Eiland hoppen, het dilemmaspel, de visuele ruimte. Het zijn een paar voorbeelden die op teachEUR te vinden zijn. “In juli is de site gelanceerd met 21 werkvormen”, vertelt Fem Windhorst, projectmanager bij de CLI. Nog voordat corona intrede deed, werkte de CLI al aan een online platform waar docenten inspiratie voor onderwijsvormen konden opdoen. Voor offline, online en hybride vormen, maar door de pandemie krijgt online voorrang. Colleges kunnen meer zijn dan alleen streams, geloven ze bij de CLI. “Momenteel hebben we 27 onderwijsvormen op de site staan. We willen dit jaar uitbreiden naar veertig of vijftig.”
De werkvormen op teachEUR zijn bedoeld om docenten te helpen bij het ontwerpen van hun onderwijs. Je kunt filteren op verschillende zaken zoals de tijdsduur, groepsomvang, en het doel. Windhorst: “We hopen dat alle vormen docenten kunnen inspireren. Iets nieuws proberen kan heel simpel. Het kan één onderdeel van één college zijn. Ik hoop dat docenten het willen proberen, ook voor de afwisseling voor studenten.”
Veel kansen
Masterstudent Franke Schuurmans (Bestuurskunde) bedacht een werkvorm die binnenkort op teachEUR verschijnt. Ze hoopt van harte dat docenten de uitdaging aan willen gaan. Zelf ervaart ze het onderwijs nu als iets waarbij je achteroverleunt en luistert. Dat geldt ook voor een discussie in een breakoutroom. Dat kan actiever en interactiever, gelooft Schuurmans. “Deze tijd biedt ook heel veel kansen. En je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. In teachEUR en andere online bronnen staan tips en is het denken al voor je gedaan.”
Voor een opdracht bij haar studie heeft Schuurmans met enkele studiegenoten een Twee voor twaalf-kennisquiz gemaakt. Bij de bekende televisiequiz krijgen teams meer punten voor goede antwoorden die ze niet op hoeven te zoeken, zo werkt het ook bij de onderwijsvariant. “Voor deze studie heb ik een paar jaar als docent op een middelbare school gewerkt, daar had ik dit bedacht. Een competitie-element werkt goed bij mensen van alle leeftijden. En de leeropbrengst is hoog, want je kunt het spel niet spelen zonder kennis. Zonder voorbereiding kun je dus niet meedoen.” Deze quizvorm staat ook op teachEUR.
Schuurmans en Windhorst benoemen allebei herhaaldelijk hoe zwaar deze tijd ook voor docenten is. En dat universitaire docenten voor de pandemie al haast bezweken onder de werkdruk. Je kunt ook je studenten de opdracht geven om met een van deze vormen aan de slag te gaan, tipt Schuurmans. Dat is toch weer een andere vorm dan alleen een PowerPoint, stelt ze.
Ideeën delen
Windhorst wil van de site graag een platform maken. “Dat wil ik het allerliefst, dat het een platform wordt waar studenten en docenten hun ideeën willen delen.” De meeste werkvormen die nu online staan, zijn door de onderwijsdeskundigen van de CLI verzameld uit boeken of van andere sites. “Nu hoop ik dat docenten die zelf experimenteren hun vondsten met de gemeenschap willen delen.”
Volgende week komt de eerste onderwijsvorm online die door een docent is aangedragen. “We hebben een uur gezeten met de docent gezeten om alle ins en outs van de werkvorm te achterhalen. Vanuit de CLI hebben we het toen uitgewerkt en het weer voorgelegd aan de docent.” Windhorst doet nog een oproep aan docenten en studenten: “Als jij een vorm hebt, dan doen wij het verdere werk wel. Ook als je een offline lesvorm hebt die je zou willen vertalen naar online of hybride, wij doen het graag!”