
“Of er een groot verschil is tussen college geven aan ruim driehonderd eerstejaars in een zaal en via het scherm? Ja en nee. Ook in een volle collegezaal voelt niet iedere student zich gezien. Voor veel van onze studenten is de overgang van de middelbare school naar de studie altijd al een hele schok. Het tempo waarin we werken ligt veel hoger dan op school. En in het eerste jaar valt meestal helaas ongeveer de helft af.”
Drie keer per week Zoomspreekuur
Heij had voor de zomer geen colleges en heeft toen hard gewerkt om zijn colleges voor de komende eerstejaars op video op te nemen. Die worden nu gebruikt.
“Verder heb ik drie keer per week via Zoom een soort vragenuur – dat vaak wat langer duurt – over de stof van die dag. En ik merk dat studenten dáár eigenlijk makkelijker een vraag stellen dan in een volle collegezaal. De drempel is lager voor ze om input te leveren. Ik vind dat heel waardevol. Het niveau van discussies is ook vaak hoger dan wat ik gewend ben in een volle collegezaal.”
“Nieuw was voor mij het werken met alle nieuwe ict-mogelijkheden. Ik had nog nooit met een tablet gewerkt, maar collega’s hebben me dat uitgelegd. Nu gebruik ik een tablet om tijdens de colleges opgaven uit te leggen. En omdat ik ervaring heb, weet ik welke onderdelen de studenten altijd moeilijk vinden en daar zet ik nu quizjes bij om extra te oefenen. Ik maak momenteel wel heel wat meer uren dan waarvoor ik in dienst ben, maar dat vind ik niet erg.”
‘Ik mis de energie’
“Natuurlijk is het anders in een zaal. Daar maak ik een grapje als ik merk dat de aandacht wat verslapt, dat kan nu niet. Die energie door directe interactie mis ik wel. Maar ik vind dat de studenten zich geweldig goed aanpassen aan de omstandigheden, het gaat heel wat soepeler dan ik had verwacht.”
Waarom we elke dag in de rechtszaal zitten bij Fouad L.
De meeste journalistieke producties bij EM zijn te categoriseren in twee versnellingen:…