
Casus A: ‘Ik heb meer moeite dan normaal om de lesstof te begrijpen. Ik voel me vaak verward en gefrustreerd’
“Er zit een bepaalde hiërarchie in dingen die wij belangrijk vinden. Het bepaalt ons handelen en onze gedrevenheid. Het is je misschien weleens opgevallen dat je met honger niet kunt studeren, totdat je iets eet. Dingen als voedsel en gezondheid hebben een hogere prioriteit in deze hiërarchie. Deze zaken zijn lichamelijker en belangrijker voor je systeem dan het lezen van een hoofdstuk in je boek.
“Veel mensen maken zich nu zorgen over hun gezondheid. Het is logisch dat we in deze stressvolle situatie automatisch voorrang geven aan ons welzijn boven studeren of werken. Je denkt misschien ‘ik wil weten of mijn vrienden en familie in orde zijn, of ik mijn boodschappen nog wel kan doen, wanneer ik weer kan reizen’. Zorgen die te maken hebben met de coronacrisis, gezondheid, familie of vrienden, zijn urgenter dan je studie. Ze kosten energie en moeite en hebben uiteindelijk invloed op je gedrag. Dit verklaart waarschijnlijk waarom je last hebt van vermoeidheid of zelfs een gevoel van verlies. Ik denk dat we veel energie besteden aan de crisissituatie.”
Casus B: “Ik voel me vastgeroest, gedemotiveerd. Ik voel me niet in staat om ervoor te gaan zitten en dingen te doen”
“De truc is om te gaan zitten en na te denken: wat zijn je verwachtingen op dit moment? Als je veel zorgen hebt, schrijf die dan op. Vraag jezelf af, wat kan ik nog wel doen? Is het haalbaar om een essay te schrijven? Kun je een hoofdstuk lezen? Of meedoen aan een online college? Als de gezondheid van jezelf of een familielid in het geding is, wil je misschien je verwachtingen bijstellen. Want als je verwachtingen te hoog gespannen zijn, kun je ze misschien niet waarmaken. Als je zegt: ‘dit is gewoon een normale dag, dan doe ik wat ik normaal gesproken doe. Woon alle online colleges bij en doe het allemaal’ dan stel je jezelf alleen maar teleur, omdat dat dat niet allemaal gaat lukken.
“Als je eenmaal bepaalt wat er te doen is, kun je een duidelijk, specifiek en haalbaar doel voor jezelf stellen. Blijf de hele dag in de gaten houden hoe het gaat en denk er bewust over na. Zijn er nieuwe obstakels? In dat geval wil je misschien je verwachtingen herijken. Doe dit terwijl je studeert, en als het lukt, beloon dan jezelf!”
Casus C: ‘Ik kan niet wennen aan de verandering van omgeving. Mijn kamer is zo anders dan de bibliotheek’
“Je zit nu in een totaal nieuwe situatie. Je zit thuis en probeert het werk te doen dat je normaal gesproken in de bibliotheek, de collegezaal of samen met anderen doet. Nu werk je in een ruimte die bedoeld was voor de vrije tijd. Veel mensen vergeten pauzes te nemen. Vroeger ging je op de bank zitten om naar Netflix te kijken, nu ga je er zitten om te studeren. Je hebt geen beloning nodig voor het kijken naar tv-series, maar je moet jezelf wel belonen voor het lezen van een hoofdstuk.
“Beloningen kunnen zijn wat je maar wilt. Maak een lekkere kop koffie, eet iets zoets, ga op je balkon zitten om wat frisse lucht te halen of ga een wandeling maken. Vergeet niet te bewegen, maar denk ook aan het in huis halen van planten, voor meer zuurstof. Het is bewezen dat een groene omgeving je prestaties en je studievermogen verhoogt. Het kan echter ook zijn dat je je omgeving letterlijk moet aanpassen. Als je de mogelijkheid hebt, creëer dan een plek die je in de stemming brengt om te studeren. Zo kun je bijvoorbeeld je bureau een meer kantoorachtig karakter geven. Het is niet te zeggen of dit voor jou zal werken, maar je kunt het wel proberen.”