“Online onderwijs en fysiek onderwijs hebben beide voor- en nadelen”, laat Bredenoord weten. “Een combinatie hiervan in een meer hybride vorm is volgens mij de toekomst van het wetenschappelijk onderwijs.”
Offline, online of hybride? De toekomst van het onderwijs staat dankzij de coronacrisis op losse schroeven. Wordt alles anders of wordt alles als vanouds? In deze themaweek kijkt EM van alle kanten naar wat coronaonderwijs voor studenten en docenten heeft betekent, hoe het beter kan en waar we zo gauw mogelijk vanaf moeten.
“Ik denk dat we per opleiding en zelfs per vak moeten nagaan hoe we het onderwijs kwalitatief kunnen verbeteren”, stelt Bredenoord. “Kwaliteit van het onderwijs en kwaliteit van kennisoverdracht moeten hierin voorop staan. Onderwijsinnovatie is altijd on going, daar hebben we ook het Community for Learning & Innovation voor. Studentenwelzijn is wat mij betreft iets wat we hierbij nimmer uit het oog moeten verliezen. Elkaar ontmoeten en met elkaar in contact komen is cruciaal. Ik ben van mening dat wetenschappelijke vorming niet alleen achter een scherm kan plaatsvinden.”
Vergelijkbare conclusies trekken de onderwijsdecanen van de universiteit. Online is het moeilijk om interactie te creëren, wat zij als noodzakelijk zien voor werkgroepen en tutorials. Offline onderwijs is daarentegen niet altijd nodig. Grote hoorcolleges zijn niet altijd de beste manier om studenten iets te leren, vindt onder andere onderwijsdecaan Michel Landers van de Rotterdam School of Management. Passief luisteren kunnen studenten immers ook thuis.