Voor het Hattagebouw staat woensdagmiddag een gure wind en regent het pijpenstelen, toch zijn de dertig aanwezigen in opperbeste stemming. Susanne Reubsaat, ‘commercial hero’ van de Spar, heeft net twee flesjes cola en een banaan besteld via de Spar-University-app.
Een klein wit karretje rijdt zigzaggend onder de poort van het Sandersgebouw door. In de leeszaal kijken studenten wat verbaasd op van hun rechtenbundels. De begeleider van Rosie loopt met een begeleider stapvoets achter de robot aan en glimlacht naar het publiek. Tussen de schouders van de toeschouwers torent een oranje vlaggetje uit. Het kostte het karretje viereneenhalve minuut om van de Spar naar het Hattagebouw te rijden. Reubstaat toetst een code in die op haar telefoon verschijnt en trekt de deksel van het karretje omhoog.
Prestigeproject
Robot Rosie is een prestigeproject van de EUR, de gemeente Rotterdam, de metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de Spar, en roboticabedrijf Dutch Automated Mobility (DAM). Twee jaar lang heeft het bedrijf het karretje getest. De ontwikkeling ervan kostte tot nu toe 100.000 euro subsidie en sponsorgeld, vertelt DAM-bedrijfsleider Alwin Bakker. Het grootste deel van dat budget ging naar juridische zaken.
Binnen een half jaar hopen de ontwikkelaars dat het karretje haar plek heeft gevonden op de campus. Marijke Weustink, directeur Real estate & facilities van de EUR, hoopt op een samenwerking tussen mens en robot. “Het is een unieke kans om studenten de ruimte te geven om ermee aan de slag te gaan en om na te gaan of dit is iets voor een de toekomst, om dus bij te dragen aan innovatie binnen de stad.”
Wennen
Volgens Tim Klein, die de robot ontwikkelde bij DAM, heeft de techniek achter Rosie zich al bewezen, maar zal het even wennen worden voor zowel haar als de campus. “In Californië rijden er al grote zelfbesturende wagens op de provinciale weg van hot naar her. Wij hebben daarvan geleerd en ik denk dat deze campus een goede plek is voor haar om te wennen.”
De ontwikkelaars willen onder andere veiligheidsrisico’s testen. Het gevaar is vooral dat de robot ergens tegenaan rijdt. “Rosie heeft ingebouwde camera’s en sensoren die meten hoever een obstakel verwijderd is, daar probeert ze omheen te sturen. Maar we zijn nu nog bezig om dat te perfectioneren.”
Bakker verzekert dat de camera’s geen privacygevaar vormen. “Mensen hoeven niet bang te zijn dat ze stiekem gefilmd worden. We slaan beelden niet op. Dat filmen doet ze alleen om te navigeren.”
Hij hoopt dat studenten en medewerkers snel aan de aanwezigheid van Rosie wennen. We weten uit tests al dat er weinig veiligheidsrisico’s zijn, maar in de praktijk leer je toch het meest.”
Vraag
Volgens directeur Bakker is uit eerder consumentenonderzoek gebleken dat bestellers bereid zijn om minstens tweeënhalve euro te betalen aan bezorgkosten voor een robot. Na drie maanden gaat de Spar dat ook vragen voor bestellingen.
Toch blijft het de vraag of de ene robot de volgens Bakker 3300 vaste campusbezoekers per dag kan bedienen. Bakker is daar positief over: ”Na een half jaar hopen we misschien wel meer robots te gaan inzetten.”
Nadat Rosies deksel geopend is rolt ze in een oogwenk weer verlegen het terrein af.