Is de universiteit een segregatiemachine?

De Erasmus Universiteit staat in de meest diverse stad van Nederland, maar levert vooral witte studenten af. Bij de faculteit Geneeskunde volgen ze hun studenten om te begrijpen hoe dat komt. Onderwijskundige Karen Stegers-Jager: ‘Als je niet meegaat op skireis, doe je al heel snel niet meer mee.’

Beeld: Bas van der Schot

Karen Stegers-JagerKaren Stegers-Jager is als onderwijskundige verbonden aan het Institute of Medical Education Research Rotterdam (iMERR, Erasmus MC). Ze promoveerde op een onderzoek naar de rol van etniciteit en culturele achtergrond bij het studiesucces van geneeskundestudenten. Ze ontving deze zomer een Veni-beurs voor een onderzoek naar de rol van eerste indrukken bij de beoordeling van coassistenten.

Hoe divers is de Erasmus Universiteit?

“We zijn de meest diverse universiteit van Nederland. Aan het Erasmus MC, waar ik werk, heeft ongeveer 30 procent van de studenten een migratieachtergrond – tenminste één van de ouders is niet in Nederland geboren. Van hen is 20 procent niet-westers en 10 procent westers. Aan de Erasmus Universiteit in zijn geheel heeft 40 procent een migratieachtergrond, waarvan ongeveer de helft niet-westers is. We strijden om de koppositie met de VU. Aan de andere kant van het spectrum hebben we in Nederland ook nog wel wat witte bolwerken, zoals de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam.”

Laten we uw faculteit als uitgangspunt nemen. Is het veel, 30 procent?

“Nee, niet als je het afzet tegen de Rotterdamse bevolkingssamenstelling, waarvan de helft allochtoon is. We doen het goed, maar het kan altijd beter.”

'We zijn de meest diverse universiteit van Nederland'

Hoe doen studenten met een migratieachtergrond het?

“We volgen studenten vanaf het moment dat ze binnenkomen om dit in kaart te brengen. Dat begint bij de aanmelding, waar ze geselecteerd worden op basis van middelbareschoolcijfers, studievaardigheidstoetsen en cv. Daar blijkt dat studenten met een migratieachtergrond evenveel kans hebben om op basis van hun cv binnen te komen. Daar waren wij aangenaam verrast over, want de hypothese was altijd dat studenten met een migratieachtergrond minder aan cv-building doen. In de bachelor zien we bij een aantal specifieke vakken problemen ontstaan. Dat zijn vakken waarbij taalvaardigheid een grote rol speelt en veel geschreven moet worden. Maar een interessanter voorbeeld is de integratietoets; dat heeft trouwens niet met integreren in Nederland te maken, maar met het integreren van alle stof uit het voorgaande jaar. Daar zie je dat studenten met een migratieachtergrond vaker zakken.”

Hoe komt dat?

“Het gaat hier om een toets die over dusdanig veel stof gaat, dat je je er als individuele student eigenlijk niet in je eentje op kunt voorbereiden; je hebt een netwerk nodig. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat juist dat netwerk bij studenten met een migratieachtergrond gemiddeld van een slechtere kwaliteit is. Je moet intensief contact hebben met andere, zich goed voorbereidende studenten, maar ook met ouderejaars en docenten. De vraag is eigenlijk: weet jouw netwerk ‘hoe het hoort’ op de universiteit; is het in staat om dingen voor je te regelen?”

Het grootste probleem ontstaat in de coschappen, blijkt uit uw onderzoek. Waarom?

