Von den Driesch doet elk jaar een Movember-actie. Dit jaar wierf hij donateurs voor het herbouwen van een school in Quneitra, een Syrische regio die het zwaar te verduren heeft gehad door bombardementen. De donatie gaat naar de organisaties HELP en OCHA, het bureau voor de coördinatie van humanitaire zaken van de Verenigde Naties. De twee organisaties gaan binnenkort vier scholen herbouwen in Quneitra.
‘Het eerste project heeft me geleerd dat ik impact kan hebben. Het neemt veel tijd in beslag, maar het is zeker de moeite waard.’
Vier jaar geleden raakte Von den Driesch geïnspireerd door een ‘Movember’-actie die hij op internet zag. Hij begon meteen zijn eigen actie, ook al wist hij toen nog niet precies voor welk goede doel hij zijn snor en baard wilde laten groeien. “Ik wilde iets met onderwijs doen, want dat vind ik belangrijk en daar ligt mijn hart”, vertelt de internationale student. Zijn eerste Movember-actie leverde vijfhonderd euro op en sindsdien deed hij het elk jaar opnieuw. “Het eerste project heeft me geleerd dat ik impact kan hebben. Het organiseren van zo’n actie neemt veel tijd in beslag, maar het is zeker de moeite waard”, zegt de Duitse student.
Voor deze actie mikte Von den Driesch op vijf duizend euro. “Natuurlijk wil ik zo veel mogelijk geld binnenhalen, maar ik wilde een haalbaar doel stellen, dat mensen dachten: ‘Oh, zo’n bedrag kunnen we wél waarmaken’. Met vijfduizend euro kunnen we drie klaslokalen herbouwen waarin ruim honderd leerlingen les krijgen.”
Baard van koriander voor de meisjes
Sinds zijn eerste actie probeerde hij elk jaar een nieuw element toe te voegen aan zijn initiatief. “In 2016 heb ik bijvoorbeeld mijn snor en baard laten verven. Een kapsalon in Keulen deed het gratis als hun bijdrage aan het initiatief”, vertelt hij. Dit jaar deden vrouwen voor het eerst mee aan de actie. “Vier vriendinnen van ons vonden het jammer dat ze niets konden betekenen voor de actie. Toen dacht ik: ‘Waarom niet eigenlijk?’ Ons motto is dat iedereen kan helpen, dus besloten we dat ze ook zouden meedoen aan de actie.”
“Voor de campagne namen we één keer per week foto’s voor onze sociale media. Voor de meisjes was dat improviseren”, vertelt Von den Driesch. Terwijl de jongens hun baard en snor lieten groeien, plakten de meisjes bloemen, koriander of een nepsnor op hun gezicht.
Gemeenschap opbouwen
De afgelopen jaren waren het vooral familie en vrienden die doneerden. Dit jaar heeft Beard4education voor het eerst eigen sociale media-kanalen. “Sociale media heeft ons enorm geholpen om onze missie te verspreiden. Daarmee kunnen wij meer mensen bereiken, bijvoorbeeld met een simpele truc zoals het gebruik van hashtags. Ook kunnen mensen onze berichten makkelijk delen.”
Mede dankzij de sociale media-kanalen hoopt Von den Driesch een gemeenschap op te bouwen. “Daarvoor moeten we ervoor zorgen dat de ontwikkelingen goed worden gecommuniceerd naar de community. Wij zullen bijvoorbeeld over zes maanden de foto’s krijgen van de scholen en die zullen wij verspreiden op onze platforms, zodat de donateurs ook kunnen zien waarvoor hun geld is gebruikt.”
Eerder begonnen
Beard4education is deze keer wat eerder begonnen en geëindigd dan de gebruikelijke Movember-actie, namelijk al in oktober. “Op 1 december hebben zes van ons een deadline voor school. Ikzelf moet op die dag mijn scriptie inleveren en daar wil ik me de laatste weken van november op concentreren, vandaar dat wij twee weken eerder zijn begonnen met de actie.”
De actie was zondag voorbij, maar doneren kan nog hier tot en met 18 november.