Medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam kunnen vanaf 11 mei voor een week een elektrische fiets lenen. De gemeente Rotterdam en de EUR willen zo medewerkers warm maken voor de aanschaf van een elektrische fiets om de auto te laten staan als woon-werkvervoersmiddel.

Een Sparta-met alleen dan zonder. Zonder het aantrekken van de motor, zonder het gebrom, zonder de uitlaatgassen en zonder het bejaarden-image, maar wel mét een constante ‘wind in de rug’. Schenk daar een mooi sausje van technologie en milieubewustzijn anno 2009 overheen en je hebt de hippe E-bike: een elektische fiets met ingebouwde accu en (stille) motor.

Eerst maar eens door de promopraat heen prikken. De aanwezigen zijn eerst vrij sceptisch: “Je blijft toch door de regen fietsen.” “Regen? Zes à zeven procent van de ritten die je maakt zullen in de regen zijn,” legt de presentatrice uit, “trek daar de weekenden vanaf en je rijdt maar eens per maand met minder gestemde weergoden.” Dat is wel van de zonnige kant bekeken: de bewolking begint samen te pakken en de eerste druppels komen al uit de hemel vallen.

“Vijfentwintig kilometer per uur is niets.” Eén van de proefkonijnen die de E-bike heeft getest is na een proefritje enthousiast. “Maar ik moet wel wennen aan de hoge snelheid. Ik wil eerst een weekje oefenen.” De anderen staan ook te popelen om de tweewielers het vuur aan de schenen te leggen. Het lijkt wel een kinderfeestje waar iedereen interesse in de jarige probeert te tonen, maar ondertussen met een half oog de cadeaus in de gaten houdt om ermee te spelen. Een vreemde mix ontstaat tussen nieuwsgierigheid naar de fiets en het testen voordat het slechte weer doorbreekt.

Voordelen

‘Het perfecte alternatief voor de auto’ aldus de organisator, het VCCR. Het doel van het project: 100 medewerkers uit de auto en op de fiets te krijgen. Een hele opgave, maar er zijn voordelen ten opzichte van de auto te over:

–    Mileubewust

–    Goedkoper

–    Geen files

–    Goed voor de gezondheid, minder ziekteverzuim

En de voordelen van het elektrisch fietsen ten opzicht van het stalen ros:

–    Niet meer bezweet aankomen op het werk

–    Het is makkelijker lange afstanden af te leggen

Goedkoper?

Het lijkt dus financieel bijzonder aantrekkelijk, maar in de praktijk zitten er toch wat addertjes onder het gras. De aanschaf van een fiets is tot 750 euro belastingaftrekbaar, daarna moet de volle mep betaald worden. Voor een normale fiets zou dat voldoende (kunnen) zijn, maar het elektrische broertje begint pas bij ruim tweeduizend euro. Ter illustratie: dat zijn zo’n elfduizend kilometers door weer en wind ploegen voordat je de fiets ’terugverdiend’ hebt. En dan ben je er nog niet: de accu moet om de 2000 tot 4000 kilometer vervangen worden. Kosten: ongeveer 450 euro per keer.

Toekomst

De ontwikkeling van accu’s in een stroomversnelling geraakt door de opkomst van hybride auto’s. Voor de komende jaren liggen een hoop nieuwe, efficientere, accuvarianten in het verschiet die de noodzaak tot vervanging wegnemen en de actieradius enorm verbeteren. Of het nú de juiste tijd is om een E-bike aan te schaffen is dus de vraag, maar het blijft een enorm milieuvriendelijk, relatief goedkoop en sportief alternatief voor je koekblik op wielen. Binnen twee weken is het mogelijk om via de website electricfantastic.nl een van de vijftien fietsen voor 7 dagen te reserveren. JR