Het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten ergert zich aan toenemende marketingcampagnes in het hoger onderwijs. Daarom schreef het een verkiezing uit voor de domste universitaire slogan. Veruit de meeste stemmen zijn voor de Groningse leus Born leaders reach for infinity.
Onzinnige reclameleuzen, ‘branding campagnes’ en groeiende marketing- en pr-afdelingen op universiteiten; volgens het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) zijn het uitwassen van ‘de sterk toegenomen economisering van universiteiten’. Het idee dat de universiteit een commercieel bedrijf is dat in de markt gezet moet worden leidt volgens het platform tot geld verspillende concurrentie. Daarom introduceerde H.NU een domheidsranking voor de slogans die Nederlandse universiteiten hanteren.
En de domste slogan is…
Op de website van H.NU konden mensen hun top 3 van domste reclameleuzen doorgeven. Ruim 3.200 mensen brachten een stem uit. Veruit de meeste stemmen gingen naar Born leaders reach for infinity, van de Rijksuniversiteit Groningen. De Universiteit van Amsterdam eindigde met We are U als tweede. En Excelleren in vrijheid van de Universiteit Leiden kwam als derde uit de bus. De Rotterdamse leus Make it happen stond niet tussen de stemopties.
Donderdagavond zet H.NU de winnaars ‘feestelijk in het zonnetje’ tijdens een debat over de financiering van het hoger onderwijs.