Of het nou gaat om kennisclips of opgenomen hoorcolleges, veel studenten zien online onderwijs wel zitten, bleek deze week uit een peiling van EM. Het terugkijken en kunnen pauzeren van opgenomen colleges geeft de studenten een gevoel van vrijheid. Ook decanen zien voordelen van online onderwijs. De online kennisclips zorgen ervoor dat er in de bijeenkomsten op de campus meer ruimte is voor vragen en discussies.

Zandvliet maakt deel uit van de hybride-onderwijs-taskforce van de Universiteitsraad en schaart zich onder de groep voorstanders van online onderwijs. Afgelopen anderhalf jaar is hem goed bevallen. “Persoonlijk vind ik het heel fijn dat hoorcolleges worden opgenomen. Ik werk naast mijn studie, dus soms kijk ik ze ’s avonds terug. Dat ik ze op elk moment kan terugkijken geeft mij veel vrijheid. Alleen tutorials volg ik liever op de campus zelf. Als studenten in een ruimte samen zitten kunnen ze veel beter met elkaar overleggen.”

Offline, online of hybride? De toekomst van het onderwijs staat dankzij de coronacrisis op losse schroeven. Wordt alles anders of wordt alles als vanouds? In deze themaweek kijkt EM van alle kanten naar wat coronaonderwijs voor studenten en docenten heeft betekent, hoe het beter kan en waar we zo gauw mogelijk vanaf moeten.

Informatie niet hetzelfde als educatie

‘We moeten echt beter nadenken over het effect op werkdruk en de mentale gezondheid van docenten’

Ana Uribe Sandoval

Ook Uribe Sandoval merkt dat studenten voorkeur hebben voor online. Toch twijfelt ze over deze vorm van onderwijs. “Informatie is niet hetzelfde als educatie. Je kunt thuis in bed een college terugkijken, maar dat geeft niet dezelfde ervaring als naar de campus komen. Je kunt vragen stellen en met je studiegenoten de onderwerpen bespreken.”

Daarnaast maakt ze zich zorgen over het hergebruiken van lesmateriaal. “Soms worden opgenomen colleges jaar in jaar uit opnieuw gebruikt. Dat kan niet de bedoeling zijn. De wereld om ons heen verandert en het is heel belangrijk om colleges aan te passen op de onderwerpen die studenten bezighouden. Natuurlijk is deze werkwijze voordelig, maar niet het beste voor de studenten.”

Kortom: over te veel zaken is nog niet goed nagedacht, vindt Uribe Sandoval.  “We moeten echt beter nadenken over het effect op werkdruk en de mentale gezondheid van docenten, en over nog veel andere zaken. Daarom ben ik nog steeds een voorstander van offline onderwijs.”

‘Meer onderzoek nodig’

Helemaal online, dat zal het onderwijs waarschijnlijk nooit worden, denkt Zandvliet. Want ook hij ziet ruimte voor verbetering. “We moeten eerst nog meer onderzoek doen voordat we dat kunnen bepalen. Gaat de motivatie van studenten niet achteruit als de meeste colleges online te volgen zijn? Heeft het online onderwijs effect op de cijfers? Daar moeten we eerst antwoord op krijgen. En willen we tutorials online houden dan moeten we eerst kijken naar hoe we de communicatie tussen studenten kunnen verbeteren. Praten met een vertraging werkt gewoon niet goed.”

Online onmisbaar in tijden van corona

Over een ding zijn Uribe Sandoval en Zandvliet het eens: in tijden van de pandemie kunnen we niet zonder online onderwijs. Uribe Sandoval: “Dit zijn bijzondere tijden en online onderwijs kunnen we momenteel goed gebruiken.” Daarbij plaatst ze wel een belangrijke kanttekening: “Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. We kunnen niet op basis van het slechtste scenario de toekomst van het onderwijs gaan plannen.”

Ook Zandvliet onderstreept het belang van online onderwijs op de korte termijn. “We moeten er nu vooral voor zorgen dat iedereen überhaupt onderwijs kan volgen, ongeacht of de studenten thuis zitten vanwege corona of niet.” De Universiteitsraad is dan ook regelmatig in gesprek met het College van Bestuur over het aanbieden van online onderwijs aan studenten. “We hoorden geluiden vanuit verschillende faculteiten dat colleges niet opgenomen werden, terwijl dat wel beloofd was. De Uraad dringt er bij het CvB op aan om alle colleges online aan te bieden.”

Illustratie online onderwijs – Elzeline Kooy

Lees meer

Verdwijnt het hoorcollege? Drie conclusies na anderhalf jaar pandemieonderwijs

Online onderwijs blijft, denken de onderwijsdecanen. De grote vraag is nu: hoe dan? “We…