Gefeliciteerd met je doctoraat! Hoe heb je het gevierd?
“We zijn met de commissieleden en vrienden gaan eten bij 91 Spices, een Indiaas restaurant bij Blaak. Helaas konden mijn ouders er niet bij zijn. Ik had mijn verdediging al uitgesteld tot maart, maar de situatie met de pandemie maakt het lastig om van en naar India te reizen. Gelukkig konden ze online meekijken. Ze zaten met mijn schoonouders bij elkaar en ze keken allemaal samen naar een tv, alsof het een film was.”
Moesten ze huilen?
Lachend: “Natuurlijk! Ze keken er meer naar uit dan ik. Mijn vader was zelfs een beetje bang dat ik het niet zou afmaken, omdat ik al was begonnen met werken voordat ik mijn proefschrift had verdedigd. Hij is echt ambitieus over het behalen van mijn doctoraat. Gelukkig kon ik alle vragen beantwoorden, dus ze waren erg trots.”
Over familie gesproken: als je op het verjaardagsfeestje van een oom bent, hoe leg je hem dan uit waar je onderzoek over gaat?
“In mijn onderzoek heb ik gekeken naar de kansen en uitdagingen van online boodschappen. Meer specifiek heb ik me gericht op het businessmodel waarmee je boodschappen online bestelt, bijvoorbeeld bij Albert Heijn (de branchepartner voor zijn scriptie, red.), en deze op weg naar huis in de winkel ophaalt. Dat is handiger dan thuis zitten wachten en veel voordeliger voor de supermarkt. Mijn onderzoek bestudeerde de interacties tussen de online en offline kanalen van Albert Heijn. In een ideale wereld zou alles uit één groot magazijn komen en door één grote vrachtwagen worden afgeleverd. Maar beide bestellingen worden vanuit verschillende magazijnen, door verschillende vrachtwagens, naar dezelfde winkel gebracht. De online en offline kanalen werken namelijk vaak binnen eigen silo’s, zowel operationeel als systeemgewijs. Ik heb gekeken naar het efficiënter maken van de bedrijfsvoering voor supermarktketens zoals Albert Heijn.”
“In het tweede deel van mijn onderzoek heb ik gekeken naar de winstgevendheid van online bezorgplatforms voor boodschappen. Ondanks de sterke groei van online boodschappen, verdient nog niemand geld. Picnic is in Nederland de enige die claimt per eenheid winstgevend te zijn. In sommige steden met een hoge bevolkingsdichtheid, zoals Seoul, zijn bezorgplatforms marginaal winstgevend omdat de bezorgkosten laag zijn. Je kunt relatief snel meer leveringen in hetzelfde gebied doen. Maar als er meer winkels zijn, verandert die dynamiek. Ik heb daarom gekeken naar de ideale combinatie van winkel- en bevolkingsdichtheid.”
Wat ben je te weten gekomen?
“Als je op een vierkante kilometer zo’n zes winkels hebt in een gebied met zevenduizend inwoners, zoals in Seoul, kan het bezorgen van boodschappen winstgevend zijn. In Rotterdam is het licht negatief, ondanks dat het een van de steden in Europa is met de hoogste bevolkingsdichtheid. De huidige platformen zijn gericht op het verwerven van marktaandeel. Maar in Nederland wordt slechts 7 tot 8 procent van de boodschappen online gedaan, dus het is maar een klein deel van de markt die wordt gedomineerd door Picnic, Albert Heijn en Jumbo.”
“Wat betreft het benutten van de synergie in online en offline bedrijfsactiviteiten, ontdekte ik dat als je een grote winkel als mini-hub gebruikt, waar online bestelde artikelen verspreid worden naar de volgende winkels waar ze vervolgens worden opgehaald door ‘offline’ vrachtwagen, de logistieke kosten aanzienlijk zullen dalen.”
Hoe ben je uiteindelijk terecht gekomen in Rotterdam voor je promotie?
“Ik werkte in Singapore en was op zoek naar praktijkgericht onderzoek in Europa. Nederland was een goede optie omdat iedereen hier Engels spreekt en het onderzoek op mijn vakgebied logistiek hoog aangeschreven staat. Een deel van mijn werk was bij Ahold in Geldermalsen, dat was twee en een half uur forenzen. Als ik de bus miste, moest ik ook nog 45 minuten lopen. Voor iemand uit India en Singapore was dat wel even aanpassen.”
“Ik kende niemand toen ik hier aankwam, maar er hangt een leuke internationale sfeer in deze stad en op mijn afdeling: technologie en operations management, onderdeel van RSM. Ik heb daar vrienden voor het leven gemaakt. Mijn PhD-ervaring bij Erasmus was leuk, ik heb ervan genoten.”
Echt? Geen klachten?
“Nou, maar dit heeft niets met Erasmus te maken, in het algemeen vind ik dat het in de academische wereld lang duurt om onderzochte ideeën in de praktijk te brengen. Ik wil voorop lopen, waar dingen gebeuren. Dus na het afronden van mijn proefschrift heb ik bij CoolBlue gewerkt als hoofd van de afdeling routeplanning en nu ben ik consultant bij Accenture.”
Dus je hebt geen plannen om te vertrekken?
“Nee! En dat had ik eigenlijk niet verwacht. Maar ik woon nu zes en een half jaar in Rotterdam en ik voel me hier nu echt thuis.”