“Dat is het moment dat je het ziekenhuis ingaat en telkens drie tot tien weken op een afdeling verblijft – een soort stage. De beoordeling vindt daar niet meer plaats op basis van tentamens, maar op basis van hoe je meedraait. We zeggen wel eens gekscherend: als je goed hebt meegedaan, krijg je een acht. Als je uitstekend was en iemand je in de vervolgopleiding wil hebben, een negen. Bij een zeven ben je niet zo opgevallen en een zes betekent: ze willen je nooit meer zien. Het ligt natuurlijk genuanceerder, maar hoewel we actief bezig zijn om de beoordelingen in de coschappen te verbeteren, blijft het een subjectief oordeel. Feit is dat, net zoals bij stages bij andere opleidingen, bijna nooit iemand een onvoldoende krijgt. Bijna iedereen haalt het dus, ook de studenten met een migratieachtergrond. Maar ze scoren een stuk minder, ook als ze in de jaren daarvoor gelijk opgingen. Van de autochtone studenten haalt zo’n 90 procent minstens drie keer een acht in de eerste vijf coschappen. Bij studenten met een migratieachtergrond is dat maar 55 tot 70 procent. Dat belemmert de doorstroom naar de vervolgopleiding.”

In hoeverre geldt dit voor andere opleidingen ook?

“De verschillen die wij aantreffen, zien we buiten geneeskunde ook. Studenten met een niet-westerse achtergrond hebben meer moeite om mee te komen.”

Hoe komt het?

“Dat heeft met cultuur te maken. Voel je je als een vis in het water, of heb je de hele tijd het gevoel dat er allemaal onuitgesproken regels zijn die je niet kent? Het wordt ook wel het hidden curriculum genoemd: hoe je iemand aanspreekt, waar je gaat staan tijdens een gesprek. Er is een heel duidelijk idee van hoe iemand zich behoort te gedragen, maar dat gaat niemand je vertellen. Voorbeeld: in de Nederlandse operatiekamer verwacht de chirurg dat je een instrument aanreikt voordat hij erom vraagt. Als je gaat staan wachten tot je een opdracht krijgt, scoor je minder op eigen initiatief. Het gaat erom of je antennes goed staan afgesteld.”

'We moeten ons bewust zijn van hoe we onbewust bepaalde patronen en privileges reproduceren'

Aan wie de taak om iemands antennes bij te stellen?

“Het is een verantwoordelijkheid van beide partijen. De student moet zijn best doen om te begrijpen hoe het hoort, maar bij de opleiding ligt ook een grote taak. We moeten ons bewust zijn van hoe we onbewust bepaalde patronen en privileges reproduceren; het verhaal van ‘wit is ook een kleur’. Er zijn studenten die al vroeg in de opleiding – vaak heel subtiel – te kennen wordt gegeven dat een bepaalde specialisatie niets voor hen is. Ik ken een vrouw met een migratieachtergrond die het na hard werken tot een opleidingsplek bij chirurgie geschopt had, wat in de hiërarchische wereld van de geneeskunde samen met cardiologie zo ongeveer het hoogst haalbare is. Maar ze zei na een tijdje: ik stop ermee. Om erbij te horen moest ze haar eigen identiteit en cultuur aan de kant zetten. Ga maar na: als je niet mee wil op skireis en niet van borrelen houdt, dan val je heel snel buiten de groep.”

Je kunt ook zeggen: dan leer je maar zuipen.

“Dat kan, maar dan vind je dat je moet assimileren in plaats van accommoderen. Zo sta ik er niet in. We hebben het er nu over alsof het een probleem is, terwijl we het volgens mij veel beter als een kans kunnen zien. Het is zonde om geen gebruik te maken van de meerwaarde die diversiteit biedt. We vinden het belangrijk dat we onze studenten voorbereiden op een multiculturele samenleving. Dan moet je het onderwijs ook echt divers maken, of het nu gaat om de opleiding tot arts of tot marketeer. Er is de afgelopen tijd ophef geweest over het vak praktische klinische vaardigheden, waarbij studenten elkaar moeten onderzoeken. Twee moslimstudentes wilden niet door een man aangeraakt worden. Het kwam zelfs tot een rechtszaak. Kijk, natuurlijk hoort dat lichamelijke practicum er gewoon bij. Maar je hebt er weinig aan om dat zonder dialoog aan mensen op te dringen. Je moet er het gesprek over voeren. Als onze studenten én onze docenten zich bewuster zijn van deze culturele gevoeligheden, levert dat betere artsen op. Daar ben ik van overtuigd.”

