“Stap ik vandaag de tram uit, sta ik al in de rij voor de Spar,” grapt een anonieme student op EUR Confessions. Het is een klacht die de supermarkt vaker te horen krijgt : de rijen voor de zelfscankassa’s zijn te lang. Daar moet verandering in komen, dacht directeur van Spar University, Erwin Binneveld.
De Spar introduceert daarom op 4 april een nieuw betaalsysteem bij de Hogeschool Utrecht. Het filiaal in Nijmegen zal snel volgen. Rotterdam moet nog wat langer wachten, maar eind 2018 is het ook op Woudestein mogelijk. “In Rotterdam heeft de introductie wat meer voeten in de aarde, omdat studenten daar alcohol en tabak kunnen kopen. Daarvoor is een extra ID-controlesysteem nodig,” legt Binneveld uit. “Uiterlijk het einde van dit jaar kan het bij al onze winkels.”
Gratis koffie of gratis koek
Met het systeem hoeven studenten niet meer in de rij te staan voor de kassa. In de al bestaande app van Spar University komt een optie waarmee je boodschappen kunt scannen, met een Tikkie reken je vervolgens af. Om in de periode na de lancering het gebruik te stimuleren, krijgen appgebruikers beloningen als ze ‘skippend’ boodschappen doen, zoals gratis koffie.
De supermarkt voert dit niet alleen in vanwege de lange wachtrij. Op deze manier kan Spar aanbiedingen ook personaliseren. Binneveld: “Koop je veel koffie? Wie weet krijg je de volgende keer een gratis koek erbij. En de app weet bijvoorbeeld ook welke allergieën je hebt. Stel je scant een product waarvoor je allergisch bent, dan krijg je een waarschuwing.”
Op basis van vertrouwen
Ligt dat niet een beetje gevoelig, zulke persoonlijke gegevens verzamelen? “Technisch gezien wijkt het niet af van aankopen doen in een webshop of Google die advertenties personaliseert naar aanleiding van je zoekgegevens. En wil je dat we je persoonlijke gegevens verwijderen? Dan kun je ons bellen en zijn we volgens nieuwe Europese regelgeving verplicht dat te doen.”
Om diefstal niet al te veel in de hand te werken, moeten klanten een QR-code scannen bij de uitgang. Deze code verschijnt op je telefoonscherm na betaling. Ook gaat de Spar steekproefsgewijs controles uitvoeren om te kijken of klanten wel alle producten in hun mandje scannen. Verder gaat het op basis van vertrouwen, zegt Binneveld. “Uit onderzoek blijkt dat dit vertrouwenscomponent er juist voor zorgt dat klanten niet meer dan gemiddeld stelen.”