Een numerus fixus voor Engelstalige opleidingen moet de instroom aan internationals verlagen. Sofie, een Nederlandse student Economie en Filosofie reageert: “Het is ook wel raar dat sommige opleidingen helemaal niet meer in het Nederlands worden aangeboden. Dus ik kan het ergens wel bergrijpen.” Levi, een Nederlandse student Sociologie is het daar niet mee eens. “Ik begrijp het niet. Het is toch juist handig om goed Engels te kunnen! Waarom zou je je beperken tot het Nederlands?”
Onder de internationale studenten leeft het onderwerp erg. “We hadden het er net nog over”, zegt Jack, een internationale student die Economics and Business Economics (IBEB) doet. Mijn vrienden nemen de nieuwe maatregelen erg persoonlijk op. Ze zijn best boos. Maar voor mij maakt het niet zoveel uit.” Toch ziet Jack wel een verandering in de houding van Nederlanders om hem hen. “Er is een tendens. Je voelt dat je misschien niet meer zo welkom bent hier. Het is een soort vibe.” Jack vertelt dat hij soms wordt uitgescholden tijden het uitgaan. “Mensen zijn dan dronken en denken niet echt goed na.”
Veel erger
Ook de Indonesische psychologiestudent Raya merkt het om haar heen. In het restaurant waar ze werkt, is een klant ook weleens tegen haar tekeer gegaan. “Ze bestelde in het Nederlands. Dat kon ik verstaan, maar toen ik antwoordde in het Engels werd ze boos en schopte ze een scène”, vertelt Raya.“Ik ben bang dat het veel erger wordt als deze wetsverandering doorgaat. Veel van mijn vrienden met een tussenjaar twijfelen om terug te komen naar Nederland, nu het beleid zoveel strenger wordt.”
“Het narratief over internationale studenten is aan het veranderen”, zegt ook Kinshuk, internationale student IBEB. Hij vindt de anti-internationaliseringsneigingen in Nederland ook verrassend: “Ik denk dat het sentiment onder studenten heel anders is dan het sentiment in de Tweede Kamer.”
Twee kanten
Toch kunnen de internationals ook wel enigszins begrijpen waar de drang naar een vernederlandsing van de universiteiten vandaan komt. Jack: “Ik begrijp dat je je eigen studenten in je eigen taal onderwijs wil bieden.” Ook Kinshuk begrijpt dat de overheid ruimte wil maken voor Nederlandse studenten: “Er zijn twee kanten van het verhaal, en ik sta toevallig aan de andere kant.”