Zijn er nog concrete maatregelen die u voorstelt?

“Het feit dat we studenten van verschillende komaf aantrekken, betekent niet dat het een diverse opleiding is. Als je niets doet, krijg je een soort etnische en culturele segregatie. Je zult actief interactiemomenten moeten creëren. Gemengde tutorgroepen bijvoorbeeld. Probleemgestuurd en kleinschalig onderwijs werkt heel goed, weten we uit de literatuur. Wat ook goed werkt, is dat je mensen aan het begin van de opleiding een commitment laat uitspreken, zowel door de student als de opleider. Dat doen ze aan de University of California in Los Angeles (UCLA) met succes. Ook bij de Rotterdam School of Management hebben ze goede resultaten met dit soort goal setting, blijkt uit onderzoek van Michaela Schippers. Ook de studentenvertegenwoordiging zou een representatie van de studentenpopulatie moeten zijn. Dat bereik je niet door tijdens de Eurekaweek te adverteren met hoeveel feestjes je wel niet organiseert.”

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.

  • Geef een reactie
  • Reacties

  • “We moeten ons bewust zijn van hoe we onbewust bepaalde patronen en privileges reproduceren;het verhaal van ‘wit is ook een kleur’. Er zijn studenten die al vroeg in de opleiding – vaak heel subtiel – te kennen wordt gegeven dat een bepaalde specialisatie niets voor hen is.”

    De propagandamachine maakt overtijd om blanke mensen een schuldgevoel aan te praten omdat sommige anderen falen.

    Ik vind het interessant dat alle ‘niet-westerse’ mensen op een hoop worden gegooid in dit onderzoek. Ik ben heel erg geïnteresseerd in hoe mensen uit India, China, Japan, Korea e.d. het doen ten opzichte van Marokkanen en Turken. Dat is niet gebeurd. Waarom zou dat zijn, eh? Misschien is het moeilijker om de schuld te geven aan Nederlanders als bepaalde niet-westerse groepen razend succesvol zijn, zoals in Amerika waar Aziaten het beter doen dan blanken?

    Het is ook grappig dat de EUR de bevolking van Rotterdam moet weerspiegelen. Alsof het aantal universiteiten niet beperkt is en er geen studenten uit andere steden komen. Meer niet-westerse allochtonen (minder blanken) is per definitie ‘beter’.

    “Je kunt ook zeggen: dan leer je maar zuipen. Dat kan, maar dan vind je dat je moet assimileren in plaats van accommoderen. Zo sta ik er niet in.”

    Met andere woorden, de meerderheid moet zich aanpassen aan de religie van de minderheid.

    “Het is zonde om geen gebruik te maken van de meerwaarde die diversiteit biedt.”

    Tot dusver heeft ‘diversiteit’ meer criminaliteit, minder vrijheid, minder vrijheid van meningsuiting, meer onveiligheid voor voornamelijk vrouwen opgeleverd. En in plaatsen zoals Rotherham (Engeland) zijn machthebbers zo bang voor het volk dat ze niet optreden tegen uitzonderlijk ernstige misdrijven, omdat de daders behoren tot een zekere religieuze groep.

    Wat een geweldige ‘multiculturele samenleving’. Bedankt!

