‘Recensies zijn zo chill’

Studente en 'veelrecensent' Sifra Matthijsse is een boekenwurm in het kwadraat. Met haar boekrecensies hoopt ze andere liefhebbers te helpen met hun keuze voor een nieuw boek.

Beeld: ‘Recensies zijn zo chill’

Naam: Sifra Matthijsse (22)
Studie: master Criminologie
Soort recensies: boeken op www.brilliantbookshelf.eu (in hoogtijdagen 2000 bezoekers per maand)

Met boeken is het net als met restaurants. Als je daar naartoe gaat, zoek je ook eerst op wat anderen ervan vinden. Als ik op internet lees dat iemand een boek toch niet helemaal fijn vond, dan kan ik dat overslaan. Zo’n recensie is zo chill dan. En als ik die van anderen zo fijn vind, dan vinden zij dat andersom waarschijnlijk ook. Daarom ben ik zelf begonnen met recenseren. Ik had ook net op de middelbare school een vak gehad over klassieke Engelse literatuur, dus ik wist er al wat vanaf.

In mijn hoogtijdagen las ik een boek per week uit en schreef ik daar een recensie over. Dat is nu wel minder. Ik moet ook veel lezen voor mijn studie en dan heb ik gewoon niet zoveel tijd en energie meer om ook nog boeken te lezen. Op de recensiesite Goodreads kun je een reading challenge aangaan met jezelf. Dit jaar staat mijn doel op 45 boeken, maar ik loop nu al vijf boeken achter.

'Mijn best gelezen recensie is ook een afkraakrecensie, van Fifty Shades of Grey'

Het afkraken van boeken gaat vaak makkelijker dan ze de hemel inprijzen. Dat is pas echt een kunst. Mijn best gelezen recensie is ook een afkraakrecensie, van Fifty Shades of Grey. Daar heb ik echt een knallende recensie over geschreven. Iedereen was er helemaal lyrisch over. Maar ik vond het – los van überhaupt alle seksscènes – gewoon zó slecht geschreven. De karakters waren ééndimensionaal en de verhaallijn bleek plagiaat van de Twilight-boeken waar de auteur fan van is.”