Nederlandse media te ‘wit’

Hoogleraar Media & Cultuur aan de EUR, Suzanne Janssen, schetste zowel een positief, als een negatief beeld van media in de multiculturele stad Rotterdam. Dit deed zij in de zevende editie van de Rotterdam Lezing op 2 juni.

Het goede nieuws is dat het mediagebruik van ‘nieuwe Nederlanders’ divers is. Dat betekent dat zij gebruik maken van Nederlandse media én van media die zich richten op de eigen cultuur of religie. Wie denkt dat het gebruik van ‘minderhedenmedia’ slecht is voor de integratie heeft het mis volgens Janssen. Een band houden met de eigen achtergrond kan integratie in een multiculturele samenleving juist vergemakkelijken.

Onzichtbare individuen

En misschien is het niet zo vreemd dat ‘allochtonen’ zich niet altijd herkennen in Nederlandse media, want over het algemeen geven die geen representatief beeld van de multiculturele samenleving. Nederlanders met een niet-westerse achtergrond worden volgens de wetenschapper veelal als ‘probleemgroep’ of als leken neergezet, in plaats van als deskundige. Ook worden allochtonen – vooral de Marokkanen en Turken– vaak als homogene groep gepresenteerd, waardoor individuen onzichtbaar worden. Een uitzondering hierop vormen televisieseries waarin allochtonen wél individuen zijn zonder nadruk te leggen op hun roots.

Witte redacties

De slechte afspiegeling in de media van de multiculturele samenleving komt deels doordat er weinig allochtonen op redacties en achter de schermen werken. Waar ligt dat aan? Is het onwil van de blanke hoofdredacteurs, of zijn er te weinig goede journalisten met een multiculturele achtergrond?

Volgens Janssen volgen steeds meer nieuwe Nederlanders een studie in de richting van media en journalistiek. Over een paar jaar stromen zij de arbeidsmarkt op. Aan de andere kant zou er meer diversiteit op redacties ontstaan met wat druk van de overheid, denkt zij. Niet iedereen was het eens met deze positieve discriminatie. De adjunct hoofdredacteur van RTV Rijnmond zei bijvoorbeeld dat hij niet ‘zomaar’ meer allochtonen wil aannemen; ze moeten ook goed werk leveren.

Winnaar filmwedstrijd

Aan het eind van de avond werd de winnaar bekend gemaakt van de Filmwedstrijd ‘Hoe gekleurd zijn de media?’, die Erasmus Magazine had georganiseerd. De studenten Wieger Maris en Christiaan Kanis maakten volgens de jury een stijlvol filmpje waarin zij de verantwoordelijkheid van de media op drie manieren toonden: media moeten allochtonen in Nederland juist weerspiegelen en voor Nederlandse mannen en vrouwen haalbare beelden schetsen. Het tweetal ontving een prijs van 100 euro; bekijk hier het filmpje. LS

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.