    • Geachte,

      Allereerst merk ik op dat er regelrechte woede uiteenspat uit uw stuk. Ik zal verklaringen geven voor uw gedachtenspinsels, komt ie dan(Rotterdams geboren en getogen):
      1) U gaat ervanuit dat er in het onderzoek louter is gekeken naar Marokkanen en Turken, echter, als u maar dan ook over een enkele vaardigheid in begrijpend lezen beschikt, dan kunt u in het artikel niet teruglezen dat het per se gaat over Marokkanen en Turken.
      2) Mensen van Aziatische afkomst hebben een significante bijdrage geleverd aan de wetenschap en doen het inderdaad beter dan Amerikaanse studiegenoten, en prima dat u Turken en Marokkanen met Aziaten in Amerika wilt vergelijken, maar zullen wij dan ook even de Amerikaanse cultuur (waarin men vooropstelt dat Amerika gesticht is door immigranten, lees: Britse imperialisten), en Nederland: het land dat expliciet vroeg om gastarbeiders, die vaak uit lagere sociaal-economische niveaus komen, ‘werk’ te verrichten. Met andere woorden: niet studeren, maar werken. Groot essentieel verschil, aangezien Aziatische mensen het land van herkomst verlaten om te studeren, terwijl de Turkse en Marokkaanse generaties het land hebben verlaten op basis van economische beweegredenen. Neemt u dat mee in uw redenatie? Zo niet, bij deze. Aangezien u klaarblijkelijk hulp nodig heeft bij het maken van de juiste vergelijkingen.
      3) Deze generaties moesten zowel de sociaal-economische als de culture verschillen overbruggen om op de universiteit te komen, iets wat nooit wordt meegenomen in analyses, maar wel degelijk van belang is voor een vergelijking.
      4) “Je kunt ook zeggen: dan leer je maar zuipen. Dat kan, maar dan vind je dat je moet assimileren in plaats van accommoderen. Zo sta ik er niet in.”

      Met andere woorden, de meerderheid moet zich aanpassen aan de religie van de minderheid.

      Aangezien u deze conclusie trekt: bent u echt een oud-student? Niemand verbiedt de meerderheid om alcohol te nuttigen, dit is – heel plat gezegd – lariekoek. Het enige wat men wil is niet buitengesloten te worden van een opleidingsplaats als men cola prefereert boven alcohol. Wat een flauwe opmerking.
      5)”Tot dusver heeft ‘diversiteit’ meer criminaliteit, minder vrijheid, minder vrijheid van meningsuiting, meer onveiligheid voor voornamelijk vrouwen opgeleverd.” Waar baseert u dit op? Verschrikkelijk dat zulke uitspraken moeten komen van een oud, maar tegelijkertijd, universitair student. Men verwacht een groter kritisch vermogen dan het stuk dat u hierboven heeft neergezet.

      Als laatst wil ik nog kwijt dat er gelukkig voldoende autochtone patiënten zijn in het EMC die tevreden zijn met mij als zorgverlener, omdat zij niet kijken naar of ik een biertje lust, maar naar mijn competenties.

      • “U gaat ervanuit dat er in het onderzoek louter is gekeken naar Marokkanen en Turken”

        Integendeel, ik protesteerde tegen hoe iedereen die ‘niet-westers’ is op één hoop wordt gegooid. Beter lezen. Als Chinezen en Koreanen het goed doen en sommige andere groepen niet, dan ligt het probleem wellicht niet waar mensen met een blank schuldgevoel het willen leggen.

        “waarin men vooropstelt dat Amerika gesticht is door immigranten, lees: Britse imperialisten”

        Dit klopt ook niet. Kolonialisme is niet hetzelfde als imperialisme, en in Noord-Amerika was er sprake van kolonialisme in pure zin.

        “Met andere woorden: niet studeren, maar werken. Groot essentieel verschil, aangezien Aziatische mensen het land van herkomst verlaten om te studeren”

        Eerste generatie Aziaten in de Verenigde Staten werken wel degelijk (over het algemeen), waarmee ze het succes van hun (tweede generatie) kinderen bekostigen. En toch zijn ze succesvol. In Nederland falen de derde generatie Turken en Marokkanen nog steeds t.o.v. autochtonen. Waarom zou dat zijn?

