Het Erasmus Facilitair Bedrijf (EFB) ontwikkelt een nieuw cateringconcept voor campus Woudestein. Aanleiding is het aflopende contract van cateraar Avenance, de gedateerde cateringvoorzieningen en het Masterplan Campus Woudestein 2028.

Dit voorjaar heeft het EFB interviews gehouden met verschillende directeuren en medewerkers van de universiteit. Ook is onder studenten en medewerkers een digitale enquête afgenomen om een beeld te schetsen van hun tevredenheid, wensen en behoeften wat betreft catering. Samen met de input van een klankbordgroep (vertegenwoordigers van alle faculteiten, afdelingen en studieverenigingen) is het nieuwe cateringconcept ontwikkeld.

Supermarkt en terras

Uit de enquête blijkt dat de respondenten het minst te spreken zijn over de prijsstelling in de restaurants en de kwaliteit van de warme maaltijden. Internationale gerechten en een goede maaltijd van drie componenten voor een maximale prijs van 7 euro hebben de voorkeur. Ook wensen de ondervraagden ruimere openingstijden van de cateringvoorzieningen, een supermarkt, een fietsenmaker en een terras op Woudestein. De kans is groot dat dit op de korte of langere termijn gerealiseerd wordt, zeker als er buitenlandse studenten op de campus wonen, licht projectleider Laura Hofstee van het EFB toe.

Knusse hoekjes

Afwisseling in de catering is belangrijk, volgens Hofstee. Dit geldt voor de inrichting – knusse hoekjes voor borrels of ruimtes voor zakelijke lunches – en voor eten en drinken. Er moet voor ieder wat wils zijn: van biologisch tot snacks en van vegetarisch tot halal. “We streven naar een beleving; mensen moeten lekker kunnen eten in een sfeervolle omgeving. Nu hebben de restaurants op de campus nog een echte mensa-uitstraling”, lacht de projectleider.

Kritische consument

Manager van Avenance Roel Korsten is het eens met Hofstee dat de restaurants een oude uitstraling hebben. Omdat de universiteit eigenaar is van de meeste cateringvoorzieningen wil Avenance in samenspraak met de EUR de sfeer en inrichting verbeteren. Korsten is niet verbaasd over de kritische blik van de respondenten. “Prijzen zijn altijd een aandachtspunt. En de kwaliteit van de warme maaltijden is een van de eerste dingen die we moeten verbeteren samen met de klanten”, aldus Korsten. Blij is hij al met de halal pizza’s die in de Carrousel voor het oog van de klant worden bereid. “Met deze andere manier van presenteren zijn we goed op weg.”

studentenpaviljoen

Het nieuwe cateringconcept wordt gebruikt als input voor het Masterplan Campus Woudestein 2028. Het College van Bestuur streeft naar een aantrekkelijke campus. Mooie en vernieuwende catering kan daaraan bijdragen. In het geplande studentenpaviljoen kunnen studenten bijvoorbeeld werken aan opdrachten, loungen en een terrasje pakken.

In de zomer zal op basis van het cateringconcept ook een Europese aanbesteding gedaan worden, omdat het contract met Avenance afloopt. LS