Volgens universitair docent Mijke Slot draagt de stijging van het gebruik van sociale media onder jongere generaties bij aan het afnemende vertrouwen in mainstream nieuws. Maar de opkomst van deze platformen heeft ook geleid tot nieuwe manieren om nieuws te verspreiden, waarvan sommige ook een positief effect hebben.
Diepgravende journalistiek van mainstream platformen werkt niet altijd goed op de haastige sociale media. “Het is niet gemakkelijk om te concurreren met de YouTubes, TikToks en Instagrams van deze wereld”, aldus Slot.
Er zijn succesvolle voorbeelden van mainstream media op Instagram of TikTok, zoals de NOSop3 in Nederland, of Al Jazeera English, die 6 miljoen volgers op TikTok heeft weten te verzamelen.
En omdat kijkers zelf content kunnen creëren op deze platforms, is er een nieuwe vorm van nieuws ontstaan: gebruikers delen verhalen uit mainstream media op hun kanaal in de vorm van posts of korte video’s met commentaar. Dat lijkt beter aan te slaan bij het jongere publiek dan het lezen van artikelen. CestMocro, een Nederlands/Vlaams platform dat nieuws deelt, heeft 1,1 miljoen volgers op Instagram, meer dan NOSop3. Dylan Paige, aka ‘News Daddy’, heeft 15,6 miljoen volgers op TikTok die kijken hoe hij commentaar geeft op het nieuws.
Hoe pak jij het aan? Waar haal je je nieuws vandaan, en waarom daar? Lees je nog artikelen, of vertrouw je simpelweg op sociale media? Naar welke kanalen kijk je en welke apps gebruik je? Is er een specifiek moment van de dag waarop je het nieuws kijkt, of is dat op elk moment van de dag? Laat het weten via onderstaand formulier.