        “Deze generaties moesten zowel de sociaal-economische als de culture verschillen overbruggen om op de universiteit te komen”

        De ‘sociaal-economische’ verschillen zijn al aan bod gekomen. Culturele verschillen verklaren niets. Is er geen verschil tussen de Chinese cultuur en de Amerikaanse cultuur? Chinezen doen het beter in de Verenigde Staten dan Europeanen, wiens cultuur dichter bij die van de Amerikanen ligt.

        “Niemand verbiedt de meerderheid om alcohol te nuttigen”

        Heb je het artikel gelezen? Deze onderzoeker pleit voor een einde aan borrels omdat aanhangers van Religie van de Vrede geen alcohol mogen drinken. Net zoals de belachelijke Zwarte Piet ‘discussie’ probeert een haatvolle, intolerante minderheid hier zijn wil op te dringen aan de meerderheid.

        “Waar baseert u dit op?”

        Ik kan me niet voorstellen dat je niet op de hoogte bent van de gigantische aantallen misdrijven die worden begaan door voornamelijk islamitische immigranten, of dat vrouwen bespuugd worden op straat, of dat homo’s het leven zuur gemaakt wordt, of dat vrijheid van meningsuiting onder druk staat wanneer het gaat om een heel vreedzaam geloof.

        “Als laatst wil ik nog kwijt dat er gelukkig voldoende autochtone patiënten zijn in het EMC die tevreden zijn met mij als zorgverlener, omdat zij niet kijken naar of ik een biertje lust, maar naar mijn competenties.”

        Je geeft hier toe dat jij niet ongunstig bent behandeld. Je ondermijnt hiermee de rest van je bericht. Dit is trouwens niet het geval bij aanhangers van een niet nader genoemd geloof, die vaak eisen dat een zorgverlener van dezelfde sekse is als zij, in plaats van te kijken naar competenties. Wellicht dat het deze cultuur is die leidt tot falen, in plaats van waanbeelden over ‘blank privilege’?

        • Integendeel, ik protesteerde tegen hoe iedereen die ‘niet-westers’ is op één hoop wordt gegooid. Beter lezen. Als Chinezen en Koreanen het goed doen en sommige andere groepen niet, dan ligt het probleem wellicht niet waar mensen met een blank schuldgevoel het willen leggen.

          U trekt een onjuiste conclusie, aangezien u beweert dat als deze groep uit Aziaten zou bestaan, de cijfers voor de coschappen hoger zou liggen t.o.v. autochtonen. Spreekt u a.u.b. uzelf niet tegen, aangezien het dan lastiger wordt om een discussie te voeren.

          “waarin men vooropstelt dat Amerika gesticht is door immigranten, lees: Britse imperialisten”

          Dit klopt ook niet. Kolonialisme is niet hetzelfde als imperialisme, en in Noord-Amerika was er sprake van kolonialisme in pure zin.

          Imperialisme is de theorie(ideologie), kolonialisme de praktijk.

          De ‘sociaal-economische’ verschillen zijn al aan bod gekomen. Culturele verschillen verklaren niets. Is er geen verschil tussen de Chinese cultuur en de Amerikaanse cultuur? Chinezen doen het beter in de Verenigde Staten dan Europeanen, wiens cultuur dichter bij die van de Amerikanen ligt.

          Verklaren niets? Waarom haalt u dan iedere keer naar boven dat Turken en Marokkanen lager scoren t.o.v. autochtonen? Nogmaals: wees consequent in uw argumentaties.

          Heb je het artikel gelezen? Deze onderzoeker pleit voor een einde aan borrels omdat aanhangers van Religie van de Vrede geen alcohol mogen drinken. Net zoals de belachelijke Zwarte Piet ‘discussie’ probeert een haatvolle, intolerante minderheid hier zijn wil op te dringen aan de meerderheid.

          Dat is gewoonweg niet waar, ze doelt er alleen op dat het bijwonen van borrels geen voorwaarde moet zijn om ergens bij een groep te horen/ mee te kunnen doen. En dit, is volledig terecht.

