Een voorbeeld van zo’n tech-start-up is SenseGlove. Bij een kraampje laten twee vertegenwoordigers van het bedrijf zien hoe de met sensoren uitgeruste ‘haptische handschoen’ werkt. “Ons idee is ontstaan bij een revalidatieprogramma voor mensen die een hartinfact hebben gehad,” vertelt David Mullet van SenseGlove. “Tijdens dit project probeerden we slachtoffers van een hartinfact te helpen met hun herstel, door middel van active force feedback-techniek: een handschoen die je dwingt je vingers te bewegen. Deze techniek hebben we gebruikt om onze handschoenen te ontwerpen, een compleet draadloze handschoen die bijvoorbeeld trainingen in virtual reality een stuk realistischer maken. In plaats van op knopjes van een controller te drukken, stelt de handschoen je in staat om in VR dingen met je vingers te voelen.”
Ingenieur zoekt ondernemer

“De kracht van een start-up met impact zit in het multidisciplinaire aspect,” vertelt Marta Stachowiak-de Wit van Erasmus Enterprise. Erasmus Enterprise investeert in veelbelovende start-ups en heeft meerdere initiatieven opgezet om ondernemend talent samen te brengen. “Wat we zien is dat start-ups in Delft hard werken aan technische innovaties, maar aangeven behoefte te hebben aan business minds in hun teams. In Rotterdam zijn juist veel commerciële ondernemers te vinden die goede businessmodellen ontwikkelen, maar gretig op zoek zijn naar ingenieurs. De samenwerking tussen de Erasmus Universiteit en de TU Delft is opgezet om deze twee groepen bij elkaar te brengen.
“Ik vond het mooi om te zien dat ondernemers elkaar inspireren om groots te denken. In de promotieperiode sprak ik veel EUR-studenten aan die afhaakten bij het woordje tech entrepreneurship omdat ze niet zoveel met tech hadden. Maar deze start-ups komen juist hier om te verbinden met ondernemers van de EUR. Aan ondernemersvaardigheden heb je altijd iets, ook als je geen ondernemer wordt.”
Elektrisch vliegtuig
Een start-up van een andere categorie is het elektrische vliegtuig Venturi. “Ons vliegtuig heeft ‘nul uitstoot’,” vertelt Joost Dieben van Venturi. “Geen water, geen stikstof, geen condenssporen. Daarnaast is het vliegtuig ook nog bijna 40 procent stiller dan de huidige vliegtuigen. De batterij vormt de helft van het gewicht van het vliegtuig en de vleugels zijn extra lang, omdat dat de ideale vorm bleek te zijn. We zijn niet de allereersten met dit idee. Een aantal bedrijven zijn net als wij bezig met hun prototypes en we hebben een aantal concurrenten die al vliegen, maar dan in de vorm van een tweezitter. Wij willen het eerste volledig elektrische commerciële vliegtuig worden, waar straks 44 passagiers in kunnen.”
Ook Dieben benadrukt het belang van groots denken op de fair. “Als je echt iets wilt veranderen in de wereld, moet je buiten de gebaande paden kunnen denken. De gevolgen van uitstoot voor het milieu zijn een groot maatschappelijk probleem dat we proberen op te lossen. Wanneer je een groot idee hebt dat impact maakt, zul je zien dat mensen je al snel willen helpen, omdat ze er onderdeel van willen uitmaken.”