Vooral dat virtuele gedeelte is van belang. De kamer waar Nolan (‘liever geen achternaam’) werkt staat vol met schermen. Hij bedient er zelf minstens zeven tegelijk. Het is het hart van het Media Support Centre. Als mensen die colleges opnemen vragen hebben of technische problemen, komen ze bij Nolan terecht of bij één van zijn thuiswerkende collega’s. Op een digibord zijn alle collegezalen met opnameapparatuur real time te zien.
In één van die lokalen (CT-06) staat hoogleraar Criminologie René van Swaaningen, die zojuist te horen was in de situation room. Hij geeft vandaag zijn eerste online college, ook al heeft hij 34 jaar ervaring. “Een onwerkelijke situatie”, spreekt hij de virtuele kijker toe. “Zo heb ik het in mijn tijd als hoogleraar nog nooit meegemaakt. Ik laat me maar inspireren door Franciscus van Assisi, die, toen niemand naar hem luisterde, zei: ‘Dan predik ik wel tot de vogelen.’ Al doe ik het niet helemáál voor de vogels natuurlijk, met jullie als kijkers.”
‘We waren voorbereid’
Nolan – die zijn headset draagt als een haarband in zijn halflange krullen – kijkt op afstand mee. “Ik houd in de gaten of alle opnames goed verlopen. Staat de microfoon aan? Loopt het beeld goed? Ik kijk overigens niet alles mee, vooral in het begin check ik of alles werkt.” Omkomen in het werk doet hij niet, ook al zitten ze in tijden van corona. “Veel docenten nemen ook vanuit huis met hun webcam colleges op. Vragen kunnen mijn collega’s vaak vanuit hún huis beantwoorden. Ik zit hier voor de colleges die op de campus worden opgenomen.”
“132 zalen met opnameapparatuur, 462 opgenomen colleges in drie dagen en gemiddeld 200 studenten die kijken per hoorcollege. Schrijf dat maar eens op!”, zegt het hoofd van het Media Support Centre, Pieter van Baarle, met gepaste trots. “Een ongekende hoeveelheid en prestatie. Op sommige andere universiteiten worstelen ze ermee, maar wij waren hierop voorbereid.”

Voor het criminologie-college is corona goed toepasbaar. Het vak waar Van Swaaningen een inleidend college over geeft is ‘Migratie, Diversiteit en Criminaliteit’, een derdejaars bachelorvak. Van Swaaningen tegen zijn luisteraars: “Ik hoef jullie nu niet meer uit te leggen wat de invloed van de globalisering en mondialisering is op het lokale. Iets wat in Wuhan startte, is via Italië in Nederland beland. We merken nu bij uitstek lokale consequenties van mondiale ontwikkelingen.”
Een ander voorbeeld: criminalisering. “De neiging om steeds meer zaken te verbieden zien we nu ook in de praktijk: twee weken geleden was het nog normaal om handen te schudden, nu mag dat niet meer.” Van Swaaningen signaleert tot zijn tevredenheid ook een herwaardering van de wetenschap. “Rutte in zijn speech die zegt te leunen op de wetenschappers. Mooi.”
‘We zien door corona een versnelling in de digitalisering van onderwijs’
Die wetenschappers leunen weer op het Media Support Centre, dat het allemaal prima aankan, volgens Nolan. “Wat we nu zien is eigenlijk een versnelling in de digitalisering van het onderwijs, die digitalisering wilde de universiteit sowieso. Met corona móéten ze wel, en tegelijkertijd is het voor andere problemen ook goed. Het klimaat bijvoorbeeld, of de huisvestingsproblematiek.”
Van Swaaningen, hoofd van de sectie criminologie, zegt dat corona ook voor zijn onderwijs weinig problemen oplevert. “Dat kan allemaal vrij makkelijk digitaal doorgaan. Ik hou van het socratisch gesprek, dat is nu wat lastiger, maar verder gaat het goed. Tentaminering willen we zoveel mogelijk veranderen naar essays die de studenten binnen een bepaald tijdsbestek moeten maken. De meeste problemen zien we bij de afstudeerders en onderzoekers: stages die niet door kunnen gaan, veldwerk dat moet stoppen, studenten die terug moeten komen uit het buitenland. Ik heb er al wat huilend aan de lijn gehad. Dat is erg jammer. Maar daar vinden we ook wel een oplossing voor.”
Eindelijk écht fulltime studeren
Zijn college werd virtueel goed bezocht met bijna alle zeventig derdejaars criminologiestudenten die meekeken, zegt hij achteraf. “Volgens mij zat de hele club te kijken. Ze hebben ook niet veel beters te doen met de sporten die niet doorgaan, gesloten uitgaansgelegenheden en een stop op culturele activiteiten”, lacht Van Swaaningen. “Stoppen ze eindelijk eens een keer écht de veertig uur die ervoor staat in hun studie!”
Om de ernst van de zaak voor zijn studenten ter relativering nog maar eens aan zijn vakgebied migratie te koppelen: “Het is nu erg hier. En we ondervinden zelf gevolgen: vluchten die gecanceld worden bijvoorbeeld. Maar dat is nog altijd te relativeren in vergelijking met de drama’s die zich voltrekken aan de buitengrenzen van Europa en in de vluchtelingenkampen in Griekenland.”
Leuk verhaal zeg!
Reageren niet meer mogelijk.