Het voordeel van het nieuwe contract is de flexibiliteit, zegt Mark Hufken van Vitam. “In de vorige overeenkomst stonden afspraken die ervoor zorgden dat wij niet alles konden veranderen. Bepaalde producten moesten bijvoorbeeld in het aanbod blijven, maar de overeenkomst is voor minstens vijf jaar. In die jaren kan heel veel veranderen, en daar kunnen wij nu in meegaan.”

Trends en generatie Z

Als voorbeeld van wat er in die tijd kan veranderen, geef Hufken het eten van vlees. “De huidige studenten, de mensen van generatie Z, vinden het echt gek als er geen of weinig vegetarische opties zijn. Dat was tien jaar geleden nog anders.”

De lunches van de vergaderservice zijn sinds de zomer van 2018 al standaard vegetarisch. Willen medewerkers een veganistische lunch of toch met vlees, dan moeten ze dat aanvragen. De meeste faculteiten gebruiken volgens Hufken die standaard vegetarische optie.

vegetarisch lunchen wortels broccoli radijsjes eten School Breakfast and School Lunch at Washington-Lee High School Arlington, Virginia

Lees meer

Vegetarisch lunchen voortaan de norm

Vlees eten kan nog steeds, maar dan moet dat worden vermeld bij de bestelling.

Wie voor na de vergaderingen bitterballen bestelt, zal zien dat de bitterbal met vlees nog wel standaard geleverd wordt. “En dat blijft zo. We willen niet betuttelend overkomen. Een optie zonder vlees is er overigens wel: de bietenbal.”

Een trend is volgens Hufken dat mensen vooral lekker willen eten, en niet per se de voorkeur geven aan maaltijden met vlees of vis. “Het is aan ons om te laten zien dat gezonde vegetarische of veganistische maaltijden net zo lekker kunnen zijn.”

Gezelliger, duurzamer en lekkerder

De kantines in het Tinbergen- en Mandevillegebouw krijgen een nieuwe ‘look en feel’. Het moet groener, gezelliger en sfeervoller verlicht worden.

Over duurzaamheidsmaatregelen wordt nog druk vergaderd. Meer veganistische maaltijden en biologisch afbreekbaar materiaal staan al op de planning. “We willen sowieso dat onze producten in zo min mogelijke verpakkingen zitten, maar we praten nog over wat de beste oplossing is. Wegwerpborden, servies, mensen stimuleren zelf bekers mee te nemen? Onderzoeken spreken elkaar vaak tegen.”

Waar mogelijk wil Vitam lokaal inkopen en producten aanbieden die in het seizoen zijn. “We willen dus geen aardbeien meer serveren in de winter. Zo’n exoot zal wel eens voorkomen, maar het wordt een uitzondering.”

Niet alleen de maaltijden worden aangepakt, maar ook de koffie. “De bemande koffiecorners gaan we ook verbouwen. De koffie wordt daarna alleen nog maar met een piston gezet. De koffie wordt dan echt verbeterd.”

Etude
Etude

Pas tevreden als studenten tevreden zijn

“We zijn in de eerste plaats tevreden als de studenten en medewerkers tevreden zijn”, zegt Hufken. Hij streeft naar een klanttevredenheid van zeker 7,5. “Dat is redelijk ambitieus.” Om de tevredenheid te verbeteren wil Vitam gaan werken met een zogenoemd klanttevredenheidplatform, een app waarin je vragen kunt voorleggen aan mensen.

“We vragen naar hun mening over de service, kwaliteit, prijzen, openingstijden en het assortiment. Wie de vragenlijsten regelmatig invult, zal bijvoorbeeld een kop koffie of een broodje krijgen.”

De nieuwe overeenkomst is deze zomer getekend, maar het kan volgens Vitam nog zes tot twaalf maanden duren voor alle veranderingen zijn doorgevoerd.

Al één reactie — discussieer mee!