In de businesslounge van het Excelsiorstadion kijken mensen uit het zakenleven doorgaans naar eredivisievoetbal, maar de wedstrijd die zich deze donderdag afspeelde was bijna net zo spannend. De finalisten in de Erasmus University Challenge, verdeeld over twee categorieën, hadden ieder anderhalve minuut de tijd om de vakjury te overtuigen van hun idee. Waar teams in de categorie Ideation hun plannen gedurende de Challenge ontwikkelden, hadden de (student)ondernemers in de categorie Prototyping alleen nog een laatste zetje nodig om hun product op de markt te krijgen.
Win-win
Dat laatste zetje is dan ook zeer welkom bij het Prototyping-team van OASYS NOW, dat met het grootste bedrag (6000 euro) naar huis ging. Zij werken al twee jaar lang aan hun alternatief op de DNA-testen van grote bedrijven als 23andMe. Oprichters Nima Salami en Sara Okhuijsen willen die markt op zijn kop zetten: “Het is nu de norm dat je DNA na zo’n test verhandeld wordt aan derden, zonder dat je daar als consument inzicht in hebt. Wij versleutelen de DNA-gegevens na zo’n test en geven de regie terug aan de consument, die zelf mag bepalen wat er vervolgens mee gebeurt.”
Hun planning is om over een half jaar de markt op te gaan met een systeem waar ook de consument baat bij heeft. Nima legt uit: “DNA-data is goud geld waard, want universiteiten en farmaceutische bedrijven willen die gegevens graag hebben voor onderzoek naar nieuwe medicijnen. Wij geven consumenten de optie om hun data – volledig geanonimiseerd – te verhandelen. De consument kan wat verdienen en houdt de regie, terwijl datagebruikers een ethische bron van gegevens krijgen die kan worden verrijkt met surveys onder DNA-donateurs. Zo is het een win-win voor iedereen.” Het prijzengeld heeft voor hen een nuttige bestemming: ze willen graag de prijzige DNA-kits gratis weggeven om hun dienst te lanceren.
Geen eindoplossing
Ook de andere winnaars kunnen het geld goed gebruiken. Falke Boskaljon en Guido de Jong van Minus & Co. wonnen de categorie Ideation (4000 euro) met hun idee om CO2-emissies inzichtelijk te maken voor online kledingwinkels. Guido: “De kledingindustrie is enorm vervuilend, maar het is voor webshops nog lastig om dit te meten en communiceren. Wij willen via onze tools transparante data bieden aan webshops over hoeveel ze uitstoten en hoe ze beter kunnen sturen op uitstootvermindering. Het is niet de eindoplossing voor klimaatvervuiling, maar wel een nodige stap in die richting.”
Hun winst hadden ze nooit kunnen voorspellen, vertelt Falke: “We zijn pas sinds juni concreet met dit idee bezig, dus we waren al ontzettend blij met de finaleplek. De geldprijs is uiteraard niet genoeg om reusachtige stappen te zetten, maar het geeft wel de mogelijkheid om meer tijd te investeren in de doorontwikkeling van ons idee. Netwerken, een prototype maken: we hebben genoeg te doen, dus die tijd kunnen we goed gebruiken.”