De 27-jarige rechtenstudent Dimitri van Tienhoven is een bedrijf gestart om ervoor te zorgen dat studenten een eerlijke prijs betalen voor hun kamer. De masterstudent en oud-JOVD’er begon zijn bedrijf Rent to Save omdat hij studenten graag wil helpen. “Veel studenten betalen te veel zonder dat ze dit zelf doorhebben of weten waar het probleem ligt”, zegt Dimitri.

Volgens Dimitri is het probleem dat huisbazen vaak sjoemelen met het puntensysteem. Daardoor betaal je als student vaak te veel. Als voorbeeld noemt hij een student die voor een studio een huurprijs betaalde van 695 euro inclusief servicekosten, terwijl de kale huur maar 300 euro was. Voor de servicekosten betaalde de student 195 euro. Ook werden er nog extra kosten berekend voor dingen die al bij de kale huur inbegrepen zitten zoals de intercom.
Liever naar de rechter
Dimitri had zijn eerste officiële zaak pas vlak na de zomer. Inmiddels heeft hij al vijf zaken afgerond en heeft hij drie zaken die nog lopen. Slechts een keer moest hij naar de rechter, de andere keren kon het op een andere manier opgelost worden. Zelf heeft Dimitri wel een voorkeur voor een rechtszaak. “Op die manier is er een bindend advies waar de huisbaas niet omheen kan. Dat is niet zo als de huurcommissie een advies geeft”, zegt hij. Dimitri werkt op een no cure, no pay basis. Het eerste telefoongesprek is altijd gratis, vervolgens komt Dimitri langs om het pand te bekijken en maakt hij een offerte op.
Studenten hoeven niet bang te zijn dat ze uit hun kamer gezet worden, dit kan een huisbaas niet zomaar doen. Alleen bij wanbetaling en herhaaldelijke overlast kan de huisbaas een student uit de woning zetten. Tot nu toe heeft Dimitri nog niet meegemaakt dat een huisbaas zich later niet aan de afspraken houdt.
Volgens Dimitri hebben de huisbazen lang niet altijd kwade bedoelingen. Soms zijn huizen in een dure tijd gekocht en staan ze enorm onder water. Bij dit soort huizen wordt de huisbaas er vaak ook niet rijk van. In deze gevallen treft Dimitri liever een regeling met de huisbaas zodat het bedrag in termijnen aan de student terug betaald kan worden.
Toekomst
Voor de groei van Rent to Save is vooral mond-tot-mondreclame erg belangrijk. “Als je van een vriend of studiegenoot hoort dat ik goed heb geholpen is de stap om mij in te schakelen kleiner” zegt Dimitri. Momenteel werkt hij ook nog aan zijn website, een Facebookpagina is er al wel. Over de toekomst van het bedrijf zelf durft Dimitri niet veel te zeggen. Uiteindelijk wil hij wel landelijk studenten gaan helpen, maar momenteel heeft de regio Rotterdam prioriteit. Groeien doet Dimitri het liefst stapje voor stapje, op die manier kan hij alles zelf in de hand houden.