          Ik kan me niet voorstellen dat je niet op de hoogte bent van de gigantische aantallen misdrijven die worden begaan door voornamelijk islamitische immigranten, of dat vrouwen bespuugd worden op straat, of dat homo’s het leven zuur gemaakt wordt, of dat vrijheid van meningsuiting onder druk staat wanneer het gaat om een heel vreedzaam geloof.

          ‘Gigantisch aantallen’ – hier heeft u de website van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/47/criminaliteit. Bulgaren 2,3%, Turken 2,5%, Antillianen 4,6%. Bulgaren en Antillianen zijn Christelijk, Turken moslim. Criminaliteit heeft geen verband met etniciteit, noch geloof. Criminaliteit wordt in verband gebracht met een laag sociaal-economisch niveau. Indien je minder kansen wordt aangeboden wegens je huidskleur, is het hoger komen op de sociaal-economische ladder bemoeilijkt. U kunt hier ook het volgende lezen:

          ”Sinds 2005 is het percentage door de politie geregistreerde verdachten van misdrijven onder alle herkomstgroeperingen bijna gehalveerd.” Omdat de nieuwe generaties Turken en Marokkanen beter presteren op het gebied van onderwijs, en ook dit voort willen zetten. Hier hoort ook een opleidingsplaats bij.

          Verder kunt u hier lezen welke groep het vaakst geweld tegen mensen gebruikt die zich identificeren als homoseksueel: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/47/criminaliteit, ja, dat leest u goed, de blanke man.

          Je geeft hier toe dat jij niet ongunstig bent behandeld. Je ondermijnt hiermee de rest van je bericht. Dit is trouwens niet het geval bij aanhangers van een niet nader genoemd geloof, die vaak eisen dat een zorgverlener van dezelfde sekse is als zij, in plaats van te kijken naar competenties. Wellicht dat het deze cultuur is die leidt tot falen, in plaats van waanbeelden over ‘blank privilege’?

          Ik gebruikte het woord ‘voldoende’, daarmee te kennengevend dat er ook sprake is geweest van ongunstige behandeling. Echter, concentreer ik mij liever op de groep autochtonen die mij liever als ‘mens’ zien i.p.v. een moslima, wat ik als religie aanhang hoort niet van belang te zijn.

          Vrouwelijke moslima patiënten mogen dat inderdaad eisen, dat is het recht dat zij hebben. Jehova’s getuigen mogen ook zelf beslissen over een eventuele bloeddonaties.

          Er zijn ook patiënten die liever blanke zorgverleners willen. Alleen spreekt men dan over ‘vrijheid van meningsuiting’, dat mag dan weer wel en wordt dan ineens wél geaccepteerd. En dit is inderdaad white privilige – het privilige om te noemen wat onder ‘vrijheid’ valt, en wat daar niet onder valt.

          Ik beëindig hiermee de discussie, en hoop erop dat u in de toekomst wat kritischer kunt zijn over uw eigen gedachtes. Leef en laat leven, is het motto waar ik als zorgverlener ontzettend van houd en altijd zal nastreven.

          • “U trekt een onjuiste conclusie, aangezien u beweert dat als deze groep uit Aziaten zou bestaan, de cijfers voor de coschappen hoger zou liggen t.o.v. autochtonen. ”

            Nee… nogmaals, goed lezen. Ik zei dat Aziaten het in Amerika beter doen dan blanken, en dat het me daarom niet zou verbazen als dat hier ook het geval is.

            “Imperialisme is de theorie(ideologie), kolonialisme de praktijk.”

            Ik zou me gaan verdiepen in de wortels van de twee woorden. Die geven je een goede indicatie van waar die woorden om gaan. Hint: een kolonie heeft alleen je eigen burgers en je draagt daarom geen ‘imperium’ over andere mensen.

