In de skybox van het Excelsiorstadion vond afgelopen donderdag de finale plaats van de Erasmus University Challenge, een onderneemwedstrijd voor studenten. Zo’n tweehonderd mensen keken naar de pitches van studentondernemers van de Erasmus Universiteit en de TU Delft.
Het was uiteindelijk aan de juryleden, waaronder Ed Brinksma (voorzitter van het College van Bestuur van de EUR) en ondernemers als Han Go (mede-eigenaar van voedingsmiddelenbedrijf Go-Tan), om te bepalen welke start-ups het meest veelbelovendst waren.
Hydroponische aardappelen
Adithyan Senthil Athiban (Industrieel Ontwerpen) en Mustafa Agbari (Technische Bestuurskunde) wonnen met hun bedrijf Habbi in de categorie Prototyping. De studenten van de TU Delft ontwikkelen een systeem dat door middel van hydroponie aardappelen kan verbouwen. Met deze techniek groeien gewassen in water, zonder aarde dus.
De Palestijnse Mustafa kwam met het idee: “Ik was al langer geïnteresseerd in hydroponie, toen realiseerde ik me dat het alleen voor bladgroenten en fruit wordt gebruikt, maar niet voor iets dat voor langere tijd menselijk leven kan onderhouden.” Dat is wel het geval met het systeem van Habbi, waar knolgewassen als aardappelen mee kunnen worden verbouwd. Mustafa ziet kansen voor oorlogsgebieden, zoals zijn thuisland. “Waarom gebruiken we hydroponie niet om bijvoorbeeld in vluchtelingenkampen voedsel te verbouwen?” Het duo won 4.000 euro voor hun bedrijf, waar ze nu het prototype verder mee gaan ontwikkelen.
Thuisbatterijen
“Alexander is al aan het ondernemen sinds hij kan schrijven. Ik was er iets later mee, maar heb er de liefde nu wel echt voor gevonden met Accuselect”, vertelt IJsbert Bekooy. Samen met Alexander van Citters richtte hij Accuselect op, dat de publieksprijs won.
Het bedrijf helpt mensen om een thuisbatterij in huis te halen. Die batterijen zijn belangrijk om overtollige energie op te slaan, legt Alexander uit: “De meeste zonne-energie wordt niet gebruikt, 70 procent wordt terug gestopt in het elektriciteitsnet. Daar is een batterij voor nodig.”
De twee ondernemers studeerden samen Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. IJsbert volgde daarna de aansluitende master Strategic Product Design, Alexander deed de master Innovation Management aan de Erasmus Universiteit. Tijdens de finale van wonnen IJsbert en Alexander de publieksprijs, een geldprijs van 1.000 euro. Daarnaast kregen ze een uitnodiging voor een scale-up dinner, een diner waar verschillende ondernemers samen komen om te netwerken. Alexander kijkt ernaar uit: “Het is altijd tof om met mensen te praten die een vergelijkbare mindset hebben en met ondernemerschap bezig zijn. Scale-ups zijn per definitie verder dan wij, dus daar kunnen we denk ik veel van leren.”
Mindful omgaan met roken en drinken
De hoofdprijs van de finale ging naar Playfool, dat een app heeft ontwikkeld om mensen te helpen om hun cravings naar sigaretten of alcohol te bedwingen. Marta Imeneo, een van de oprichters, legt uit hoe dat werkt: “Als je merkt dat je zin krijgt in een sigaret of alcohol, open je de app. De app biedt je een aantal verschillende activiteiten aan om je af te leiden, zoals sporten, lezen en schrijven.” Dat afleiden moet ongeveer drie minuten duren voor de behoefte om te roken of drinken weer wegtrekt, vertelt Marta.
Het doel van Playfool is niet om mensen helemaal te laten stoppen met roken of drinken: “Daar kunnen we natuurlijk mee helpen, maar we willen vooral dat mensen op een mindful manier omgaan met sigaretten en alcohol. Zo willen we het overmatige gebruik tegengaan.”
Marta studeerde International Business Administration aan de Erasmus Universiteit en is nu mede-eigenaar van een consultancybedrijf voor startups in Georgië. Een cliënt kwam met idee om iets tegen overmatig drinken en roken te doen, waarna Marta met haar collega’s de app bedacht. De consultants waren zo enthousiast dat ze besloten persoonlijk in het nieuwe project te stappen. Met de geldprijs van 5.000 euro wil het team vooral werken aan organic marketing, marketing die gebaseerd is op groei binnen het eigen netwerk en via sociale media.