emo oldenkamp
Emö Oldenkamp

Vorig jaar was het vaak nog behelpen met de techniek, vertelt Oldenkamp, maar nu is alles anders. Twee collegezalen op de begane grond van het Theilgebouw zijn nu ingericht als next gen hybride collegezaal. In die zalen zouden minder vertragingen en storingen moeten zijn, twee problemen die eerdere hybride colleges nog vaak hinderden. De docent ziet de thuiszitters via een Zoomgesprek op haar scherm, en die studenten kunnen, net als de studenten in de zaal uiteraard, live vragen stellen.

“Je moet niet bang zijn voor de systemen, en geduldig alles van tevoren doornemen”, adviseert Oldenkamp collega’s met wat meer digifobie. Zelf geniet ze van de nieuwe snufjes, dus ging ze meteen akkoord met deelname aan de pilot van het Community for Learning and Innovation om te werken met het nieuwe systeem.

Beetje gespannen

Dinsdagochtend, een paar uur voor haar eerste college, was ze nog wel ‘een beetje gespannen’, vertelt Oldenkamp, maar na een korte briefing van het Media Support Centre zag ze het helemaal zitten. En terecht: het college verliep vrijwel vlekkeloos.

“Er is totaal geen vertraging, dus ik kan net zo makkelijk vragen vanuit Zoom behandelen als vanuit de zaal.” Het enige puntje waar Oldenkamp nog tegenaan loopt, is dat vragen vanuit de zaal via Zoom niet te horen zijn. “Dan moet ik de vraag herhalen, maar dat vergat ik een paar keer. Dus ik heb de studenten in Zoom nadrukkelijk geïnstrueerd om me daarop te wijzen. Hopelijk komt er nog een microfoon in de zaal.”

Veel minder vertraging

Vroeger werkte ze dan weleens met een catchbox, een werpbare microfoon, maar dat vindt Oldenkamp vanwege het besmettingsgevaar nu niet zo’n goed idee. Ze werkt ook niet met de ‘opgestoken vingers’ in Zoom, studenten moeten haar gewoon onderbreken. “Die vingers zie ik niet. Ik merk wel dat het voor sommige studenten een drempel is om via Zoom ineens in die zaal te horen te zijn. Vandaar dat ik na elk college een uur extra inruim voor vragen. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat die er veel zouden zijn na het eerste introductiecollege, maar we hadden het hele uur nodig.”

Vorig collegejaar waren er ook al hybride colleges, maar die werkten nog met een ander, minder geavanceerd systeem. “Dat liep via een Amerikaanse provider”, vertelt Oldenkamp. “Daarvan was de beeldkwaliteit heel hoog, maar daardoor zat er ook veel vertraging op de lijn. Soms kreeg ik vragen over onderwerpen die ik twee minuten eerder had behandeld. Dan moet je helemaal terug, dat houdt ontzettend op.”

EUR-Corona_02

Eerder

Hybride onderwijs bevalt slecht, mondjesmaat meer campusdagen

Waar de faculteiten het studiejaar begonnen met voornamelijk online onderwijs, willen ze…

Al één reactie — discussieer mee!