            “Verklaren niets? Waarom haalt u dan iedere keer naar boven dat Turken en Marokkanen lager scoren t.o.v. autochtonen?”

            Het enkele feit dat culturen verschillen, verklaart niets, zoals het voorbeeld van Chinezen in Amerika aantoont. Het is een probleem met bepaalde culturen.

            “Dat is gewoonweg niet waar, ze doelt er alleen op dat het bijwonen van borrels geen voorwaarde moet zijn om ergens bij een groep te horen/ mee te kunnen doen.”

            Dit is een verzinsel, want het staat nergens in het artikel. Ze eist ‘accommodatie’ van geloven die Europe niets goeds hebben gebracht. Ik quote: “dan vind je dat je moet assimileren in plaats van accommoderen. Zo sta ik er niet in. ”

            “Criminaliteit heeft geen verband met etniciteit”

            Het CBS zegt zelf: “Personen met een Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond zijn zes keer vaker verdacht dan personen met een Nederlandse achtergrond.”

            Zes keer vaker!

            “Indien je minder kansen wordt aangeboden wegens je huidskleur”

            Hahahaha, ja, het is iemand anders zijn schuld, niet dat van de crimineel.

            “Echter, concentreer ik mij liever op de groep autochtonen die mij liever als ‘mens’ zien i.p.v. een moslima, wat ik als religie aanhang hoort niet van belang te zijn.”

            Dan wil ik er niet constant over horen, en moeten er geen uitingen daarvan zichtbaar zijn. Mensen eisen constant voorrechten op grond van het feit dat ze een bepaald vreedzaam geloof aanhangen, en vervolgens klagen ze dat ze worden gezien als aanhanger van dat geloof. Is dat niet een beetje vreemd?

            “Vrouwelijke moslima patiënten mogen dat inderdaad eisen, dat is het recht dat zij hebben.”

            Dat is helemaal geen recht, maar dat terzijde. Je zei eerder dat mensen naar competenties moeten kijken en niet naar andere dingen. Het blijkt dat de moslima’s die niet als aanhanger van dat geloof beschouwd willen worden wel voorrechten gaan eisen op grond van het feit dat ze dat vreedzame geloof aanhangen. Grappig, niet?

            “Er zijn ook patiënten die liever blanke zorgverleners willen. Alleen spreekt men dan over ‘vrijheid van meningsuiting’, ”

            Is dat een ‘recht’ wat ze hebben? Ik weet vrij zeker dat dit niet gehonoreerd wordt. Het grappige is dat blanken minder rechten hebben in hun eigen land dan buitenlanders.

            “En dit is inderdaad white privilige ”

            Zo spel je ‘privilege’ niet. Maar het is ook volstrekte regressieve onzin.

            “Ik beëindig hiermee de discussie”

            Het moet wel heel erg duidelijk zijn voor je dat je niet in staat bent om stand te houden in een discussie. Je begon met een poging om intelligent over te komen, maar dat lukte niet echt – je schreef zelfs ‘bij dezen’ verkeerd.

  • Mooi artikel, wat zeker aan het denken zet.
    Waar ik vooral naar benieuwd ben zijn de cijfers over ‘binnenkomen’ van de opleiding.

    Recent is de loting afgeschaft, wat een discriminatieloos systeem was (alleen op basis van cijfers). Ik vraag me af of ook is onderzocht of het binnenkomen via de huidige 100% decentrale selectie ook even veel kansen biedt voor allochtonen en autochtonen.

    Hoeveel mensen ik wel niet in mijn jaar heb gehad die decentraal binnen zijn gekomen vanwege topsport of vrijwilligerswerk (wat soms naar eigen zeggen gedaan is op de praktijk van een familielid, die huisarts of tandarts of iets dergelijks is. Iets wat bij mij al sterke vermoedens oplevert van onterecht cv oppoetsen).

