Canvas is makkelijker in gebruik voor zowel studenten als docenten. “Docenten kunnen ermee op hun iPad, hun computer of hun telefoon werken. Zo wordt bijvoorbeeld het nakijken van digitale toetsen veel gemakkelijker. In plaats van eerst downloaden, dan aanpassen en vervolgens weer uploaden, kun je het direct op je tablet in Canvas doen”, vertelt ESHCC-onderwijsdirecteur Jeroen Jansz. Hij is als hoofd docentprofessionalisering van de Community for Learning and Innovation betrokken bij de introductie van Canvas.

Studenten beoordelen elkaar

Een ander voordeel van Canvas boven Blackboard en Moodle is de modulaire structuur: de kern van het softwarepakket is relatief klein, maar eenvoudig uit te breiden met allerlei functies.

“Met een landelijke ‘onderwijs-doetank’ zijn we bijvoorbeeld bezig met softwareontwikkeling voor Canvas. De modules die we daar ontwikkelen kunnen door alle aangesloten universiteiten gebruikt worden”, zegt Wilco te Winkel, die de belangen van faculteiten behartigt in de projectgroep van Canvas.

Zo wordt er gewerkt aan een ‘peer-review’-systeem, waarmee studenten elkaar kunnen beoordelen in Canvas. Mocht op termijn een deel van de functionaliteit van Canvas niet meer relevant zijn, dan is dat eenvoudig te vervangen.

Verhaallijn

chatmodule-canvas
In de chatmodule kun je net als in Whatsapp of Facebook Messenger gebruikmaken van emoticons. Ook werkt Canvas goed op mobiele telefoons. Beeld door: Elmer Smaling

“Blackboard kan ook heel veel, het probleem is alleen dat niemand dat weet. Blackboard helpt je ook niet om die nieuwe mogelijkheden te vinden. Dat is een groot verschil met Canvas”, legt Jansz uit.

“Canvas is meer toegesneden op interactie met studenten. Studenten snappen het instinctief”, vult Canvas-projectmanager Anne Floor Erdman aan. “Het lijkt meer op de diensten die ze al dagelijks op internet gebruiken. Door dat aan te bieden kun je voorkomen dat er parallelle conversatie ontstaat op sociale media. Studenten willen dat ook niet.”

Waar Blackboard vooral een middel is om documenten en berichten uit te wisselen tussen docent en student, helpt Canvas meer bij het structureren van het onderwijs. “Je kunt bijvoorbeeld je bestanden op chronologische volgorde aanbieden. Je kan een soort verhaallijn maken in je collegereeks, met bestanden, video’s en quizjes”, licht Te Winkel toe.

Duitsland

Canvas is in tegenstelling tot Blackboard een ‘clouddienst’, wat betekent dat de data niet op de campus wordt gehost. “De data worden opgeslagen in een datacentrum in Duitsland.

Opslag moet namelijk volgens de wetgeving op Europees grondgebied.”, vertelt Erdman. Daarmee wordt voldaan aan de privacywetgeving van de EU, ook de nieuwe wet die op 25 mei ingaat.

Proefkonijnen

‘Uiteindelijk zijn we heel erg tevreden. Het is heel intuïtief’

Wieke Blaauw (ISS)

Op dit moment zijn enkele opleidingen van het Erasmus MC, ESHCC, ESHPM en RSM al over op het nieuwe systeem. Behalve de EUR gaan kozen ook Twente, de VU, Eindhoven en Tilburg voor Canvas.

Het Institute for Social Studies (ISS) in Den Haag was het eerste EUR-onderdeel dat over ging op Canvas: al sinds september. Volgens Wieke Blaauw van het ISS is de nieuwe leeromgeving een flinke verbetering ten opzichte van de voorganger, in het geval van ISS was dat Moodle.

Blaauw: “Wij waren de proefkonijnen, dus in het begin hadden we nog wel wat opstartproblemen. Maar uiteindelijk zijn we heel erg tevreden. Het is heel intuïtief. Bij Moodle moest het ondersteunend personeel de documenten nog uploaden. Dat doen we nog steeds, maar het is voor docenten nu veel makkelijker om iets toe toevoegen, zoals video’s. Ook gaat het communiceren via Canvas veel makkelijker; Vorige jaren ontstonden er dan Facebookgroepjes om te overleggen over een vak, nu blijft dat allemaal binnen Canvas.”

Blaauw voegt er nog aan toe dat ze erg blij is dat de hele universiteit overgaat naar één systeem: “Dan kunnen we als universiteit centraal expertise opbouwen, dat is heel nuttig voor het ISS”.

Lees één reactie