“We proberen te overleven”, vertelt Aline Tserunian, de eigenaar van Sohmi. “Ik heb helaas veel mensen moeten ontslaan. Ik had zes medewerkers, maar nu heb ik er nog maar één.”
De buren hebben het ook zwaar. Jack Bean heeft rond de vijftien klanten per dag. “Daarnaast hebben we een bezorgservice. Soms kan het daardoor wat drukker zijn, maar dat is het ongeveer”, vertelt psychologiestudent Manana Natsvlishvili. Sinds de crisis draait ze haar dienst in haar eentje. “Vroeger stonden we meestal met z’n drieën.”
Bij HAS Kebab komen er momenteel tachtig tot honderd klanten per dag, terwijl ze voor de coronacrisis dagelijks rond de vierhonderd klanten hadden. “We kunnen ons hoofd amper boven water houden”, vertelt eigenaar Fikret Egemen. “Maar we werken er hard aan om rond te komen.”
Student Sanne Vollenberg werkt bij de Starbucks en draait sinds de crisis minder diensten. Voor de crisis werkte ze ongeveer 16 uur per week, maar tegenwoordig staat ze in een week zo’n 8 uur koffie te schenken. Of ze in de toekomst weer meer kan werken? “Tja, de ontwikkeling hangt natuurlijk heel erg af van het beleid van de universiteit. Dus even afwachten hoe het gaat.”