Het programma draagt de naam ‘Onze toekomst verbinden’ en loopt tot en met 2024. Maandag lanceerden Chief Diversity Officer Semiha Denktaş, rector Rutger Engels en collegevoorzitter Hans Smits het plan op het Stadhuis. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en onderwijswethouder Said Kasmi waren daarbij aanwezig.
De EUR gaat activiteiten op scholen organiseren om scholieren te bereiken die de universiteit anders mis zou lopen. Ook wordt een coachingtraject opgestart. Hierin zullen studenten scholieren voor langere tijd begeleiden. Tegelijkertijd worden medewerkers en studenten van de EUR Opgeroepen om andere programma’s te bedenken en te ontwikkelen waarmee toekomstige studenten bereikt kunnen worden.
Talent
In Rotterdam heeft ruim 50 procent van de inwoners een migratieachtergrond. De universiteit ziet dit niet terug in het studentenbestand. Denktaş wil dat de studentenpopulatie van de universiteit een afspiegeling is van de Rotterdamse samenleving. Maar, zo ziet ze, op Zuid krijgen veel minder kinderen een havo- of vwo-advies dan in de rest van Rotterdam. Zonder vwo-diploma kom je alleen met een omweg op de universiteit.
“En dat is jammer. We laten nu zo veel talent liggen. Als je tot nieuwe wetenschappelijke inzichten wil komen heb je juist ook alle talentvolle jongeren hard nodig. Diverse perspectieven en ervaringen zijn belangrijk én effectief. We zijn nu een topuniversiteit, maar als we dat willen blijven, dan moeten we niet al dat talent mislopen.”
Naar Amerikaans voorbeeld
Helemaal nieuw is een samenwerking met het basis- en voorgezet onderwijs niet voor de universiteit. In het Wetenschapsknooppunt krijgen leerlingen al wetenschapslessen. Studenten of docenten gaan bijvoorbeeld naar klassen toe. De inspiratie voor dit nieuwe project komt vanuit de Verenigde Staten, van de University of California – Los Angeles (UCLA). In maart is een delegatie van de EUR daar op bezoek geweest.
“De geleerde lessen: je moet zorgen dat outreach een integraal onderdeel wordt van een institutionele infrastructuur”, vertelt Denktaş. “Activiteiten verzorgen voor ondervertegenwoordigde studenten is belangrijk. De relatie met de middelbare school moet je goed onderhouden. Continuïteit voor kinderen van ouders die niet hoogopgeleid zijn, is ook essentieel. Dat kan door middel van coaching. We hebben in de Verenigde Staten ook mensen gesproken die ooit mee hebben gedaan aan dat programma en nu een promotie afgerond hebben. Dat is prachtig.”
In Erasmus TV van dinsdag 7 juli praten verder met Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer. Doe mee aan de watch party op Facebook of bekijk de livestream.
Geweldig initiatief om ook studenten van de EUR te verbinden met het Rotterdamse onderwijs en zo talent te ondersteunen en leerlingen perspectief te bieden op kansen die er voor hen zijn. Met het programma Mentoren op Zuid (MoZ) coachen we sinds 2014 met studentmentoren leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs in Rotterdam Zuid. Hbo, en sinds kort ook mbo-4 studenten zijn een half jaar lang coach van een leerling waarbij zij elkaar wekelijks een-op-een ontmoeten en werken aan doelen die belangrijk zijn voor de leerling (mentee). Doelen liggen onder andere op het terrein van persoonlijke en communicatieve vaardigheden, schoolloopbaanoriëntatie, leren leren, het werken aan schoolvakken en werken aan een kansrijke toekomst met de studenten als rolmodel.
De studenten doen dit volgens een speciaal hiervoor ontwikkelde methodiek en worden begeleid door een docent van de opleiding die hierbij samenwerkt met de mentor/leerkracht van de school. Ze gebruiken hierbij een door MoZ ontwikkelde onlineapplicatie die het mentorproces inhoudelijk en organisatorisch ondersteunt. Het programma, dat startte met 1 klas studenten en 1 vmbo klas, koppelt nu jaarlijks zo’n 1500 leerlingen en studentmentoren aan elkaar.
Mochten jullie hiervoor belangstelling hebben: Wij delen graag onze ervaringen en methode. Ook verkennen we graag samenwerkingsmogelijkheden. Neem hiervoor contact op met [email protected]
“Zij wil dat de studentenpopulatie van de universiteit een afspiegeling is van de Rotterdamse samenleving”
In navolging van de UU en UvA wordt ook bij ons “modieus lui” en met een stedelijke bias over “diversiteit”gedacht.
Lees s.v.p. dit essay van sociaal geograaf Josse de Voogd:
https://www.scienceguide.nl/2019/02/voer-debat-over-diversiteit-minder-slordig-en-zonder-stedelijke-bias/
Dus een universiteit, betaald uit algemene middelen, moet een afspiegeling van de lokale bevolking zijn? Wat een waanzin. Nederland is meer dan Rotjeknor.
“Maar, zo ziet ze, op Zuid krijgen veel minder kinderen een havo- of vwo-advies dan in de rest van Rotterdam. Zonder vwo-diploma kom je alleen met een omweg op de universiteit.”
Zelf ben ik van het VMBO afgestudeerd en ben ik ook via een omweg op de universiteit terechtgekomen. Omdat ik naar de universiteit wilde gaan en iets via de universiteit wil bereiken. En nu moet dat opeens anders gaan worden omdat, laten we hier eerlijk zijn, de universiteit te blank is? Nu moeten we niet-blanken voor gaan trekken in plaats van gelijke kansen geven zoals we nu doen.
Dat heet discriminatie en ik dacht dat we hier op EUR tegen discriminatie waren. Waar een wil is is een weg. Als deze ‘diverse’ (want we zijn allemaal Nederlands) zo graag naar de EUR willen dan hebben zij die kans. Ik ben daar het leven bewijs van, via het VMBO naar het MBO naar het HBO, propedeuse gehaald en nu op de universiteit.
Ik zie hier alleen maar narigheid uit komen die scholieren die wel bereid zijn om alles uit de kast te halen om naar de universiteit te gaan zal verdrijven omdat ze niet de juiste huidskleur hebben.
Reageren niet meer mogelijk.