‘Make it Happen’ is de nieuwe slogan van de Erasmus Universiteit, én van de gemeente Rotterdam én het Havenbedrijf. De ‘pay-off’ van deze drie organisaties kwam niet louter strategisch tot stand. Toeval speelde een belangrijke rol.
Zowel de universiteit als de gemeente hadden een bureau in de arm genomen om met een nieuwe slogan te komen. En deze bureaus kwamen onafhankelijk van elkaar tot dezelfde slogan – Make it Happen – voor hun opdrachtgever. Omdat de universiteit al enkele jaren intensief samenwerkt met de gemeente kwam dit tijdig aan het licht, en werd besloten om – ook samen met het Havenbedrijf – de handen voor het voeren van een gezamenlijke slogan, ineen te slaan. De pay-off gaat gebruikt worden om de stad, haven en universiteit te promoten in binnen- en buitenland.
Beste ideeën
Tijdens een ontbijtsessie op Rotterdam Centraal werd de samenwerking beklonken en de slogan onthuld. Hierbij hoort een wervend filmpje dat zowel in het Nederlands als het Engels te zien is en Rotterdam presenteert zich daarin als de stad waar mensen met de beste ideeën hebben en daar wat mee doen, en de uitdaging aangaan.
Tweeduizend vacatures
Burgemeester Aboutaleb noemde stad, haven en universiteit ‘een goed functionerende drie-eenheid’ en benadrukte dat de drie partijen al langer samen optrekken in het buitenland. President-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf noemt het gezamenlijk optrekken van de drie partijen uniek, want in andere havensteden als Shanghai, Antwerpen en Hamburg zie je dit niet. Castelein benoemde het belang van de universiteit voor de haven, toen hij zei dat er momenteel tweeduizend vacatures in de havengemeenschap zijn, en dat de afgestudeerden van de EUR daar hard voor nodig zijn.
Belangrijk voor internationals
Ook collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr benadrukte dat de uitstraling van de stad steeds belangrijker wordt voor de universiteit, omdat vooral buitenlandse studenten en medewerkers sterk kijken naar de plek waar ze terecht komen. “Werkgelegenheid en een goede plek om te wortelen, zijn belangrijke aspecten bij de keuzes die internationals maken.”
Werving masterstudenten
Voor de universiteit is de nieuwe slogan onderdeel van de nieuwe huisstijl die na de zomer werd gepresenteerd. Deze vervangt de huidige slagzin ‘De universiteit voor denkers en doeners’, waarvoor in het Engels nooit een bevredigende vertaling werd gevonden.
In het voorjaar gaat de universiteit voor het eerst groots aan de slag met de nieuwe pay-off: bij de werving van masterstudenten in het buitenland. WG
vlnr: Collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr, Ron Voskuilen (Rotterdam Partners), Burgemeester Ahmed Aboutaleb, en Allard Castelein (directeur Havenbedrijf)