Ana, Theo en Elisa hebben allemaal bewust gekozen voor de International Bachelor in Psychology in plaats van een psychologieopleiding ergens anders. “Ik kom uit Roemenië, dat niet een heel internationaal land is. Dus toen ik naar Nederland ging, wilde ik mensen uit andere culturen ontmoeten, met hen omgaan en vrienden worden”, zegt Theo. Waarom kwam ze naar de Erasmus Universiteit? Omdat het hier ‘echt leek op de Amerikaanse droom’. “Een campus met mensen van over de hele wereld, die op het gras zitten en over alles praten.”
De Erasmus Universiteit sprong eruit voor Elisa, Mexicaans maar afkomstig uit Spanje, toen ze op zoek was naar een studie. “Ik voelde me welkom. De universiteit was trots op hoe internationaal het hier is.” Op de website zag ze wereldkaarten met daarop de plaatsen waar de alumni en studenten vandaan kwamen. “Je kunt met studentenambassadeurs van verschillende programma’s praten, allemaal uit andere landen.” Voor haar leek het alsof de universiteit meer internationals naar Nederland wilde halen.
Vooruitlopend op de Toets Anderstalig Onderwijs, waarmee minister
Bruins van Onderwijs alle niet-Nederlandstalige opleidingen tegen het
licht wil houden en eventueel wil afschaffen, hebben de universiteiten
zelf een aanbod gedaan om bepaalde opleidingen te vernederlandsen of
het aantal studenten te verkleinen. De voorwaarde voor dit aanbod is dat
de toets komt te vervallen. Het College van Bestuur verwacht namelijk
dat er door die toets nog veel meer opleidingen sneuvelen. De minister
liet woensdag weten de taaltoets niet te willen schrappen.
De internationale bachelor Psychologie is de enige EUR-opleiding in het
aanbod die helemaal zal stoppen, vanaf 2027. Er blijft wel een
Nederlandse bachelor Psychologie en de numerus fixus (600 eerstejaars)
blijft waarschijnlijk hetzelfde als nu voor Engels en Nederlands samen.
Er komt dus meer plek voor Nederlandse studenten.
Voor Ana, ook uit Roemenië, was de keuze vooral inhoudelijk: “In Nederland zijn de beste programma’s voor psychologie.” De Erasmus Universiteit bood Psychologie aan in het Engels, in tegenstelling tot andere landen die ze bekeken had, zoals België, Denemarken of Duitsland.
Salman volgt de Nederlandse track van Psychologie, maar heeft de internationale bacheloropleiding niet overwogen. “Toen ik naar een studie keek, wist ik niet dat de Engelse track mogelijk was. Dus daar heb ik nooit echt over nagedacht.”
Hij koos Erasmus Universiteit vanwege de sfeer. “Er was een ontspannen, aangename vibe in Rotterdam, de stad is toegankelijk.”
Diverse perspectieven
Elisa benadrukt de waarde van internationale perspectieven in colleges: “Je hoort veel verschillende perspectieven vanuit verschillende landen.” Ze beschrijft dit als een ‘dynamisch proces, waardoor de onderwerpen in college inzichtelijker worden’, omdat ‘er nooit studenten uit voornamelijk één land zijn’.
“Dit is een domein waar de Nederlandse track tekortschiet”, vindt Salman. “Het voordeel van zo’n internationale groep is dat studenten de intellectuele geschiedenis van deze verschillende landen meebrengen”, zegt hij. Dat is bij de Nederlandse track veel minder het geval, denkt hij.

Gevoel van verwaarlozing
Theo is teleurgesteld over het nieuws dat het internationale programma zal verdwijnen: “Internationals doen veel moeite om hier te zijn, om zichzelf en hun omgeving niet teleur te stellen en om een toekomst hebben.” Voor Ana voelt het alsof internationale studenten worden ‘opgeofferd’: “Het is vervelend, je voelt je niet echt gewaardeerd, alsof de universiteit denkt dat we niet belangrijk zijn voor deze universiteit.”
“Ik heb empathie en sympathie voor de studenten van de internationale track”, zegt Salman. Hij ziet ook een grote impact op de toekomst van psychologisch onderzoek: “Een groot aantal psychologiestudenten gaat later onderzoek doen, en zij zullen innovatie en unieke perspectieven toevoegen.” Hij vreest dat die diversiteit aan perspectieven zonder internationals minder zal worden: “Je verliest een grote groep mensen die ongetwijfeld een belangrijke rol hadden gespeeld.”
Taal van de wetenschap
Wat denken ze dat de gevolgen zijn als de internationale psychologieopleiding verdwijnt? Ana ziet twee gevolgen: aanstaande studenten ‘kiezen op een andere universiteit voor andere studies’, of ze gaan door met Psychologie, ‘maar niet op hetzelfde niveau’ als ze aan de EUR zouden vinden.
Theo ziet de beëindiging van internationale programma’s als een verlies voor toekomstige internationale studenten. “Als er nog maar een paar opleidingen internationaal zijn, zijn ze minder geneigd om hierheen te verhuizen.” Elisa is het daarmee eens: “Als iedereen dezelfde afkomst heeft en dezelfde perspectieven heeft, zou de opleiding minder prikkelend zijn.”
Salman ziet een positief punt voor de Nederlandse track: “Het kan minder massaal worden en daardoor krijgen individuele studenten meer aandacht van docenten.” Maar hij gelooft ook dat Engels belangrijk is: “De meerderheid van het wetenschappelijk onderzoek is geschreven in het Engels. Het is de taal van de wetenschap, en de universiteit doet dat weg.”