    Topsport is peperduur. De selectie is dus vooral op vermogende ouders. Veel autochtone studenten hebben ook een vader of moeder die arts is. Dat zijn gezinnen met een goed inkomen, zeker vergeleken met het gemiddelde inkomen van de niet-westerse migranten populatie in Rotterdam.

    Als scholieren een bijbaan bij de lokale supermarkt nodig hebben om hun familie te helpen met rondkomen blijft er weinig tijd over om de cv op te poetsen met vrijwilligerswerk. Betaald werk telde, vroeger in elk geval, niet mee. Tenzij het in de zorg was. Ik ken niet veel scholieren die aangenomen werden als volwaardige kracht bij een verpleeghuis, ziekenhuis of zorgcentrum.

    Kortom, ik hoop dat U doorgaat met Uw onderzoek en het effect van de 100% decentrale selectie ook goed onder de loep neemt. Want ik heb sterk mijn vermoedens dat tijdens deze selectieprocedures al wordt geselecteerd op sommige blanke privileges.

    Aan de ‘oud-student’ die eerder heeft gereageerd wil ik kwijt: een beetje jammer dat je niet inziet dat het onzin is dat er geen sprake is van “de meerderheid moet zich aanpassen aan de religie van de minderheid. ”
    Niemand vraagt JOU om je aan te passen en je identiteit op te geven. Dat van je identiteit opgeven is het sleutelwoord, dat moeten we van een ander ook niet vragen. Ik mag hopen dat je jongeren ook niet adviseert om mee te doen met het coma-zuipen, omdat ze er anders ook niet bij horen.

    • “Topsport is peperduur. De selectie is dus vooral op vermogende ouders. (…) Dat zijn gezinnen met een goed inkomen, zeker vergeleken met het gemiddelde inkomen van de niet-westerse migranten populatie in Rotterdam.”

      Ik weet niet of jij er ooit mee te maken hebt gehad, maar er zijn ook autochtonen die een laag inkomen hebben. Jammer dat jouw compassie zich beperkt tot minder vermogende mensen die een kleurtje hebben.

      Je lijkt ook totaal niet geïnteresseerd in of de mensen die worden geselecteerd zo geschikt mogelijk zijn om arts te worden. ‘Topsport’ lijkt me een nogal slechte manier om de intellectueel talentvolle studenten eruit te pikken. Maar nee hoor, het gaat je kennelijk alleen maar of de geselecteerde studenten een kleurtje hebben. “Ga je dood vanwege een chirurg die niet wist wat hij deed? Geen probleem! Wees blij dat hij een Turk was!” Wat jammer nou.

      “Want ik heb sterk mijn vermoedens dat tijdens deze selectieprocedures al wordt geselecteerd op sommige blanke privileges. ”

      ‘Blank privilege’ is regressieve nonsens, afkomstig van racisten die bv. totaal niet geven om arme blanke mensen en selectieprocedures beter vinden als er minder blanken worden geselecteerd.

      “Dat van je identiteit opgeven is het sleutelwoord, dat moeten we van een ander ook niet vragen.”

      Dit is Nederland, en niet een islamitisch land. In Nederland drinken we, en we gaan niet veranderen voor de Religie van de Vrede. Dat mensen een gewelddadig, regressief en vrouwenhatend geloof volgen dat het ze niet toestaat om te drinken is echt niet mijn probleem. Wil iemand ergens wonen waar mensen niet drinken? Opkrassen naar een islamitisch land (en liever nemen ze hun regressieve fellow travelers mee)! Jouw eis is dat Nederland zich aanpast aan de Religie van de Vrede, wat bizar en absurd is.

      “Ik mag hopen dat je jongeren ook niet adviseert om mee te doen met het coma-zuipen”

      Het ging over ‘borrelen’, niet over ‘coma-zuipen’. Of je hebt het artikel niet gelezen, of je bent doelbewust en moedwillig aan het proberen te liegen.

  • Reacties zijn momenteel gesloten.