‘Domste universitaire slogan’ voor Groningen

‘Born leaders reach for infinity’ verkozen tot domste universitaire reclameleus.

'Make it happen', de slogan van de Erasmus Universiteit, stond niet tussen de stemopties. Beeld: ‘Domste universitaire slogan’ voor Groningen

Het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten ergert zich aan toenemende marketingcampagnes in het hoger onderwijs. Daarom schreef het een verkiezing uit voor de domste universitaire slogan. Veruit de meeste stemmen zijn voor de Groningse leus Born leaders reach for infinity.

Onzinnige reclameleuzen, ‘branding campagnes’ en groeiende marketing- en pr-afdelingen op universiteiten; volgens het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) zijn het uitwassen van ‘de sterk toegenomen economisering van universiteiten’. Het idee dat de universiteit een commercieel bedrijf is dat in de markt gezet moet worden leidt volgens het platform tot geld verspillende concurrentie. Daarom introduceerde H.NU een domheidsranking voor de slogans die Nederlandse universiteiten hanteren.

En de domste slogan is…

Op de website van H.NU konden mensen hun top 3 van domste reclameleuzen doorgeven. Ruim 3.200 mensen brachten een stem uit. Veruit de meeste stemmen gingen naar Born leaders reach for infinity, van de Rijksuniversiteit Groningen. De Universiteit van Amsterdam eindigde met We are U als tweede. En Excelleren in vrijheid van de Universiteit Leiden kwam als derde uit de bus. De Rotterdamse leus Make it happen stond niet tussen de stemopties.

Donderdagavond zet H.NU de winnaars ‘feestelijk in het zonnetje’ tijdens een debat over de financiering van het hoger onderwijs.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.