Gemeenten moeten juist ruimte creëren voor deelplatformen als oBike, stelde jurist Stefan Philipsen in gesprek met EM. Leo Bruijn, fractievoorzitter van de PvdA in Rotterdam, is een stuk minder enthousiast over deze deelfietsen. “Als je geen geld kunt of wilt uitgeven voor een fiets, ga je dan wel 70 euro borg betalen?”
“De #obike is geen deelfiets, maar gewoon verdienen aan de openbare ruimte op koste van de Rotterdamse belastingbetaler.” Was getekend: Leo Bruijn, voorzitter van de PvdA-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad, deze zomer bij BNR. Want hoewel Stefan Philipsen in De Kwestie er juist voor pleit dat deelplatformen niet doodgereguleerd moeten worden en dat de stad ervan kan profiteren, heeft Bruijn minder op met dit soort initiatieven. Namens de PvdA fulmineert hij waar hij maar kan tegen bijvoorbeeld de oBike: in de gemeenteraad, op Twitter en in de media. Tijd voor een kort gesprek.
Wat is uw probleem met oBike?
“Wij zijn niet tegen deelfietsen op zich. Maar het vreemde is dat oBike niet werkt met docking stations. Normaal stopt je huurperiode als je daar je fiets naartoe brengt. Maar oBike verspreidt op een agressieve manier de fietsen in de buitenruimte, zonder retourplicht. Daardoor staat de stad vol. Dat is mijn grootste bezwaar.”
“Daarnaast ben ik er tegen dat oBike dit allemaal zonder overleg doet. Ik kan me goed voorstellen dat je voor zo’n initiatief buiten de gebaande paden denkt. Maar ga niet plompverloren met vrachtwagens fietsen neerzetten. Wees je ervan bewust dat je concept bijzonder is, en dat daarbij de buitenruimte en de gemeente nodig zijn. Doe het samen.”
Stefan Philipsen zegt: zie ook de voordelen, zoals de laatste kilometer van het OV afleggen…
“De last mile? Voordat ik zo’n oBike heb, ben ik tien minuten verder. In die tijd loop ik de afstand wel.”
…of mensen op Zuid toegang tot een fiets geven.
“Als je geen geld kunt of wilt uitgeven voor een fiets, ga je dan wel 70 euro borg betalen? Wil je lagere kosten, dan kun je beter naar Piekfijn om voor 50 tot 100 euro een fiets te kopen.”
‘Het is een kleine stap naar volledige ontsporingen’
Een ander veel bekritiseerd deelplatform is AirBnB. Hoe staat u daar tegenover?
“Ik heb er geen probleem mee in de oorspronkelijke vorm, dus dat je een kamer in je huis over hebt die je maximaal zestig dagen per jaar verhuurt. Wij vinden het prima dat je zo iets bijverdient. Maar het is een kleine stap naar volledige ontsporingen, dus dat je huis puur voor toeristen is. Dat vergroot het tekort aan woningen en werkt prijsopdrijvend. Wij pleiten daarom voor registratieplicht voor verhuurders en controle daarop, bekostigd door de verhuurders. Dat kan bijvoorbeeld via de toeristenbelasting.”
Kan de stad ook profiteren van deelplatformen, in plaats van eronder te lijden?
“Ik ben niet tegen de deeleconomie. Neem het uitlenen van een boormachine of gereedschapskist. Ook bij het delen van auto’s gaat het goed. Daar regelt alles zich vanzelf, omdat er voor het gebruik van de buitenruimte betaald wordt via de parkeerplaats. De deeleconomie kan ook goed werken voor gedeelde kantoorruimtes. Je kan wel een eigen kantoor nemen, maar die staat bijna altijd leeg. Dan kun je beter in een koffiezaak gaan zitten en daar met je laptop werken.”
Als laatste: heb je zelf weleens op een oBike gezeten?
“Voor mij is zo’n fiets veel te klein. Het lijkt wel alsof de fiets voor Aziaten is gemaakt. Daarom is ie zo klein, gok ik zo.”
De PvdA in Rotterdam is niet de enige partij die kritisch is over de oBike. Ook het CDA (dat samen met Leefbaar Rotterdam en D66 de coalitie vormt) vindt dat het bedrijf moet meebetalen voor het gebruik van de buitenruimte, bijvoorbeeld voor meer fietsenrekken. Diezelfde mening is ook GroenLinks, SP en NIDA toegedaan. Leefbaar Rotterdam pleit ervoor dat de oBikes alleen op vaste plekken mogen staan. Alleen D66 en oppositiepartij VVD zijn tevreden met de huidige situatie, waarin de gemeente op dezelfde manier tegen oBikes optreedt als tegen normale fietsen.
Een wat radicaler standpunt neemt de gebiedscommissie Rotterdam Centrum in, de lokale organisatie die opkomt voor de belangen in deze wijk. “Wat ook kan is dat we op de Maasvlakte een exclusief event organiseren voor oBike-abonnees”, schreef het deze zomer op haar Facebook-pagina. “Waar is dat feestje? Hier is dat feestje! Met een gratis bus terug naar het centrum.”
EM zoekt een motto en jij mag ’t bedenken!
Ieder zichzelf respecterende organisatie vindt zichzelf elke paar jaar weer opnieuw uit.…