Na het fiasco van de Rotterdamse Sinterklaasintocht vorig jaar, waarbij demonstranten tijdens de intocht opgepakt werden, ging SNIC op verzoek van de gemeente dit jaar om tafel met Platform Rutu, de organisatie die de afro-gemeenschappen in Rotterdam vertegenwoordigt.
De commissie heeft in overleg met Platform Rutu besloten dat de pietenpopulatie tijdens de intocht binnen drie jaar voor minstens 90 procent uit roetpieten moet bestaan. Dit jaar zijn het aantal roetpieten en Zwarte Pieten gelijk verdeeld.
Kritiek
“Natuurlijk hebben we veel kritiek over ons heen gekregen na dit besluit”, vertelt SNIC-lid Laurence Bixner. “Op Facebook waren talloze boze reacties op het nieuwsbericht. Maar dat was ook wel te verwachten. Je kunt helaas nooit iedereen tevreden stellen.” Om tegemoet te komen aan ‘diehard Zwarte Piet liefhebbers’ wordt het aantal Zwarte Pieten jaarlijks afgebouwd en zal rond de 10 procent van de Pieten na drie jaar nog steeds traditioneel zwart blijven.
Ogen geopend
Dankzij het overleg met Platform Rutu werden de ogen van de drie studenten geopend voor de pijn die veel mensen uit de afro-gemeenschap elk jaar rond december voelen. “Toen hoorden we de persoonlijke verhalen pas van dichtbij. Het kan niet de bedoeling zijn van een kinderfeest dat mensen zich zo racistisch bejegend voelen”, vertelt Bixner.
Het RSC-lid verwacht dat het feest dit jaar weer ‘net zo fijn’ zal zijn zoals eerdere jaren. “Ik verwacht geen demonstraties dit jaar en hoop dat we dit jaar weer van een vredige intocht mogen genieten.”
Pijn? Door gans die heisa heeft mijn zoon door het zien van een roetpiet op tv gezien dat het allemaal niet echt is. Ik heb nog geprobeerd om hem op andere ideeën te brengen, maar het kwaad is al geschied. Zijn kinderdroom werd nu stukgeslagen door een paranoïde minderheid die bepaalt wat goed en slecht is voor de meerderheid. Wie zijn de echte slachtoffers van dit ziekelijkmakend gedoe? Onze kinderen die al jaren vertrouwd zijn met hun bekende zwarte piet, de held van ieder kind. Zwarte piet zijn is een voorrecht, een eer en de kinderen aanbidden hem. Hij maakt hen blij en iedere piet is wel sterk in iets en heeft vele talenten. Waar er in de jaren zestig nog de “Black is beautiful”-beweging bestond (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Black_is_beautiful) en men fier was op zijn origines en de schoonheid ervan en er trouwens nu ook nog groeperingen bestaan (https://www.facebook.com/Black-is-Beautiful-1028436720587841/), mogen onze zwarte pieten niet meer zwart zijn. Alsof het een verboden kleur is, iets om je voor te schamen. Het tegendeel is waar, het is iets om trots op te zijn. Nochtans kennen ook andere landen (o.a. China, Ecuador, Fiji-eilanden, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, India, Iran, Italië, Macedonië, Panama, Papua, Portugal, Spanje, Tsjechië, Venezuela) tradities waarbij het gezicht zwartgekleurd wordt en hier kraait nochtans geen haan naar (bron: http://www.sintzwartepiet.nl/?page_id=4086). Wie is hier eigenlijk onverdraagzaam? De enige slachtoffers van dit ziekmakend gedoe zijn onze kinderen, die merken dat er iets niet meer klopt, die zich nu vragen stellen over de geloofwaardigheid van Sint en piet en ook wij volwassenen, die onze jarenoude kinderdroom kapot zien gaan. Nooit meer is dit prachtige kinderfeest hetzelfde. Later zullen we zeggen: in de tijd dat zwarte piet nog zwart mocht zijn. Is het niet tijd om in actie te schieten en op te komen voor onze prachtige traditie die nog niemand kwaad gedaan heeft? Of gaan we hierna de Kerstman zijn rendieren afnemen wegens dierenmishandeling?
Reageren niet meer mogelijk.