Het beste idee krijg je gewoon in de kroeg – Deel 1: Coolblue

De beste ideeën ontstaan misschien wel in de kroeg. Met bier. Van oorsprong studentondernemers uit Rotterdam aan het woord die dat ook vinden. Gesproken in de kroeg van hun miljoenenidee. In deel 1 het meest succesvolle verhaal van allemaal: Coolblue. Bedacht in Grand Café de Dijk. ‘We hingen daar maar lamlendig.’

Pieter Zwart Beeld: Het beste idee krijg je gewoon in de kroeg – Deel 1: Coolblue

Bedrijf: Coolblue (1,2 miljard euro)
Bedacht door: Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers
Bedacht in: Grand Café de Dijk
Bedacht na: ‘een aantal’ bier
Inmiddels afgestudeerd: nee

Een krabbel op een bierviltje. Zo begon Coolblue in 1999. Het eerste hoofdstuk van het klassieke succesverhaal: drie studievrienden, zittend in de kroeg, future millionairs.

Een bierviltje van Grand Café de Dijk. Tafel 7. Pieter Zwart (39) zit daar meerdere keren per week met studiegenoten Bart Kuijpers en Paul de Jong. ‘’Geen hippe tent, maar daardoor wel lekker rustig. Zaten we daar een beetje te lullen tot sluit. En achter de bar stond een vriendje. Dat was economisch gezien prettig voor ons. Vanachter de bar had hij ook goed zich op onze tafel. Daarom zaten we daar. Altijd.’’

De Dijk-kamer

De tafel staat tegenwoordig in het Coolblue-hoofdkantoor aan het Weena. Niet alleen de tafel: Zwart bouwde een mini-versie van het café na. Het werd De Dijk-kamer, gevestigd naast de kopie van Zwart zijn studentenkamer.

In het De Dijk-vertrek vindt de bezoeker een neppe bar, kroegkleuren en tafels uit het echte café. Hoort bij het Coolblue-verhaal, vindt Zwart, die ook ruimtes op kantoor met een ballenbak heeft.

Aan tafel 7 gaat het áltijd over het beginnen van een bedrijf. De drie – ‘we dronken gewoon bier, uit een vaasje’ – schrijven ‘stapels’ bierviltjes per avond vol. Op elk viltje staat weer een nieuw businessplan. Tot actie komt nooit. ‘’We hingen lamlendig in de kroeg. De hoeveelheid ideeën was geen probleem. Het écht doen wel.’’

Volgeschreven viltjes

Op dé avond, de dag voor de oprichting van Coolblue, ligt een nieuwe stapel volgeschreven viltjes op tafel 7. Zwart is het zat. Hij pakt er één en zei: morgen gaan we naar de Kamer van Koophandel en het gewoon doen. We zijn om tien uur ’s avonds vertrokken, veel vroeger dan normaal. De volgende ochtend stonden we om negen uur voor de deur van de Kamer van Koophandel om te beginnen.’’

Mp3man.nl ziet het levenslicht. Het is een gespecialiseerde webshop, waar mp3-spelers te koop zijn. In de loop der jaren volgen nog honderden andere shops. Een miljoenenbusiness. Zwart, nu: ‘’Achteraf beschouwd dus absoluut geen verkeerd idee.’’

De drie bouwen Coolblue op in ‘de Dijk’. Ze zitten zes dagen per week aan tafel 7. ‘’Twee jaar lang hebben we bijna niks anders gedaan dan werken en slapen. Het was mijn ultieme sog. Had ik een tentamen, dan dacht ik: ‘Nou, ik leer niet, ik ben lekker met mijn eigen bedrijfje bezig.’ In de boeken staat weinig over het gewoon doen. Maar wij déden het.’’

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.