De deelnemers aan het filmproject kregen een voorwerp, een zin en een personage als verplichte ingrediënten. “Ze moesten een handdoek, de zin ‘I will make you an offer you can’t refuse’ en een internationale student als personage gebruiken in hun films”, licht organisator Kirstin Feberwee van Studium Generale toe. Elk team kreeg 84 uur om de film te maken, een iets makkelijkere, omgedraaide variant op de 48 uur die bij professionele competities gebruikelijk is. Dankzij het ingaan van de wintertijd werd het deze editie ‘zelfs’ 85 uur.

Bron: www.youtube.com

Donderdagavond werden de vier films in het Erasmus Paviljoen gepresenteerd, en beoordeeld door drie juryleden. In de jury zaten Harm Smit, docent Media en Business bij Inholland, Annemarie van Waterschoot van de professionele variant 48 hour film project Rotterdam en Asli Özgen, filmwetenschapper bij ESHCC. Behalve The Door en Psalami werden nog twee films vertoond: het science-fictionachtige Alex from abroad, dat stop-motion animatie bevatte en OFFER, een horror over twee huisgenoten, met maagomdraaiende special effects.

Spelen met de toeschouwer

Wie is het personage van Santiago? Waarom hangt het personage van Noémie zichzelf op? Waar gaat die klik op de achtergrond eigenlijk over?

Over The Door

De leden van WILDe Theater, de internationale theatergroep van de EUR, wisten de jury voor zich te winnen met hun film The Door. De film vertelt het verhaal van een studente die haar vriend vermoordt en daarna zelfmoord pleegt, althans, daar lijkt het op.  “Ze spelen met de toeschouwer”, licht Smit de keuze van de jury toe. “Je denkt elke keer dat je grip krijgt op het verhaal en dan doen ze weer iets met het verhaal waardoor je die grip weer kwijt raakt. We vonden het een hele intelligente film.”

Dat was volgens maker Thelonious Schairer-Penny precies de bedoeling. “Wat we met deze film wilden bereiken is dat mensen hun verbeelding gebruiken en hun eigen verklaring vinden voor wat The Door precies bedoelt”, vertelt Schairer-Penny, die rollen als schrijver, acteur en regisseur op zich nam. “Wie is het personage van Santiago? Waarom hangt het personage van Noémie zichzelf op? Waar gaat die klik op de achtergrond eigenlijk over? Dat mogen de kijkers zelf beslissen.”

Tijdens het filmen moesten de theatermakers van WILDe even ‘schakelen’. “Het grote verschil met theater is dat je met de camera stuurt waar en hoe de kijker je verhaal ervaart. Je moet dus anders acteren en goed nadenken over de plaatsing”, vertelt Effie Ophelders, die naast het camerawerk de montage deed.

Zweten voor Jezus

Bron: www.youtube.com

Ruim 24 uur voor de deadline hadden publieksprijswinnaars Alp Gasimov en Ivar Laanen nog geen idee wat zij gingen filmen. “We hadden op zaterdagavond wat gebrainstormd, maar hadden tot zondagochtend nog niets op papier”, vertelt Gasimov. “We gingen daarna snel aan de slag en maandagnacht rond 2.00 uur werd Psalami geboren.”

De komische film Psalami, die de publiekprijs won, gaat over de bekering van een student tot Jehova’s Fitness (de woordgrap werkt in het Engels beter). Nadat zijn wereld ineenstort beslist de student de koers van zijn leven te veranderen en ‘te zweten voor Jezus’. “In deze film probeerden we van een doodnormaal verschijnsel een absurde situatie te maken”, vertelt Laanen, die het script schreef en de hoofdrol speelde.  “Het is een grote uitdaging om alle ingrediënten samen te stellen tot een meeslepend verhaal”, vertelt Gasimov, die verantwoordelijk was voor het camerawerk en de montage. “Wij wilden dat de verplichte ingrediënten echt deel uitmaakten van een logisch verhaal en niet zomaar in het plot worden gelijmd.”

Plezier

Het team van The Door had niet verwacht dat ze zouden winnen, vertelt Ophelders. “De deelnemers zaten wel op een soortgelijk niveau, maar we hadden wellicht een helderdere structuur en een meer afgerond verhaal in onze film.” Jurylid Hans Smit noemde het niveau van alle vier de inzendingen ‘hoog’. “Het plezier in het maken en opgaan met het medium spatte er vanaf.”