Connect to Culture: carrière maken in de culturele sector

Vertegenwoordigers van multinationals lopen de deur plat tijdens de carrièreweken op de campus. Nu is er ook een evenement dat zich richt op mensen die in de culturele sector willen werken.

Beeld: Patrick Rasenberg

Als je bij een multinational wilt werken, dan heb je mogelijkheden genoeg om je te oriënteren tijdens een van de vele carrièreweken die de studieverenigingen organiseren. Mocht je voorkeur liggen in de culturele sector, dan kun je je hart ophalen bij het nieuwe evenement Connect to Culture.

Connect to Culture is een tweedaagse evenement, waarbij deelnemers in groepen business cases van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Mauritshuis, de Kunsthal en het Internationale Film Festival Rotterdam. De organisatie is in handen van Leonardo Fuligni (22) en Julian de Vriend (25), beiden masterstudent Cultural Economics & Entrepreneurship.

Echte problemen, echte oplossingen

Op de eerste dag presenteren de organisaties hun bedrijf en het vraagstuk waar zij mee zitten. “Het mooie aan het evenement is dat de business cases geen voorbeelden zijn, maar echte problemen waar de organisatie op dit moment een oplossing voor zoekt,” legt Fuligni uit. Aan het einde van dag 2 presenteren de groepen hun oplossingen aan een jury, bestaande uit medewerkers van de deelnemende organisaties.

Julian de Vriend (l) en Leonardo Fuligni (r) bedachten en organiseren Connect to Culture

Voorbeelden van business cases willen de heren nog niet geven. “Deelnemers kunnen uiteraard hun voorkeur geven voor een organisatie, maar krijgen op de dag zelf pas te horen welk vraagstuk zij gaan oplossen”, vertelt De Vriend. “Je moet flexibel zijn als je wilt werken in de culturele sector. Als marketingmedewerker kan het zijn dat je bijvoorbeeld een deel van de financiën op je neemt of dat je meebeslist over nog te boeken voorstellingen. Je doet wat er op dat moment op je bord wordt gegooid. Die realiteit komt ook terug in Connect to Culture.”

Uitdagende sector

“De culturele sector zit vol uitdagingen wat betreft marketing en economie”, vertelt De Vriend. “Het is een ontzettend interessant veld waar vaak overheen gekeken wordt.” Geheel onterecht vindt Fuligni. “Juist in deze sector kun je vernieuwen en heb je veel mogelijkheden om echt dingen te veranderen. Echt, als ik dit evenement zelf niet organiseerde had ik me meteen aangemeld.”

Connect to Culture is op 13 en 14 april. Kaarten kosten 15 euro en zijn te bestellen in de ticketshop. Meer informatie over het evenement kun je vinden op de website van Connect to Culture.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.