Zeker op een ondernemersuniversiteit als de Erasmus Universiteit Rotterdam lopen heel wat studenten rond met een geweldig nieuw idee voor een product of dienst. Net als bij Mark Zuckerberg (Facebook) en Larry Page (Google) begint dat natuurlijk op een zolder of in een garage. Beetje knutselen, beetje bouwen, beetje prototypen, beetje bier drinken, beetje luchtfietsen, beetje dagdromen. Niks mis mee.
Maar wat als je idee écht goed blijkt te zijn? Waar kun je dan terecht in Rotterdam om je nieuwbakken bedrijf op te kweken en uit te bouwen? Om daarachter te komen, spraken we met allerlei spinnen in het web van de wondere wereld van meetups, bootstrapping, co-workingspaces, incubators en angel investors.
Overzicht van startup hubs in Rotterdam. Mis je er één?
Fase 0: pre-start-ups

Het begint natuurlijk allemaal op de campus. Op Woudestein vind je namelijk de ECE Students. Hier kun je terecht om ideeën te krijgen, te bespreken en uit te bouwen naar iets tastbaars. ECE Students is voor het allereerste begin waar de eerste talenten zichtbaar worden. Vergelijk het met een zolderkamer, maar dan met behulpzame mensen die ook nog eens een groot netwerk hebben om je aan de juiste relaties te koppelen.
- expertise: geen, alle ideeën zijn welkom
- dienstverlening: coaching, netwerk en werkruimte
- toegangseisen: je bent een universitaire student en hebt een goed idee
- locatie: Tinbergen-gebouw H12-28, Burgemeester Oudlaan 50
- website: http://ecestudents.com/
One Euro Project @ ECE Students op Erasmus
De 23-jarige Joshua Borghaerts, masterstudent Innovation Management, deed dit jaar mee aan de Social Entrepeneurship Masterclass (SEM) van ECE Students op de Erasmus Universiteit. “Dit is een acceleratorprogramma van een maand waarin studenten hun ideeën voor sociaal ondernemerschap ontwikkelen tot een early-stage start-up.” Borghaerts volgde de cursus samen met Gloria Marin, eerstejaars student International Communication & Media.
“Met z’n tweeën willen wij een donatie-app lanceren. We hebben na flink wat onderzoek namelijk ontdekt dat het percentage mensen tussen 16 en 30 jaar die bijdragen aan goede doelen in dertig jaar tijd is gedaald van 8 naar 3 procent. De traditionele NGO’s zijn dus niet in staat geweest om het jongere publiek aan zich vast te houden.”
Borghaerts wil het One Euro Project lanceren, een digitale dienst waarmee mensen vanaf één euro per maand een goed doel kunnen ondersteunen en elk moment kunnen opzeggen. “Via gamification willen wij ons onderscheiden van de rest. Doneren moet zo niet meer iets zijn van het verleden, maar juist van de toekomst.”
Door zich aan te sluiten bij ECE Students, kregen Borghaerts en Marin toegang tot een netwerk van creatieve en innovatieve studenten en ondernemers, kwalitatief hoge workshops en werkruimte waar zij aan de slag konden met hun ideeën. “Tijdens het SEM-programma leerden we bijvoorbeeld hoe we aan de hand van het Business Model Canvas het beste ons bedrijfsmodel konden uitwerken. Ook van de workshop Pitching hebben we veel opgestoken. Al met al ben ik heel blij dat wij eraan hebben deelgenomen.”
Donderdag 28 april lees je over fase 1: waar begin je? Hoe vind je kapitaal? Wie zijn je concurrenten? Lees het artikel hier.