Het beste idee krijg je gewoon in de kroeg – Deel 3: Ekster Wallet

De beste ideeën ontstaan misschien wel in de kroeg. Met bier. Van oorsprong studentondernemers uit Rotterdam aan het woord die dat ook vinden. Gesproken in de kroeg van hun miljoenenidee. In deel 3 het miljoenenbedrijf Ekster Wallet. Bedacht in Locus Publicus. "Vervolgens hebben we hard doorgezopen en zijn we aardig lam naar huis gegaan."

Olivier Momma (l) en Rick Scharnigg Beeld: Sanne van der Most

Olivier Momma (23) woont naast de Locus Publicus in Rotterdam. Dus ja, juist dáár bedenkt hij met studiegenoot Rick Scharnigg (24) een inmiddels miljoenenbedrijf. Al waren ze ietwat aangeschoten.

Bedrijf: Ekster Wallet (1,5 miljoen euro)

Bedacht door: Olivier Momma en Rick Scharnigg

Bedacht in: Locus Publicus

Bedacht na: 5 á 6 bier

Inmiddels afgestudeerd: ja

Het is 2014. Momma komt meerdere keren per maand in de razend populaire kroeg aan het Oostplein. Vaak samen met een grote groep vrienden. ‘’Het is de classic stamkroeg in Kralingen. Als je ergens een biertje wilt doen, doe je het daar.’’

Op deze vrijdagavond is Momma niet met een groep. Geen idee meer hoe dat kwam. Rond 20.00 uur stapt hij de zaak met vriend, studie- en verenigingsgenoot Scharnigg binnen. Ze nemen plaats aan een tafeltje. Beneden, bij het raam. Twee gadgetfreaks aan het bier.

Apple

Het gros van hun gesprekken gaan over techniek. Doorgaans na een paar minuten al, wanneer de dagelijkse dingen – ‘studie, familie, dat soort gesprekken’ – besproken zijn. In hun vrije uurtjes struinen ze het web af. Op zoek naar bestaande apparaten om te verbeteren. Een beetje zoals Apple dat al jaren doet. Eerder die dag waren ze tegen een artikel over Bluetooth-trackers aangelopen. Dat sprak hen allebei aan.

Want ondernemen willen ze ook. Het is oud zeer. De twee studeerden een aantal maanden samen in de Verenigde Staten en probeerden daar een bedrijf op te zetten. Dat lukte niet. Door afleiding en een gebrek aan tijd. De droom sneuvelde echter nooit. ‘’We vonden dat bestaande producten beter moesten. Daar zagen we een bedrijf in.’’

Doorgezopen

En dus komen in ‘de Locus’ de telefoons op tafel. ‘’Dat gebeurde altijd. Zeiden we tegen elkaar: hee, ik zag vandaag een coole tracker online. En de ander: oh ja? Ik zag dit en dit.’’ Ze inspireren elkaar.

Voor het eerst dus die vrijdagavond. Ze opperen samen het ‘echt te doen’. Nu of nooit, vinden ze. ‘’In je studententijd kun zonder gevolgen op je bek gaan. We moesten het doen.’’ Op dat moment nog niet meer dan een zaadje. ‘’Maar het begon die avond te leven. Vervolgens hebben we hard doorgezopen en zijn we om half 1 aardig lam naar huis gegaan. We spraken af op het plan terug te komen.’’

Wat lullen

Een ‘heel langzaam proces’ begint. Ze komen regelmatig bij elkaar om over hun idee – het maken van een slimme portemonnee te praten. ‘’Een biertje doen, wat lullen. Niet keihard zuipen.’’

Juíst in het café. ‘’Locus staat echt bekend als borrel- en discussieerkroeg, niet als feestkroeg. Het is een degelijke tent. Je kan er goed met elkaar discussiëren, en lekker rustig praten. Haardvuurtje erbij. Dat helpt allemaal mee.’’

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.