan.”

Tegelijkertijd uitlaatklep en bron van stress

Kunst en creatieve bezigheden in het algemeen waren voor Nicole altijd een uitlaatklep voor de stress. In de webshop combineert ze kunst met zaken doen, waardoor het werk niet alleen een uitlaatklep is, maar ook een oorzaak van stress. Bezig zijn met ontwerpen is ontspannend en ze laat zich hierbij vooral inspireren door dingen die ze zelf leuk vindt. Zo staat op veel van haar beanies, sweaters en shirts het kleine Saturnus-logo. Nicole heeft dat logo ontworpen omdat ze als kind astronaut wilde worden. Wanneer ze haar ideeën over ontwerpen beschrijft, zegt Nicole: “Ik ben iets subtieler. Kleren die wat minder opzichtig zijn, vind ik wat geschikter om te dragen.” Daarnaast benadrukt ze dat de kleding technisch gezien weliswaar is afgestemd op de LGBTQ+-gemeenschap, maar dat iedereen de producten op Queer Clothes kan kopen en dragen.

Het lastige van het runnen van een start-up voor Nicole is dat je overal alleen voor staat. Ze heeft wel hulp gehad van anderen, bijvoorbeeld van een vriend die fotograaf is en die haar heeft geholpen met het maken van foto’s van haar producten, om kosten te besparen. Maar over veel andere onderdelen van de bedrijfsvoering, zoals het bewerken van die productfoto’s, het ontwikkelen en onderhouden van de technische kant van de webshop en publiciteit, moet Nicole zelf beslissingen nemen en ze moet al die activiteiten ook zelf uitvoeren.

Wekenlang is ze iedere dag een paar uur bezig geweest de productfoto’s te bewerken, een tijdrovende, saaie klus. Nicole moet ook voortdurend creatieve oplossingen bedenken voor zaken als de begroting (of het ontbreken ervan) en gedoe met WordPress, waar ze geen ervaring mee had. Nicole had een eenvoudige benadering om dat laatste probleem aan te pakken: “De oplossing was een paar boeken in huis te halen en erover te lezen. Voor veel dingen is een oplossing als je er goed voor gaat zitten.”

Kleding en gesprekken

Dat ze alles alleen doet, heeft ook zo zijn voordelen. “Ik kan zelf bepalen of ik een uur of een hele dag aan de website wil werken. Ik zie dat mijn werk resultaat oplevert.” Queer Clothes is werk in uitvoering. Er zijn weken dat ze de verkoop enorm ziet pieken en het volgende moment valt de handel helemaal stil. Een van haar prioriteiten is dan ook ervoor te zorgen dat het verkeer op de website gelijkmatiger wordt.

Haar voornaamste doel is niet zozeer om een gigantisch winst te behalen met de website. Eigenlijk hoopt ze dat Queer Clothes in de toekomst meer als een soort platform gaat functioneren, met een fiftyfiftyverdeling tussen de webshop en de blog. Het platform bevat momenteel ook een onderdeel waar Nicole over haar ervaringen met de onlinewinkel en over LGBTQ+-onderwerpen schrijft. “Ik wil dat de blog tot gesprekken leidt en dat er niet alleen maar één persoon aan het woord is.” Als eerste stap heeft ze mensen op social media gevraagd of ze er iets voor voelen blog posts voor Queer Clothes te schrijven. Ze heeft al vier mensen gevonden die voor de blog over bepaalde onderwerpen gaan schrijven en dat wordt dan gepubliceerd op de website.

Tot slot heeft Nicole advies voor studenten die ambities hebben om te gaan ondernemen: “Bedenk dat je offers zult moeten brengen. Een goed idee krijgen is het leuke gedeelte, maar het vergt tijd om tot een goed eindresultaat te komen.”

Elvinas-Predkelis-Mayeul-de-Kerros-2-bluechef-Sanne-van-der-Most

Read more

‘Als je niet over je idee praat, kan het nooit beter worden’

Je eigen bedrijf beginnen is een verhaal van tegenslagen, vertellen student-ondernemers…

Nog geen reactie — begin de discussie!