De komende jaren gaat de Erasmus Universiteit zich richten op het werven van studenten in India, Mexico, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Voor het project worden enkele tonnen uitgetrokken.
Uit deze vier landen komen momenteel al wel bachelor– en masterstudenten naar Rotterdam, maar nog niet zo veel: tussen de 25 en 100 per jaar. Volgens Trika Harms zum Spreckel van het projectbureau voor internationalisering is dat een van de redenen dat deze landen zijn uitgekozen. “We wilden graag de diversiteit op de campus vergroten, dus we wilden niet alleen landen zoals Duitsland en China kiezen. Maar er moet wel potentie zijn.”
Reclame in dezelfde taal
Volgens Harms zum Spreckel heeft India enorm veel potentie. “Vanuit India gaan steeds meer studenten naar het buitenland. Opleidingen als werktuigbouwkunde zijn daar erg populair, maar er zijn ook steeds meer Indiërs die bedrijfskundige opleidingen willen doen. En het collegegeld dat in Nederland gevraagd wordt steekt erg gunstig af bij de populairste bestemming voor Indiase studenten: de Verenigde Staten.”
Mexico en Spanje vullen elkaar mooi aan: het reclamemateriaal kan in dezelfde taal. “We wilden per se een land in Noord- of Zuid-Amerika erbij, en dan sluit Mexico het beste aan. De stabiele economie is een voordeel. Vanuit Spanje beproeven veel studenten hun geluk in het buitenland. Maar de EUR heeft maar een klein marktaandeel onder Spaanse studenten in Nederland. Dat hopen we te verbeteren. Bij de laatste open dag waren er 25 studenten uit Spanje, dus het lijkt erop dat we op de goede weg zijn.”
Het Verenigd Koninkrijk is lang een land geweest waar veel studenten juist naartoe gaan om te studeren. Dat is nog steeds zo, maar Britse studenten zelf zoeken steeds vaker hun heil elders, vertelt Harms zum Spreckel. “Dat komt doordat bijvoorbeeld in Engeland de collegegelden verhoogd zijn naar 9.000 pond per jaar. Dan zijn wij met onze veel lagere collegegelden een gunstige bestemming: hoge onderwijskwaliteit, weinig cultuurverschillen en veel Nederlanders spreken Engels.”
Virtuele ervaring op de campus
De nieuwe wervingsactiviteiten gaan al in het najaar van start. “We beginnen met activiteiten die we op korte termijn kunnen regelen. Dus in het najaar staan we al op beurzen in Mexico en het Verenigd Koninkrijk.” Op wat langere termijn wil de universiteit een ‘virtuele ervaring’ bouwen voor de campus. Hoe dat er precies uit gaat zien is nog niet bekend, mogelijk gaat het lijken op de virtual tour van het Erasmus University College.
Duitsland en China goed vertegenwoordigd
Tot nu toe komen de meeste internationale studenten op de Erasmus Universiteit uit Duitsland (18 procent), China (10 procent), Frankrijk, Italië en Griekenland (ieder ongeveer 6 procent). De bedoeling is om de instroom uit deze landen ook op peil te houden.
