“Ik hoop dat dit Education Lab niet alleen een plaats wordt voor onderwijsvernieuwing, maar ook een ontmoetingsplek waar ideeën worden uitgewisseld, zodat we elkaar kunnen blijven inspireren”, zegt rector magnificus Rutger Engels dinsdagmiddag tijdens de opening.

Digitale component van het onderwijs

De Community for Learning and Innovation (CLI) is de drijvende kracht achter het nieuwe lab. Dit platform bestaat uit vertegenwoordigers van alle faculteiten die zich bezighouden met onderwijsinnovatie. “Wij zoeken altijd een manier om het maximale uit onderwijsprocessen te halen”, vertelt Mirjam van de Woerdt, communicatieadviseur van de CLI.

In de praktijk speelt digitalisering een belangrijke rol. “Als docent kun je bijvoorbeeld je hoorcollege van tevoren opnemen zodat de studenten het tot zich kunnen nemen vóór de les. Daardoor kun je je reguliere college gebruiken voor meer verdieping, het behandelen van verdiepende vragen of coaching”, licht Van de Woerdt toe.

“Ook al lijkt het Education Lab grotendeels over digitalisering te gaan, is dat niet een doel op zich.”

Mirjam van de Woerdt

Naast de doe-het-zelf opnamekamers, waar je je presentatie of college zelf makkelijk kunt filmen, heeft het Education Lab een grote studio. “Deze studio is supermodern”, vertelt Pjotr van Baarle, die verantwoordelijk is voor de techniek in het Lab. “Je kan er een praatprogramma organiseren of gebruikmaken van Virtual Reality en Augmented Reality, die je bijvoorbeeld kan inzetten om bepaalde gebeurtenissen te reconstrueren, zoals een aardbeving of een medische ingreep.”

“Alles hier is IP-based”, vervolgt Van Baarle. “Dat betekent dat we overal verbonden zijn. Als je nu ‘live’ wilt gaan voor een nationale televisie-uitzending dan kunnen we dat in een handomdraai regelen.”

Maar ook al lijkt het Lab grotendeels over digitalisering te gaan, is dat niet een doel op zich, meent Van de Woerdt. “Je kunt ook innovatie tot stand brengen met heel kleine dingen, zoals het beter betrekken van je studenten of manieren waarop je meer feedback binnen kan halen.” Daar komen de discussieruimtes van pas. “Hier kun je een inspiratiesessie volgen, maar je kunt ook terecht voor didactische trainingen, coaching of brainstormsessies.”

Students-for-Students

Studenten krijgen ook een rol binnen het Education Lab via Students-for-Students. Dat is een club studenten die andere studenten helpt hun ideeën voor onderwijsvernieuwing te realiseren.

Nadine Nieuwstad, student-lid van de stuurgroep van de CLI en hoofdverantwoordelijk voor studentenprojecten, gelooft dat het nieuwe lab veel verschil zal maken. “Als student ben ik heel enthousiast over de investeringen die de universiteit doet om grote stappen te maken in het vernieuwen van onderwijs”, zegt ze. “Ik kijk ernaar uit hoe vakken en studieprogramma’s veranderen dankzij de nieuwe technologieën.”

De genoemde nieuwe technologieën hebben de EUR 4,3 miljoen euro gekost. Het budget komt uit strategische middelen van de universiteit en vanuit het potje van Campus in Ontwikkeling. “Het is een groot bedrag”, zegt Van de Woerdt. “Maar het is dubbel en dwars het geld waard, gezien wat we er terug voor krijgen.”

Ben je benieuwd hoe het nieuwe Education Lab eruitziet? Bekijk de video.

https://www.youtube.com/watch?v=eFBa5XWqMiY&feature=youtu.be

Je bent niet expliciet akkoord gegaan met het plaatsen van cookies, daarom kan je de ingesloten media hier niet zien. Ga alsnog akkoord om de media binnen EM te kunnen zien. Lees meer op onze privacy pagina.