Dit schrijft het College van Bestuur dinsdagmiddag in een mail aan alle medewerkers. De medewerkers van de betrokken faculteiten, ESSB, ESE en RSM, zijn eerder dinsdagmiddag op de hoogte gebracht. De Nederlandstalige opleidingen Psychologie, Economie en Bedrijfskunde blijven ongemoeid.
Geen organisatorische ingrepen
In het bericht van de universiteit staat verder dat er ‘op de korte termijn geen grote organisatorische ingrepen binnen de faculteiten’ worden verwacht. De huidige studenten van de genoemde opleidingen kunnen hun studie normaal afmaken. In Rotterdam starten ieder jaar tussen de 200 en 250 studenten aan de Engelstalige bachelor psychologie.
De aangekondigde maatregelen maken onderdeel uit van een groot pakket aan maatregelen die de Nederlandse universiteiten onder de noemer zelfregie willen doorvoeren. Daarmee hopen ze de scherpe randjes van de Wet internationalisering in balans (WIB) af te halen en andere Engelstalige opleidingen te redden. Het voorstel is aan het ministerie van OCW aangeboden.
Psychology weg in Randstad
Alle universiteiten in de Randstad gaan hun Engelstalige bachelor psychologie afschaffen. In de grensregio’s kunnen deze internationale opleidingen wel blijven bestaan. De keus om de internationale bachelors psychologie te slachtofferen is ingegeven door ‘de expliciete uitspraken van zowel de minister als de Tweede Kamer over de Engelstalige bachelor psychologie’, aldus het bericht. “De hoge instroom van deze internationale studenten staat volgens OCW niet in verhouding tot de relatief lage kans dat deze studenten in Nederland blijven na hun studie. […] Een zelfregiescenario zonder deze specifieke ingreep was ondenkbaar.”
Taaltoets meer schade
De universiteiten doen dit voorstel onder de voorwaarde dat de generieke taaltoets voor alle internationale opleidingen, zoals in de WIB staat, door de minister van tafel wordt gehaald. “De uitkomst daarvan zou te onzeker zijn en meer schade geven aan de EUR”, aldus collegevoorzitter Annelien Bredenoord.
Bredenoord voerde de onderhandelingen binnen de organisatie van samenwerkende universiteiten UNL (Universiteiten van Nederland). Ze zegt in het bericht dat ze op deze manier ‘invulling geven aan de politieke druk om onze internationale instroom te verlagen’.
Vierkant achter internationalisering
Ze benadrukt verder dat de universiteit ‘niet over een nacht ijs’ is gegaan bij het opstellen van dit plan. “We doen dit zorgvuldig en in gesprek met de faculteiten en de medezeggenschap, maar dit heeft natuurlijk flinke impact op ons als universiteit.”
Ze zegt verder dat de Erasmus Universiteit nog ‘vierkant achter de toegevoegde waarde van onze internationale classroom’ staat. “Hoewel de wet ons dwingt tot het verminderen van internationale instroom, doet het niets af aan hoe welkom onze internationale studenten en staf zich mogen voelen op onze universiteit.”
Veelgestelde vragen online
Op intranet staat een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen. Daaruit valt op te maken dat veel afhangt van de reactie van de minister van Onderwijs, Eppo Bruins, op het pakket aan maatregelen. Wat bijvoorbeeld de effecten zijn voor internationale medewerkers van de getroffen opleidingen is moeilijk te zeggen, aldus een van de antwoorden.
Maatregelen uit het pakket op de andere universiteiten zijn onder meer: verlaging van de numeri fixi op internationale opleidingen, behouden en versterken van instroom in tekortsectoren onder meer in de bèta en techniek, verbeteren van de Nederlandse taalvaardigheid van internationale studenten en meer aandacht voor huisvesting en arbeidsmarkt voor deze groep. In totaal moeten alle maatregelen leiden tot een daling van de instroom van internationale studenten van 11 procent ten opzichte van 2022-2023.
Rectificatie: In een eerdere versie stond dat International Business Administration een numerus fixus krijgt, maar de opleiding heeft al een maximum aantal eerstejaars, die wordt alleen verlaagd.
WIB
Het internationaal onderwijs in Nederland is mislukt en het is gewoon een melkkoe geworden. Waarom stellen we geen enquête op voor alle internationale alumni over hun programma; Engelssprekende professoren; organisatie van de studie; examens; huisvesting, etc.? Op een schaal van 1 tot 5 is het resultaat 1. Ik heb dit gedaan voor een van de grootste melkkoeien van het land, de MSc in Maritime Economics and Logistics. Voordat we Engelse toetsen doen voor studenten, moeten we ze eerst doen voor docenten, van wie de meerderheid niet in staat is om in het Engels les te geven. Psychologie is niet het probleem. Laten we het aan de alumni vragen; zij zijn het die ons moeten vertellen wat we moeten doen.
Professor Hercules Haralambides
cc. OCW; EUR CvB.