Delia Dumitrica, universitair docent politieke communicatie bij de ESHCC, doet onderzoek naar maatschappelijke betrokkenheid en sociale media. In de IFFR-editie van Studio Erasmus vertelt ze over de rol van films, series en andere vormen van populaire cultuur in protestbewegingen.

In 2017 ontstonden er grote protesten in Roemenië naar aansturen van een omstreden amnestiewet voor van corruptie verdachte politici en ambtenaren. Die protesten hielden maanden aan. Dumitrica volgde de demonstraties van een afstand en raakte geïnteresseerd in de creatieve protestborden. Borden met boodschappen als ‘Chuck Norris, please help!’ passeerden de revue. “Het leek wel een creativiteitswedstrijd waarbij burgers hun eigen posters maakten. Ze leenden symbolen uit verschillende culturele contexten om creatief hun punt te maken.”

“Ik vond dit echt interessant, want in sommige gevallen zie je het gebruik van deze symbolen en beelden opnieuw overvloeien in andere sociale bewegingen, en in andere juist niet.” Ze vroeg zich af waarom mensen de behoefte hadden om zich zo creatief uit te drukken, met allerlei grappige of humoristische zelfgemaakte protestborden, over de kwesties waartegen ze protesteren. Een duidelijke verklaring heeft ze daar nog niet voor, maar wel een hypothese: “In de postcommunistische landen is het gebruik van humor erg onderdrukt geweest. Dus tijdens het communisme moest je grappen maken die slim genoeg waren, zodat de censuur het niet zou begrijpen. Ik denk dat die traditie op de volgende generatie is overgegaan.”

https://www.youtube.com/watch?v=DD8q-imZoAw&feature=youtu.be

Je bent niet expliciet akkoord gegaan met het plaatsen van cookies. Daarom kun je de ingesloten media, zoals Youtube-video’s en tweets, hier niet zien. Ga alsnog akkoord als je ze toch wilt zien. Lees meer op onze privacypagina.

Nog geen reactie — begin de discussie!