Wat gebeurt er met iemands Instagram als hij of zij overlijdt? Tegenwoordig laat iemand na de dood een wirwar van abonnementen en inschrijvingen achter. Het opzeggen en wijzigen hiervan is voor nabestaanden een enorme klus. Een centraal meldpunt was er namelijk nog niet.

Als student Econometrie werd ook Graciëlla van Hamersveld geconfronteerd met de pijn en het ongemak die mensen in haar omgeving meemaakten na het overlijden van een dierbare.

Elk telefoontje kan een herbeleving zijn van het verlies. En waarom dertig partijen informeren als het ook in één keer kan? “We dachten: je wil gewoon niet te maken krijgen met deze administratieve rompslomp. Maar ook; dit kan natuurlijk veel efficiënter”, aldus Graciëlla.

Samen met haar studiegenoot Chantal van der Velde begon ze vanuit deze gedachte de start-up Closure.

Van OV-kaart tot Second Love

Graciëlla van Hamersveld
Graciëlla van Hamersveld Beeld door: Sanne van der Most

De service die Closure levert is gericht op het ontlasten van nabestaanden. Zodra een nabestaande zich aanmeldt, kan hij of zij aangeven welke abonnementen van de overledene moeten worden opgezegd of gewijzigd. Dit kan per direct, of na een bepaalde termijn, bijvoorbeeld wanneer een auto eerst verkocht moet worden voordat de verzekering wordt stopgezet.

“Iemand heeft gemiddeld ongeveer dertig abonementen. Denk aan verzekeringen, je Facebookprofiel, een OV-kaart, of een ANWB-abonnement. Maar zelfs Second Love hebben we weleens voorbij zien komen”, vertelt Graciëlla.

Vervolgens worden enkele gegevens van de nabestaanden gevraagd, afhankelijk van de gekozen abonnementen. Voor een tijdschrift als de Libelle is bijvoorbeeld vaak alleen een adres en de overlijdensakte voldoende, maar banken of verzekeraars zoals de ING vragen onder andere ook om een identiteitsbewijs.

Iedere klant krijgt een dashboard met een eigen account, waar alle communicatie centraal verloopt. Als je bijvoorbeeld een abonnement wilt overzetten op een nieuwe naam, kun je hier meteen het nieuwe contract tekenen. “Je hoeft dus nooit meer bij de helpdesk aan de lijn te hangen. Aangezien sommige bedrijven geen keuzemenu hebben, kwam het nogal eens voor dat nabestaanden dertig minuten naar vrolijke wachtmuziek moesten luisteren. Om dit soort ongevoeligheden te voorkomen doet Closure de volledige afhandeling”, vertelt Graciëlla.

Insteek veranderde compleet

Tijdens de eindfase van hun studie kwamen Graciëlla en Chantal op het idee. “Natuurlijk heb je wel vaker ideeën die je nooit gaat uitwerken, maar wij besloten om er meteen vol voor te gaan. We hebben onze part-time banen opgezegd.”

Graciëlla en Chantal besloten om in hun directe omgeving aan nabestaanden aan te bieden het uitschrijfproces over te nemen. “Onze aanname was toen dat het vooral voor nabestaanden veel gedoe was. Dit klopte: we kwamen die bekende wachttoon tegen, maar ook berichten als ‘veel plezier bij je volgende provider’. Het probleem werd meteen bevestigd.”

Na deze onderzoeksfase begonnen ook gesprekken met bedrijven om te kijken of het proces efficiënter ingericht kon worden. “Toen kwamen we erachter dat er bij bedrijven ook een grote behoefte was, omdat klantenservicekosten hoog oplopen, maar er ook grove fouten werden gemaakt. Begin december 2018 hoorden we bijvoorbeeld nog over een weduwnaar die zeven jaar na het overlijden van zijn echtgenote nog steeds betaalde voor haar betaalpas.”

De insteek van de start-up veranderde toen compleet. “We gingen van een service voor nabestaanden naar een schakel tussen twee partijen met dezelfde behoefte.” Samenwerking met partijen als Nederlands’ grootste uitvaartonderneming Ardanta maar ook KPN volgden binnen een halfjaar.

Geen dikke bankrekening

Graciëlla van Hamersveld
Graciëlla van Hamersveld Beeld door: Sanne van der Most

“Ik had wel bedacht dat ik geen dikke bankrekening heb waaruit ik tonnen in Closure kon gaan stoppen, maar over dat hele investeringstraject had ik nog niet echt nagedacht. En dat we zo snel met KPN aan tafel zouden zitten ook niet. Het eerste zetje bleek het belangrijkste, daarna is de bal gaan rollen.” Closure won in 2018 de Philips Innovation Award, en stond in de finale van TedxAmsterdamWomen.

“Het winnen van de Philips Innovation Award en de media-aandacht was niet alleen heel gaaf, maar heeft ook zeker geholpen bij het serieus genomen worden als jonge start-up. Al moet ik ook toegeven dat het helpt dat de studie Econometrie goed bekend staat. Tijdens een onderhandeling weten de partijen aan tafel hierdoor dat je – ondanks het aantrekkelijke salaris dat je ergens anders had kunnen verdienen – in je start-up een goed alternatief hebt gevonden waar je volledig voor gaat”, vertelt Graciëlla.

Econometrie raakt op nog meer vlakken aan het ondernemerschap met Closure. Graciëlla: “Natuurlijk heb ik door mijn studie al affiniteit met data, anders was ik nooit in deze case gedoken. Ik kan deze start-up eigenlijk zien als een grote intellectuele puzzel. Dat klinkt misschien raar in de context, maar op mijn manier verlicht ik wel efficiënt de lasten voor nabestaanden.” Aan de ‘achterkant’ van Closure werkt Graciëlla nu aan het automatiseren van het informeren van bedrijven en het integreren van partijen via partnerships. “Ik snap hoe de technische kant hiervan werkt, van die kennis profiteer ik nog veel.”

Pokébowl-foodtruck

Dat Graciëlla na het voltooien van haar afstudeerstage zou gaan ondernemen, was geen verrassing. Al tijdens haar bachelor volgde ze relevante vakken en deed ze mee aan de Australian Entrepreneurship Challenge. In haar masterfase bedacht ze met een goede vriend om een pokébowl-foodtruck te beginnen. “Ik hou ervan projecten te starten, te kijken hoe het loopt, en tijdens het doen veel te leren”, concludeert Graciëlla.

Dit vergt wel een hoop flexibiliteit en doorzettingsvermogen. “Op een gegeven moment spraken we over een whiplash wanneer er weer een compleet nieuwe koers voor Closure ingezet werd. Op de lange termijn vonden we meer balans in het reageren op leermomenten.” Voor toekomstige ondernemers raadt Graciëlla bijvoorbeeld aan niet alles zelf te willen doen, en een duidelijke taakverdeling af te spreken.

“Maar toch zou ik ondernemen en het learning-by-doing iedereen aanraden. Zeker tijdens je studententijd is ondernemen relatief risicoloos”, denkt Graciëlla. “Je hebt geen gezin te onderhouden, geen salaris om op te geven. Zoals ik al eerder zei: iedereen heeft duizenden ideeën, en ik zou vooral studenten aanraden om hier iets mee te doen. Denk groots! Het grootste risico dat je loopt, is dat je over een jaar heel veel hebt geleerd. Ik heb nooit spijt gehad. Bovendien is DUO de meest risicoloze investeerder die je in je leven gaat tegenkomen.”

 

 

Dit verhaal kwam mede tot stand dankzij  Babette Kleine Deters